• Anonym (hopplöst)

Hur går det till väga vid separation med Bostadsrätt? Jag ska bo kvar.

Jag och min sambo har en bostadsrätt. Vi ska separera, jag ska bo kvar med våra två barn. Hur går man tillväga när man skall lösa ut någon? Vi har lån på 1,3 och lägenheten är värd ca 1,7
    Jag har inte några pengar, men för våra barn skull är det bästa att vi bor kvar, annars får vi bo på gatan?? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur går det till väga vid separation med Bostadsrätt? Jag ska bo kvar.
  • MrSmith

Nr vad köptes lägenheten för?
    Låt oss säga att ni köpte den för 1,5 milj då har värdet ökat med 200 000 kr där är vinst skatten dryg 65000 kr dvs 32 500 kr var. Då du ska ta över lån på 1,3 mil men lägenheten är värderad till 1.7 milj finns det en vinst just nu mellan lån och värde på 400 00 kr. Alltså du skall lösa ut honom med hans del av vinsten minus skatten. Dvs i detta fall cirka 167500 kr. Men har ni gjort invensteringar i lägenhete på tex 100 000 kr skall får ju dessa dras av från skatten då är det ju endast 100 000 kr vinst mellan inköp+ invest till värde. Då skall du betala han 185000 kr. Förstår du?

• Gurkburk

Ni ska göra en fiktiv försäljning. Efter värdering av lägenheten ska ni räkna ut en eventuell vinst. Vinsten är värdeökningen - mäklararvode (fiktivt) - skatt. Du ska sen betala honom halva insatsen plus ev. vinst delad i två.

• Anonym

Även om du är den som har mest behov av lägenheten och därför är den som får bo kvar ska du lösa ut honom genom att betala honom hans del. Kan du inte göra det får ni sälja eller så får han bo kvar och lösa ut dig istället.

• MrSmith

Är lägenheten värd 1,7 men endast lån på 1,3 fins det ju ett låneutrymme för dig.
    En annan lösning är att ni fortsätter dela på kostnad för lån och avgift sen hyr du hans del av lägenheten. Ex avgiften är 4000 kr lånet 4000 kr så ska ju ni betala 4000 kr var. Sen säger vi att en marknads hyra för lägenheten är 10000 kr då ska du hyra hans del för 5000 kr minus den del du betala i lån och avgift dvs han betalar 2000 kr till förening 2000 kr till banken Du betalar 2000 kr till föreningen och 2000 kr till banken och 1000 kr till honom. Han är då skyldig som hyresvärd att vara med och ersätta vid normalt slitage på de grejer som går sönder. Skulle ni sen sälja längre fram så blir det ju en helt vanlig försäljning. där ni delar lika. Tänk på att om han inte flyttstädar får du dra en summa för det på hans del av vinsten. Men han kan även begära ersättning av dig om han utfört renoveringar i lägenheten.

• Gustav v47

Hej,

Jag och min hustru ligger i skillsmässa. För snart 4 år sedan köpte vi en bostdsrättslägenhet. Vid köpet erlade jag 650 000 kontant. Dessutom tog ett gemensamt lån på lägenheten på 800 000 kr. Idag är lägenheten värd ca 2 000 000 kr. Varken hon eller jag vill flytta. Är det så att läegenheten måste säljas för att det ska bli en rättvis uppdelning? Enligt vår ekonomi/beräkningar har lag lättare att lösa ut henne än hon mig - hon skulle i så falla behöva ta ytterligare lån på ca 1 000 000 kr.
    Tacksam för svar

• Anonym (?)
    Gustav v47 skrev 2017-04-20 20:28:22 följande:

Hej,

Jag och min hustru ligger i skillsmässa. För snart 4 år sedan köpte vi en bostdsrättslägenhet. Vid köpet erlade jag 650 000 kontant. Dessutom tog ett gemensamt lån på lägenheten på 800 000 kr. Idag är lägenheten värd ca 2 000 000 kr. Varken hon eller jag vill flytta. Är det så att läegenheten måste säljas för att det ska bli en rättvis uppdelning? Enligt vår ekonomi/beräkningar har lag lättare att lösa ut henne än hon mig - hon skulle i så falla behöva ta ytterligare lån på ca 1 000 000 kr.
    Tacksam för svar

Har ni skrivit ett skuldebrev på den summa som du lagt in kontant? Eller fördelat ägandet i bostadsrätten så att du äger en större andel?

Om ni inte har reglerat det på något dokumenterat sätt så äger ni hälften var av lägenheten och du har ingen juridisk rätt att kräva tillbaka pengarna du la in.
Svar på tråden Hur går det till väga vid separation med Bostadsrätt? Jag ska bo kvar.