Inlägg från: mammsilon |Visa alla inlägg
  • mammsilon

Vad dog era änglar av?

hej, våran ängel Isa-lee somnade stillsamt in i min mage i vecka 24. jag kände mig bara konstig, kände inga sparkar osv, vi ringde förlossningen och fick komma in på ul, på ul kunde dom inte se något tickande hjärta, där inne låg hon helt stilla, för stilla. Där sattes mardrömmen igång, vi fick komma tillbaka dagen efter för att få tabletter och sedan 2 dagar efter fick vi komma tillbaka till sjukhuset då igångsättningen skulle ske. Att kämpa för något som inte fanns, allt förgäves. Det jobbigaste i hela mitt liv, och när jag skriver om det får jag ångest och känner igen känslan av panik, fy sjutton alltså. dn 10:e september 2010 föddes värdens finaste ängel, vi var så stolta över vår ängel, men ush så jobbigt. Vi hade henne med oss hela natten, hon hade fått en liten bädd från sjukhuset, vi kollade på henne, höll henne, pratade med henne, tog kort, filmade..gjorde precis allt vi kände för att göra, för att inte känna att vi ångrar något eller att man skulle komma på något man skulle gjort. På morgonen kom prästen och vi hade en jätte fin namngivelse, det var bara jag och min sambo där då, vi hade funderat ut lite olika dikter vi ville att prästen skulle läsa upp osv..kl 15 kom samma bm som förlöste oss och hämtade vår ängel, det var sista gången vi såg henne och det gjorde så ont, även fast hon redan var i himlen. Tiden efter var så jobbig, nybliven mamma utan bebis. Vi vet att det var något fel på min moderkaka, att den inte funkade som den skulle, hela grav hade jag blödningar och sammandragningar men då kunde man inte säga varför men med facit i handen så kan man se att något var konstigt från början. När jag kom in för att göra ul så fanns det inte heller något fostervatten kvar, det var en utan anledningarna till att jag kände mig platt och konstig...

• mammsilon
    Younes skrev 2011-05-06 10:29:01 följande:
    Beklagar sorgen.
    Håller med dig, det skulle vara fördjävligt om det var personalens fel!

Jag har en väninna som har en väninna. Denna har samma historia som du, herpes som överförts vid födseln. Pojken dog inte som tur var/är. Men han har blivit starkt utvecklingsstörd. Han är nu 3-5 år men kan inte gå eller prata. Hemska saker det där med herpes!

Min väninna fick för övrigt göra kjejsarsnitt pga herpes. 
    Tydligen kan manha det utan att veta om det. Vet inte hur vanligt det är dock.

Styrke kram 
    jag kommer ev bli snittad pga herpes, känns sådärRynkar på näsan
  • mammsilon
    Younes skrev 2011-05-07 20:52:48 följande:
    Fast om man kollar på hur det kan gå annars så är det värt det!
    Jag hade ingen aning om att det var så farligt!

Får jag fråga hur ni kom fram till det? Frågade BM om herpes? Mina BM har ALDRIG gjort det, fast jag har iofs aldrig haft herpes... Du kanske blivit behandlad för det?

Kram 
    inte jag heller, men vi får se om jag har några blåsor eller inte annars blir det vagnialt vad jag vet nu...

nej jag berättade om det eftersom jag har jätte många onda skov ofta både förra grav och denna och har även fått behandling denna gång och sen var jag inne och läste på nätet om herpes vid förlossning och blev livrädd...det var spekulationer om jag fick mitt första skov när jag var gravid med Isa-lee för det skulle ha kunnat påverka en infektion som ledde till att min moderkaka slutade fungera men alla prover visade att jag inte fick mitt första skov i samband med att Isa-lee somnade in i min mage...
  • mammsilon
    virvel skrev 2011-05-08 21:03:59 följande:
    Se till att de tar det på allvar. Tydligen väldigt ovanligt att de blir svårt skjuka eller dör men om man misstänker att mamman bär på infektionen kan man få äta virushämmande läkemedel den sista tiden fram till förlossningen och första tiden efteråt.

Jag hade väl världens otur när min dotter blev smittat på nåt vis, hoppas få reda på hur så man får lite ro i tankarna. 
    japp, ska bli insatt på något som jag inte kommer ihåg vad det heter 4 veckor innan bf...
     ja verkligen
  • mammsilon
    virvel skrev 2011-05-09 21:02:09 följande:
    Jag menade inte att göra dej ledsen men jag ville bara gör dej uppmärksam på det.
    jag blev inte ledsen!
    men jag vet att min bm och läkare håller koll på mig..
  • mammsilon
    Tuvalina skrev 2011-05-13 20:48:43 följande:

I Sverige dog år 2009 451 barn i magen, 234 var pojkar och 217 var flickor.

Och år 2010 dog 426 barn i magen i Sverige, varav 231 var pojkar och 195 flickor.

Från och med den 1 juli 2008 räknas ett barn som dödfött om modern var minst i utgången av graviditetsvecka 22. Innan dess var gränsen vecka 28.

Uppgifterna kommer från SCB.

Kram från Anne

hemskt det blir ju ca 1 %,...att man ska vara en utav dom där 426....
  • mammsilon

fast hur menar du nu?
    är det värre att förlora ett levade barn än ett i magen?

hur vet du det?

förstår inte riktigt...

alla bearbetar vi sorg otrolig olika, att ha burit ett barn i magen flera månader och tex dör barnet i pds i magen, är det då inte "lika illa" som att man skulle haft barnet på utsidan?

det är hemskt att förlora ett BARN oavsett       

Svar på tråden Vad dog era änglar av?