• Anonym

Tårarna rinner...

Det är en underbar hollywood film men att den skulle spegla verkligheten tror du det TS ....................????Jag har flera gånger kommit kontakt med föräldrar med begåvningshandikapp de har ofta inte förmåga att tolka barnens behov vilket leder att barnen far illa både fysiskt och psykiskt. Sedan får barnen i tidig ålder ta på sig en vuxen roll.

• Anonym
    morochmer skrev 2011-03-10 10:25:10 följande:
    Hur kan den sista meningen vara menad för endast dig?

"
    Alla barn är viktigast i hela hela världen för dess föräldrar!!"
    Snälla du, tror du verkligen själv på det där? Det finns många föräldrar som skiter i sina barn.
  • Anonym

Det omhändertas alldeles för lite barn mot antalet barn som far illa!
    Barnen måste uppleva traumatiksa saker gång på gång för att något ska hända om det ens händer då...
    Underbart att det finns familjehem/jourhem som kan ta emot alla dessa oskyldiga och illamående barn!
    Underbart att det finns vuxna som finnas till för just det barnet! Underbart att någon ser det barnet och att någon försöker ge det barnet vad det behöver i omsorg och kärlek eftersom bio föräldern helt uppenbart misslyckats av någon anledning! 

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-01 14:21:19 följande:
    Nej, om barnen har rotat sig i familjehemmet och de skulle må dåligt av att slkitas upp därifrån så ska de inte göra det. De flesta kommuner arbetr ju itifrån BBIC. det är derför som vårdnaden ska övervägas efter 32 år i familjehemmet.

jag passar på att säga att jag tror som du. Vi tycker nog väldigt lika men har olika erfarenheter.Solig
    familjehem vill bara behålla andras barn...även om bio föräldrar har uppfyllt kraven och följt soc rekommendationer.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-01 14:36:48 följande:
    Haha, nu ser jag vad jag skrev. För att förtydliga för alla som inte känner till det så är det alltså efter 33 år som vårdnaden ska övervägasFlört
    vadå efter 33 år?
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-03-06 02:37:12 följande:
    Hur kan man jobba som familjhem med vetskapen att barnet har föräldrar som inget annat vill än att ta hand om sina barn........... ???

Ser en så stark film på tv4 just nu......
    Finns föräldrar som har brustit i föräldraskapet men sedan ändrat sig och lärt sig. När dom sedan vill ha tillbaka sina barn är det inte så enkelt. Familjehemmen vill ha kvar andras barn.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-05 11:14:38 följande:
    Vad tror du "familjehemmen" har att säga om det?
    Vad menar du? Vad ska familjehemmen säga? Säga vad?
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2011-05-06 13:06:27 följande:
    Det är barnens situation som är nummer ett, inte vad varken föräldrar eller familjehemsföräldrar vill eller tycker.

Personligen tycker jag att det borde vara lättare att adoptera fosterbarn så att de slipper ha hotet om att behöva flytta tillbaka till bio-föräldrarna hängande över sig år ut och år in.
    det har blivit lättare men tyvärr finns det många familjehemsföräldrar som inte vill pga ekonomi. De tjänar idag pengar på sina plcerade barn och är säkra att soc aldrig kommer att låta barnen flytta tillbaka till sina biologiska föräldrar.

Vid adoption så reduceras inkomsten till barnbidraget och alla vet att barn är dyra.

Har pratat med familjer med flera biobarn och familjehemsplacerade som menar att det är hennes yrke idag att ta hand om alla deras barn och den möjligheten skulle försvinna om de adopterade barnen. Det låter synskt men de flesta av dessa föräldrar ser barnen som sina så de gör det inte för pengarna om någon tror att jag syftar på det. Men möjligheten att gå hemma och ha en inkomst, alt jobba deltid med mycket god ekonomi försvinner vid adoption.

• Anonym
    Linaek skrev 2011-05-08 20:09:22 följande:
    Och så tror jag inte att det är..Du vet att hur sjuka eller missbrukande föräldrar än är så har de rätt till sina barn.Vi fick inte ens flerbarns ´tillägget för vårt yngsta barn. inte heller ficj vi ta ut föräldrar dagar för henne. Redan då hon var väldigt liten frågade vi om det var möjligt att adoptera pgabio mammans status....Pappan gav sitt samtycke till adoption men icke biomamman. Inte ens nu när hon kan föra sin egen talan kan vi adoptera henne. Vi är hennes vårdnadshavare ja.. men det är inte det samma som adoption hon har tex ej lagligrätt till att ärva oss. Så vi har löst det via advokat. när hon blir  18 år bestämmer hon själv och på hennes 18 års dag sak vi adoptera henne ....

Det var märkligt!

Föräldrardagar kan du nog inte få för ett barn som du är familjehem för och genom det får en "lön" från den placernade kommunen. Dock skall det ha blivit lättare att adoptera.

Lycka till och underbart att höra att ni tagit er lilla till er som er egen. Det tror jag att många gör men inte ser möjligheten till adoption =(

• Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-03-06 02:37:12 följande:
    Hur kan man jobba som familjhem med vetskapen att barnet har föräldrar som inget annat vill än att ta hand om sina barn........... ???

Ser en så stark film på tv4 just nu......
    vilken film
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 22:29:50 följande:
    vilken film
    Står ju i de inledande inläggen. I am Sam.
Svar på tråden Tårarna rinner...