• smulpaj01

Tårarna rinner...

zhal skrev 2011-03-06 03:39:27 följande:
    tack tack =) världens busigaste lilla kille
    ha ha...... ja, det syns.... gullunge..

killar ska vara busiga... min är det forfrande och han fyller snart 10
  • smulpaj01

Jag menar att det måste kännas hemskt att ta hand om barn som föräldrarna har "förlorat".

Barn som saknar, längtar och som kanske inte ens förstår varför dem inte får flytta hem.

• smulpaj01

Det finns många placerade barn som faktiskt skulle ha ett bättre liv om dem fått flytta hem!

Eller alla dessa barn som stannar i sitt familjehem år efter år TROTS att dess föräldrar har uppfyllt soc handlinsgsplan!

Självklart är familjehem jättebra för de barn som måste räddas från sin hemmiljö - men det är inte dessa barn jag pratar om.

• smulpaj01

morochmer....... Just nu såg jag ett program om problembarn som fick spendera tid med en annan familj....... oj, jösses........ jag håller verkligen med dig, det räddade dessa ungdomar.

Det är FANTASTISKT att famijer som din finns!

Förstår du hur jag menar då?  Jag (prcis som du hoppas jag?) vill att barnen ska må så bra dem

• smulpaj01
    morochmer skrev 2011-04-01 09:10:06 följande:
    {#emotions_dlg.flower}
    Fanastiskt (medveten felstavning - en av mina favvoutrtyck     ) ....... vi tycker nog väldigt lika innerst inne även om vi har olika erfarenheter och därav olika utgångspunkter. {#emotions_dlg.flower}
  • smulpaj01

Solstickan: Jag menar när föräldrarna har uppfyllt det soc har krävt av dem men ÄNDÅ får barnen inte flytta hem igen.
    Det tycker jag är fel och mycket tragiskt.
    Kan t.ex vara en förälder som genomgått en missbruksbehandling och blivit drogfri/nykter.
    (bara ett exempel)

• smulpaj01

gutegirl: Absolut kan det vara så. Men även då är det soc som har skapat det problemet genom att inte följa lagen.
    Har föräldern fullföljt vårdplanen så ska lvu upphöra och barnet flytta hem.
    I många av dessa fall (t.ex när det gäller missbrul) så blir barnet kvar i familjehemmet år efter år och hinner därav rota sig så pass mkt att h*n inte kan flytta hem igen.
    Är jag tillräckligt tydlig med hur jag menar då?

• smulpaj01
    morochmer skrev 2011-05-01 14:21:19 följande:
    Nej, om barnen har rotat sig i familjehemmet och de skulle må dåligt av att slkitas upp därifrån så ska de inte göra det. De flesta kommuner arbetr ju itifrån BBIC. det är derför som vårdnaden ska övervägas efter 32 år i familjehemmet.

jag passar på att säga att jag tror som du. Vi tycker nog väldigt lika men har olika erfarenheter.Solig
    Ja efter 32 år är det nog inte läge att slitas upp Drömmer  Hi hi..... skojar bara.

BBIC är ganska nytt dock, men jag tycker det verkar väldigt bra.

Barnet ska inte slitas upp om det hunnit rota sig, men soc behöver bli bättre på att barnet ska hem så fort det är möjligt. Börja med mer umgänge, natt/helgumgänge osv förståss - inte från en dag till en annan.

En av de mammor jag har stöttat var just en droganvändare som gick i behandling och fick hem sina barn efter 3 år. Då var det tal om vårdnadsöverflytt, men barnen var så pass stora att dem visste vem mamma var och dem ville verkligen flytta hem. Den familjen hade med andra ord "tur", alla har inte det.
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-05-05 10:20:54 följande:
    Finns föräldrar som har brustit i föräldraskapet men sedan ändrat sig och lärt sig. När dom sedan vill ha tillbaka sina barn är det inte så enkelt. Familjehemmen vill ha kvar andras barn.
    Stämmer! Det är det jag har skrivit om i inlägg 55 och 57
  • smulpaj01
    morochmer skrev 2011-05-06 12:58:34 följande:
    Men vad tror ni att familjehemmen har att säga till om ang hemflytt?
    Kan ju vara allt möjligt. Till exempel att barnet är alldeles förstört/upprört(otröstligt efter umgänge med förälder. (trots att det inte stämmer) Att barnet har sagt "konstiga" saker om sina föräldrar efter umgänge.
    Att barnet helt uppenbart inte mår bra efter att ha träffat sina föräldrar, kanske att dem kissar i sängen, har oförklariga blåmärken eller liknande.

Soc lyssnar såklart på familjehemmet efterssom dem är betrodda att sköta ett uppdrag på rätt sätt.

Finns säkert många andra sätt för familjehemmen att påverka om hemflytt ska ske eller ej, men jag är lite småstressad just nu och hinner inte tänka.... haha
  • smulpaj01
    Linaek skrev 2011-05-06 13:16:49 följande:
    Kom en ny lag för en massa år sen den lagen ska se över om barn som bott i familjehem ska vårdnads överflyttad till familjehemmet. Bra tycker jag
    Kan vara bra såklart MEN då ska soc se till att skärpa hjälpen för föräldrarna så att barnen stannar så kort tid som möjligt i familjehem!

Att förlora sina barn pga att soc inte sköter sitt arbete ska inte vara möjligt anser jag! Därför är den där lagen lite farlig för barnen...!
  • smulpaj01

Linaek: Skojar du med mig nu???

Du kanske inte vet vad familjehemsuppdrag innebär?
    Isåfall ska jag berätta det för dig Familjehem tar hand om barn tillfälligt när föräldrar av olika anledningar brister i sin omvårdnad. När föräldrarna har fått hjälp att komma tillrätta med vad det än må vara så får dem hem sina barn!
    Hjälpen ska soc erbjuda och placeringen ska inte fortgå längre än nödvändigt.

• smulpaj01
    Anonym skrev 2011-05-30 22:29:50 följande:
    vilken film
    Hittade denna gamla tråd och inser att den är lika aktuell idag. Kommer inte ihåg vilken film jag såg - återkommer om det
Svar på tråden Tårarna rinner...