• Cinza

IVF vid upprepade missfall?

Jag har själv haft 4 missfall och vet hur uppgiven man kan känna sig men missfallsrisken är väl inte lägre vid IVF ? Om det är just missfall som är problemet känns det lite omständigt med IVF kan jag tycka.

• Cinza
    Längtarefterliten skrev 2011-03-02 19:16:03 följande:
    jo men man vet ju inte vad felet är.. om de ens finns ett fel.. och om man gör IVF så sätter dom ju in ägget när det är mognat.. de är ju där dom tidiga missfallen sker:/
    Jag kan ha fel men sist jag läste på om IVF var missfall precis lika vanligt som vid en vanlig graviditet. Det är ju inte ens säkert att ägget fäster överhuvudtaget.

Jag tycker du skall prata med din läkare om det här. Han borde ju veta om det skulle vara fördelaktigt med IVF för er del.
  • Cinza
    Längtarefterliten skrev 2011-03-02 19:28:44 följande:
    ja jo ja har en telfontid med honom på måndag.. för ja har svårt att både bli gravid och att behålla graviditetn, ja har fått progestron och trombyl. tog de sist, men då var de en ofosterlig graviditet, så då fanns de ju inget foster från början.. så de kanske funka nästa gång, de vet ja ju inte .. men hade behövt nått som ökar fertiliteten.. och pergotime finns ju tydligen inte längre:/
    Det är verkligen en frustrerande situation.
    Förhoppningsvis får du bra svar av din läkare. För oss blev det 5:e gången gillt så jag hoppas på samma för dig!
  • Cinza
    Längtarefterliten skrev 2011-03-02 19:29:31 följande:
    men hur lyckades du? alltså ja menar om du fick nån hjälp av tebletter eller så?
    Jag fick levaxin eftersom mitt TSH var lite förhöjt. Ingen kan dock säga om det var det som gjorde att det funkade den här gången.
  • Cinza
    Längtarefterliten skrev 2011-03-02 19:35:36 följande:
    läste precis om TSH, ja ska fråga vad mitt ligger på, för de lär dom väl ha kollat, de kolla dom väl med blodprov? skrev precis upp de att ja ska fråga de..!
    men du har inte tagit proggisar eller nått?
    TSH har de med all säkerhet kollat. Det brukar de göra och det är ett helt vanligt blodprov.
    Jag har inte tagit något annat eftersom mina värden var bra för övrigt. Testade högt och fint på progesteron så det fanns det ingen anledning att ta. Om det inte hade gått vägen den här gången hade vi testat trombyl.
  • Cinza

Fertilitetsläkare brukar ha bättre koll på vad TSH bör ligga på när man vill bli gravid. Min vanliga läkare på min VC tyckte det var bra när jag låg på 3,6 så jag bytte läkare helt enkelt. Hittade en privat gynekolog som var specialicerad på barnlöshet och vips så fick jag levaxin.

Hur många försök brukar det ta innan det tar sig?

Svar på tråden IVF vid upprepade missfall?