• MissJP

Blindtarmen under graviditet?

Någon som vet hur man gör om man måste ta bort den när man är gravid?
    Går det verkligen att operera när man är i vecka 30?
    Är lite orolig...

• Svar på tråden Blindtarmen under graviditet?
  • Hannah76

Ja den går att operera bort när man är gravid. Oftast så använder man sig ju av titthålskir:

• MissJP

Vad bra! Då slipper de ju skära upp och göra en stor operation. Tack för svar Skrattande var så rädd att det skulle kunna äventyra bebis hälsa.

• Hannah76
    MissJP skrev 2011-03-07 11:48:39 följande:
    Vad bra! Då slipper de ju skära upp och göra en stor operation. Tack för svar Skrattande var så rädd att det skulle kunna äventyra bebis hälsa.
    Blir blindtarmen inflammerad är det ju  inte så mycket annat att göra än att ta bort den. Dock så kan det vara svårt att upptäcka på gravida.

Man kan ju till och med operera barn som ligger i  magen =)
  • Twilight

Jag fick blindtarmsinfl. när jag var gravid i vecka 5, man kunde inte använda titthål för jag hade för mycket "stoppning" på magen, vet inte riktigt varför det inte skulle funka pga det, men så var det iaf.

Fick antibiotika istället. Det är 3,5 år sedan nu och jag har inte fått tillbaka infl.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Tiltu

Jag opererade bort min blindtarm i v. 27. Med snitt då. Det gick bra, men läkningen efteråt va hemsk. Med en växande mage så hade jag ont i 4-5 veckor.

Nova o Jenna
  • MissJP

Tack för svaren! Ja, jag har hört att man kan medicinera bort inflammationen men det gör man tydligen bara i vissa fall.

Växande mage och kirurgsår låter inte som någon höjdare Rynkar på näsan

Som tur var så var det inte blindtarmen för min del. Fick åka in till FL och de konstaterade att bebis låg och tryckte på någon nerv som gav samma symptom som blindtarmen så nu får jag har fruktansvärt ont men utan att kunna göra något åt det Tungan ute

• mrsS

Jag fick operera blindtarmen i v 26 vid min förra graviditet, fick göra ett snitt på ca 15 cm på höger sida av magen för att de med säkerhet skulle kunna hitta blindtarmen iom att allt flyttar på sig vid en graviditet. Som Tiltu skrev var läkningen efteråt hemsk, likaså gjorde sängliggandes att en fruktansvärd foglossning påbörjades, något som jag inte alls kommer i närheten av vid denna graviditet.

Men som sagt, inget spelade någon roll för lillan kom ut frisk och fin i v 40 :).

Skönt att det inte var blindtarmen för dig, det är inget jag rekommenderar ;).

• hs93

Hej, vad hade ni för symptom när man konstaterade blindtarm under graviditet?
    Är i vecka 22 och har haft ont i magen högra sidan sen innan jag blev gravid, varit inne på flera ultraljud etc men dem har inte hittat orsak till mina smärtor. Funderar nu på om det skulle kunna vara blindtarm? Gör ont när jag hostar/nyser, hygger till på högra sidan, vaknar av värken på nätterna etc. Låter kanske som foglossning men har som sagt haft smärtorna innan graviditeten också. 
    Värt att lägga till att jag blev gravid ganska snabbt efter en missed abortion i vecka 15, och där var efter det "ingreppet" som smärtorna började... 
    Nån kanske har samma erfarenhet eller tips?

Svar på tråden Blindtarmen under graviditet?