Inlägg från: liteundrande |Visa alla inlägg
  • liteundrande

Barnpension, verkar vara ett udda fall

Vad jag har förstått så är min situation lite udda/annorlunda verkar det som.
    Jag miste min fru för drygt ett år sedan och vi hade hennes grabb boende hos oss och han har valt att stanna och bo hos mig och inte flytta till sin biologiska pappa.

I somras startade socialen en utredning på mig och idag är han privat placerad hos mig. Grabben fyller 18 i sommar.

Problemet med detta är nu att han får barnpension som hans biologiska pappa/vårdnadshavare får in på sitt konto och han i sin tur flyttar över pengarna till en självutnämnd förmyndare som betalar ut drygt halva barnpensionen till grabben och behåller resten och sparar till han blir 18. Inget fel med det kan man tycka, men faktum är att han är privat placerad hos mig, pappan får barnpensionen och betalar inget underhåll för att jag har hans grabb boende hos mig och jag får inte en enda krona till varken mat, kläder, fritidsaktiviteter och annat som grabben gör och personen som är en självutnämd förmyndare har sagt till grabben att han får nöja sig med hälften mer får han inte och att den andra hälften skall sparas till han blir 18 och flyttar hemmifrån.

Enligt socialen så är en privat placering enbart något som säger att jag är lämplig till att ha barn och inget annat, jag har alltså inga ekonomiska rättigheter överhuvudtaget tydligen, men jag har ju skyldigheter att ta hand om grabben eftersom han blivit privat placerad hos mig.

Allt grabben skall göra får jag ta från egen ficka och betala för han och hans pappa slipper betala underhåll (enligt försäkringskassan) fast han inte varit boende med grabbens mamma dom senaste 15 åren och att han betalade underhåll till henne för att grabben bodde hos mamman och mig och inte hos pappan, så slipper han nu betala underhåll till mig, dessutom har han en speciell sjukdom som han måste ha specialmat för och ett vårdnadsbidrag kan jag inte heller söka eftersom jag inte är vårdnadshavare för grabben.

Min fråga och undran är egentligen, kan man göra så ? är man inte skyldig att betala för sina barn tills dom studerat färdigt och är det rimmligt att bara för att han är vårdnadhavare får fullt förfogande över barnpensionen, trots att han inte levde ihopa med mamman och dessutom inte haft grabben boende hos sig dom senaste 3 åren ?

Socialen har talat om för mig att jag skall kontakta hans pappa, men av egen erfarenhet så kommer han inte att betala en enda krona till mig, utan tvärtom, det är nog så att han skrattar bakom ryggen på mig just nu.

Han har också talat om för socialen att han skulle skaffa ett överförmyndarkonto till grabben, men enligt överförmyndarmyndigheten i orten jag bor har man inget ärende alls på grabbens namn och socialen har sagt till mig att det är pappan/vårdnadshavaren som skall skaffa ett överförmyndarkonto, när detta blev klartgjort för socialen så menade dom på att jag skulle snacka med grabben och få han att betala hem till mig utav dom pengarna han får utbetalt efetrsom han får halva barnpensionen och eftersom han har en inkomst skall han också betala hem till den han bor hos.

• Svar på tråden Barnpension, verkar vara ett udda fall
  • liteundrande
    h8him skrev 2011-03-02 18:49:07 följande:
    Det låter sjukt. Det du borde kunna göra är att hjälpa grabben att söka försöjningsstöd. Du har inga ekonomiska skyldigheter att försörja killen ur egen ficka.  Sonen kan kräva underhållsstöd via fk från månaden efter han fyller 18 om han fortfarande går gymnasiet. När det gäller barnpensionen så ska den väl gå till barnets omkostnader så där bör du kontakta utbetalaren i första hand i och med att pengarna ej kommer barnet tillgodo. Det låter som om någon fifflar med systemet.
    jag har varit i kontakt med pensionsmyndigheten och dom säger att dom inte kan göra något åt saken eftersom han är grabbens vårdnadshavare, det måste till ett överförmyndarkontot för att utbetalningen till vårdnadshavarens konto skall upphöra.

beträffande försöjningsstöd, så skall jag kolla upp detta, tack för tipset.
  • liteundrande
    hymafr skrev 2011-03-03 09:28:10 följande:
    Men kan det verkligen stämma att pappan inte behöver betala underhåll? Vanligtvis så finns det ju två vårdnadshavare men bara en boendeförälder och då betalar ju umgängesföräldern underhåll. Vad anses ha ändrats här?

Om du inte får några pengar så trösta dig med att grabben faktiskt valt DIG och inte sin biologiska pappa.
    Enligt fk så är grabbens ena vårdnadshavare i död (mamman) och den andra i livet (pappan) vilket då betyder för fk att pappan inte skall betala underhåll som han gjorde innan när grabben bodde hos sin mamma.
    Varför har jag ingen anning om för grabben bor fortfarande inte hos sin pappa och för mig borde han betala underhåll till mig, eftersom socialen har gjort en privat placering hos mig.

Jo, visst kan jag trösta mig med att han valt mig och inte sin pappa, men det tröstar inte det ekonomiska.
    jag har 2 andra egna ungdommar en på 20 och en på 16, som skall försörjas. Det blir lite tufft att ta allt ekonomiska direkt från egen lön.
  • liteundrande
    h8him skrev 2011-03-03 09:43:07 följande:
    Helt galet... Kom att tänka på att Fk borde kunna betala ut underhållsstöd eftersom killen är boende hos dig, och soc godkänt detta, och pappan är underhållsskyldig. Har du pratat med dem?
    ja, flera ggr och socialen har också pratat med dem.

Dom säger så här " pappan skall inte betala underhållsstöd, barnpensionen skall täcka upp underhållsstödet" men har för ju över dom pengarna till sitt eget konto, så dom ser jag inte heller.
  • liteundrande
    TjockKatt skrev 2011-03-03 10:30:02 följande:
    Barnpension är ju underhållet man får om en förälder avlidit. Jag fick det när jag bodde hemma, eftersom min ena förälder dött och inte kunde betala underhåll för mig. Ofta ligger den lite över normen för "vanligt" underhåll eftersom den avlidne är oförmögen att skjuta till någonting extra pg av uppenbara skäl. Problemet verkar ju vara förmyndaren som inte ger pojken tillräckligt med pengar från hans bp. Dessutom är killen fosterhemsplacerad och ni borde få ersättning för det även om det är en "släkting".
    Väldigt knepig situation!
    Nej han är inte fosterhemsplacerd, han är privat placerad, vilket är en stor skillnad enligt socialen.
    En privat placering är i primcip bara att jag är godkänd till att ha barn, den förklaringen fick jag från socialen igår när jag talade med dom och dom sa till mig att gå till grabben och säga till han att betala matkostnader och kläder på halva barnpensionen som han får utbetalt.

God Man/ överförmyndare kan bara vårdnadshavaren skaffa, sa också socialen till mig igår vid telefonsamtalet, det är pappan/vårdnadshavaren som skall göra detta.
    problemet med det hela är att pappan har suttit och sagt att han skall fixa ett överförmyndarkonto, men när socialen ringde dit igår, så finns det inget ärende på grabbens namn alls där.
  • liteundrande
    Mrs Moneybags skrev 2011-03-03 10:39:41 följande:
    Vilken skitstövel han verkar vara, den där mannen!
    Jag hoppas att du nu får hjälp att ordna upp den här situationen.
    Du verkar ha ett gott hjärta som tar hand om din styvson så bra. All heder åt dig.
    Tack, jag tar hand om han precis som att vore min egen, jag har inte mage till att kasta ut han bara för att hans mamma har dött, dessutom kommer han jättebra överens med mina egna ungdomar, så det är tragiskt att inte få mer hjälp än så här från socialen.

Jo, han är inte den bästa pappan man kan ha, men det är ju därför grabben har valt att bo hos mig.
    han håller också halva barnpensionen och sparar till grabben tills han blir 18, säger han.
    Vad han nu har att göra med barnpensionen överhuvudtaget, jag anser att det är pengar han inte skall bry sig om för han bodde knappast med mamman och har ju inte ens haft grabben boende hos sig dom sista 4 åren.
Svar på tråden Barnpension, verkar vara ett udda fall