pokerman skrev 2011-03-02 16:42:01 följande:
Sammanfattning:
Om graviditet uppstår trots att de skyddat sig vid O.N.S. och barnet på alla sätt och vis är helt oplanerat, kräver denna situation ett gemensamt beslut.
Beslutet tas med fördel av båda parter, eftersom det är det bästa för alla parter. Båda parter tar då fullt ansvar på alla plan för det beslut de enats om.
Om inget gemensamt beslut kan tas, är det upp till kvinnan att ta det slutgiltliga beslutet då det är hennes kropp. Här blir det helt hennes beslut som avgör och därför är det hennes ansvar. Efter att hennes beslut är taget, är det hennes ansvar.
Om mannen i detta läge klargjort att han inte vill ha något med barnet att göra, och inte heller ville det då de hande sex (eftersom de hade skydd) anser jag att kvinnan står ensam med ansvaret. Hon har själv tagit beslutet att föda barnet, som egentligen inte borde ha blivit till.
Alltså, den som tar beslutet tar även ansvaret för sitt beslut.
AMEN till det!
jag må vara kvinna själv men jag tycker/anser att man förbrukat sin vetorätt om man är så dum att man inte hör av sig till den eventuella fadern förrän barnet är fött eller man snart ska föda.... då kan man inte sitta där och gnälla sen över att pappan inte vill ställa upp eller inte vill skriva under faderskapet.....
om båda ska kunna ta ett gemensamt beslut kring en eventuell graviditet så krävs det ju givetvis att kvinnan skyndar sig att berätta om den också.... annars får man stå där bäst fan man vill...