Barnpension, verkar vara ett udda fall
Vad jag har förstått så är min situation lite udda/annorlunda verkar det som.
Jag miste min fru för drygt ett år sedan och vi hade hennes grabb boende hos oss och han har valt att stanna och bo hos mig och inte flytta till sin biologiska pappa.
I somras startade socialen en utredning på mig och idag är han privat placerad hos mig. Grabben fyller 18 i sommar.
Problemet med detta är nu att han får barnpension som hans biologiska pappa/vårdnadshavare får in på sitt konto och han i sin tur flyttar över pengarna till en självutnämnd förmyndare som betalar ut drygt halva barnpensionen till grabben och behåller resten och sparar till han blir 18. Inget fel med det kan man tycka, men faktum är att han är privat placerad hos mig, pappan får barnpensionen och betalar inget underhåll för att jag har hans grabb boende hos mig och jag får inte en enda krona till varken mat, kläder, fritidsaktiviteter och annat som grabben gör och personen som är en självutnämd förmyndare har sagt till grabben att han får nöja sig med hälften mer får han inte och att den andra hälften skall sparas till han blir 18 och flyttar hemmifrån.
Enligt socialen så är en privat placering enbart något som säger att jag är lämplig till att ha barn och inget annat, jag har alltså inga ekonomiska rättigheter överhuvudtaget tydligen, men jag har ju skyldigheter att ta hand om grabben eftersom han blivit privat placerad hos mig.
Allt grabben skall göra får jag ta från egen ficka och betala för han och hans pappa slipper betala underhåll (enligt försäkringskassan) fast han inte varit boende med grabbens mamma dom senaste 15 åren och att han betalade underhåll till henne för att grabben bodde hos mamman och mig och inte hos pappan, så slipper han nu betala underhåll till mig, dessutom har han en speciell sjukdom som han måste ha specialmat för och ett vårdnadsbidrag kan jag inte heller söka eftersom jag inte är vårdnadshavare för grabben.
Min fråga och undran är egentligen, kan man göra så ? är man inte skyldig att betala för sina barn tills dom studerat färdigt och är det rimmligt att bara för att han är vårdnadhavare får fullt förfogande över barnpensionen, trots att han inte levde ihopa med mamman och dessutom inte haft grabben boende hos sig dom senaste 3 åren ?
Socialen har talat om för mig att jag skall kontakta hans pappa, men av egen erfarenhet så kommer han inte att betala en enda krona till mig, utan tvärtom, det är nog så att han skrattar bakom ryggen på mig just nu.
Han har också talat om för socialen att han skulle skaffa ett överförmyndarkonto till grabben, men enligt överförmyndarmyndigheten i orten jag bor har man inget ärende alls på grabbens namn och socialen har sagt till mig att det är pappan/vårdnadshavaren som skall skaffa ett överförmyndarkonto, när detta blev klartgjort för socialen så menade dom på att jag skulle snacka med grabben och få han att betala hem till mig utav dom pengarna han får utbetalt efetrsom han får halva barnpensionen och eftersom han har en inkomst skall han också betala hem till den han bor hos.