Anonym (Mamma M) skrev 2014-01-12 18:28:22 följande:
Jag förstår inte riktigt det här med att barn har "rätt" till eget rum (eller föräldrar för den delen!)!? Man får väl bo så stort/litet som man har råd till! Självklart ska alla (barn) ha tak över huvudet o en egen säng - men eget rum tycker inte jag är någon rättighet vare sig för barn eller vuxna. Jag är själv heltidsarbetande o ensamstående med två barn (4 o 9 år) o jag bor i en trea där barnen fram tills helt nyligen delade rum. Numer har de varsitt o jag bor nere i vardagsrummet. Funkar helt okej, o det är många ensamstående med barn i mitt område som gör så. Alt så får barnen dela rum. Nästa storlek på lägenhet i detta område är 5 rok o kostar ca 2000:- mer än en trea, o även om jag skulle ha råd med en sådan så tycker jag att det blir en hutlöst dyr hyra! Men om barn o vuxna anser sig ha "rätt" till egna rum så kanske även vi med egen, stadig inkomst ska ha rätt till något bidrag så att vi alla kan få egna rum?! Nej, man får bo så pass stort/litet som man har råd till, tycker jag!
Håller med dig! Jag bor i en 4a med 5 barn , dom äldsta har eget rum nr 3 och 4 delar och bebisen sover med mig i vardagsrummet ( har delat av vardagsrummet ) det fungerar! Men hade jag gått på soc är de ju skrämmande att jag förmodligen hade fått större lägenhet så ska de väll inte vara ?