Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

När jag fick mitt första barn 1995 gick jag på soc , jag fick en 2a när barnet föddes men 3a vet jag inte om man får. Nu har jag 5 barn bor " bara " i en 4a ( går Dock inte på soc ) !

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 18:28:22 följande:
    Jag förstår inte riktigt det här med att barn har "rätt" till eget rum (eller föräldrar för den delen!)!? Man får väl bo så stort/litet som man har råd till! Självklart ska alla (barn) ha tak över huvudet o en egen säng - men eget rum tycker inte jag är någon rättighet vare sig för barn eller vuxna. Jag är själv heltidsarbetande o ensamstående med två barn (4 o 9 år) o jag bor i en trea där barnen fram tills helt nyligen delade rum. Numer har de varsitt o jag bor nere i vardagsrummet. Funkar helt okej, o det är många ensamstående med barn i mitt område som gör så. Alt så får barnen dela rum. Nästa storlek på lägenhet i detta område är 5 rok o kostar ca 2000:- mer än en trea, o även om jag skulle ha råd med en sådan så tycker jag att det blir en hutlöst dyr hyra! Men om barn o vuxna anser sig ha "rätt" till egna rum så kanske även vi med egen, stadig inkomst ska ha rätt till något bidrag så att vi alla kan få egna rum?! Nej, man får bo så pass stort/litet som man har råd till, tycker jag!

Håller med dig! Jag bor i en 4a med 5 barn , dom äldsta har eget rum nr 3 och 4 delar och bebisen sover med mig i vardagsrummet ( har delat av vardagsrummet ) det fungerar! Men hade jag gått på soc är de ju skrämmande att jag förmodligen hade fått större lägenhet så ska de väll inte vara ?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 19:06:39 följande:
    Ja alltså jag missunnar inte dem som har socbidrag att ha en stor/normalstor lägenhet - men att anse att man har någon slags "rätt" till det tycker jag är befängt!! I mina ögon så bor man som sagt så pass stort som man har råd till, o det finns massor av familjer som frivilligt/ofrivilligt bor trångt - av olika anledningar! -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------------------------------------- Att barn delar rum är inget jätteovanligt o heller inte att man delar av ett vardagsrum! Det får ju funka tills man har råd/tar sig råd/prioriterar att bo större helt enkelt!  

Nej jag missunnar inte dom heller men samtidigt tycker jag att nått är fel i systemet när som tex jag som jobbar ( föräldraledig just nu ) inte har råd att bo större medans någon som går på socialen har råd till det !
  • Anonym (Hmm)

Nej det är säkert inte ovanligt att dela av vardagsrummet och det fungerar bra för många men de där med rätt till eget rum när man lever på staten det är sjukt om de verkligen är så!

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 21:46:37 följande:
    Ja om inte annat så kanske (en del) folk skulle sluta anse sig ha rätt till saker o ting som de ej har råd med...

Precis
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (olika) skrev 2011-03-09 17:25:44 följande:
    Här tycker soc att det räcker bra med en trea för en ensamstående med ett heltidsboende barn och tre vv boende...barnen är mellan 10 och 17 år. Tycker det är lite väl litet för min kompis men hon kan inget göra.

Jag bor med 5 barn på heltid i en 4a ( dock har jag ingen socialbidrag ) man får helt enkelt bo så stort/ litet man har råd med!
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?