• OrosieO

Föda vaginalt trots trångt bäcken. Rädd!

Med min första dotters förlossning gick allt åt h-vete. Vart igångsatt,
    EDA:n funkade inte och värkarna var intensiva. Hon ville inte åka ner i
    bäckenet och det slutade med kejsarsnitt.

Blev röntgad och fick höra att jag inte kunde föda vanligt så har
    trott det i flera år.

Nu på mötet med läkaren så ville han ändå att jag skulle testa att
    föda vaginalt och att jag skulle bli igångsatt 2-3 veckor innan beroende
    på hur stor bebis var. Och skulle det sluta likadant med att jag inte öppnar
    mig och att bebis inte åker neråt så skulle dom avbryta och göra kejsarsnitt.

Men jag känner verkligen inte att jag vill gå
    igenom det igen. Är livrädd för att det ska sluta på samma sätt och
    känna samma besvikelse igen. Eller att det skulle hända något mer våran
    lilla bebis.

Och vet inte om jag klarar det rent psykiskt under förlossningen.

Fast önskar verkligen att jag kunde föda vanligt. Tips på hur man kan tänka
    om för att släppa rädslan?

Mvh Rosie

• Svar på tråden Föda vaginalt trots trångt bäcken. Rädd!
  • OrosieO
    Amazina skrev 2011-03-05 14:41:18 följande:
    Kan du inte kräva en MRI där de verkligen kontrollerar ditt bäcken? Förstår att du är orolig när läkaren vill att du ska "testa för att se om det funkar".
    Jag vart röntgad och hade väldigt litet bäcken, och den läkaren sa att nästa barn skulle bli med kejsarsnitt.
    men denna läkare som jag har nu säger att det kan gå, om bebis är liten...? Gah vet inte riktigt vad jag ska
    göra eller vem jag ska tro på. :/
  • OrosieO
    CariDee skrev 2011-03-05 16:36:11 följande:
    jag är 150cm lång (kort). blev aldrig mätt ifall det skulle gå att föda vaginalt. blev igångsatt en vecka innan BF o det slutade med akut kejsarsnitt. de hade uppskattat att barnet vägde då ca. 3000g, men han var 3340g. bajsade i fostervattnet o hjärtljuden blev sämre vid varje värk som kom..förlossningen höll på i 11½timme, öppnades 5cm,men sen sa det stop. efteråt gjordes heller ingen undersökning av mitt bäcken, de sa att de inte gjort sådant på 20år i det sjukhuset. får gå till en annan stad o föda nästa gång, o innan det ska jag mäta mitt bäcken där, så jag vet säkert ifall barnet kan födas vaginalt eller inte.
    Låter väldigt likt mig. Är 152, och min dotter vägde 3400 g och öppnade mig lika lite som dig på 2 dygn. Jag vart röntgad efteråt och där sa dom att jag hade väldigt trångt bäcken och skulle nog aldrig kunna föda vaginalt,
    men är splittrad när den läkaren jag har nu säger att det kan gå....?
  • OrosieO

Ja det känns väldigt riskabelt att föda vaginalt. Som vi uppfattade det så kan jag välja kejsarsnitt
    men han ville att vi skulle tänka på en vaginal förlossning eftersom han tyckte det var bäst.

Men är nu rätt säker på att det blir kejsarsnitt!

• OrosieO

Läste även nyss på en doktorsida att man minst måste ha 31.5 cm i mått och mitt är på 29 cm. Alltså fattas det minst 2.5 cm för mig.

Är riktigt jävla irriterad på läkaren som sa att det kan gå...Grrrrr!

Svar på tråden Föda vaginalt trots trångt bäcken. Rädd!