Tårarna rinner...
killar ska vara busiga... min är det forfrande och han fyller snart 10
Oj... Vad är det jag ska besvara?
Jag menar att det måste kännas hemskt att ta hand om barn som föräldrarna har "förlorat".
Barn som saknar, längtar och som kanske inte ens förstår varför dem inte får flytta hem.
Det finns många placerade barn som faktiskt skulle ha ett bättre liv om dem fått flytta hem!
Eller alla dessa barn som stannar i sitt familjehem år efter år TROTS att dess föräldrar har uppfyllt soc handlinsgsplan!
Självklart är familjehem jättebra för de barn som måste räddas från sin hemmiljö - men det är inte dessa barn jag pratar om.
morochmer....... Just nu såg jag ett program om problembarn som fick spendera tid med en annan familj....... oj, jösses........ jag håller verkligen med dig, det räddade dessa ungdomar.
Det är FANTASTISKT att famijer som din finns!
Förstår du hur jag menar då? Jag (prcis som du hoppas jag?) vill att barnen ska må så bra dem
Solstickan: Jag menar när föräldrarna har uppfyllt det soc har krävt av dem men ÄNDÅ får barnen inte flytta hem igen.
Det tycker jag är fel och mycket tragiskt.
Kan t.ex vara en förälder som genomgått en missbruksbehandling och blivit drogfri/nykter.
(bara ett exempel)
gutegirl: Absolut kan det vara så. Men även då är det soc som har skapat det problemet genom att inte följa lagen.
Har föräldern fullföljt vårdplanen så ska lvu upphöra och barnet flytta hem.
I många av dessa fall (t.ex när det gäller missbrul) så blir barnet kvar i familjehemmet år efter år och hinner därav rota sig så pass mkt att h*n inte kan flytta hem igen.
Är jag tillräckligt tydlig med hur jag menar då?
Linaek: Skojar du med mig nu???
Du kanske inte vet vad familjehemsuppdrag innebär?
Isåfall ska jag berätta det för dig Familjehem tar hand om barn tillfälligt när föräldrar av olika anledningar brister i sin omvårdnad. När föräldrarna har fått hjälp att komma tillrätta med vad det än må vara så får dem hem sina barn!
Hjälpen ska soc erbjuda och placeringen ska inte fortgå längre än nödvändigt.