Inlägg från: Ginevra |Visa alla inlägg
  • Ginevra

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Safir skrev 2011-02-28 08:58:34 följande:

Jag har också svårt att förstå varför man frivilligt väljer bort barn. Jag har heller aldrig träffat någon som verkar 100% tillfreds med sin barnlöshet. De verkar alltid provocerade när andra talar om barn.

Jag hade tre kolleger som inte hade barn på en tidigare arbetsplats. Alla var i 50-årsåldern. De var ganska egocentriska alla tre, mycket kretsade kring deras personlighet. En av dem var en uppsnofsad dam som pratade om sig själv hela tiden och hade ett lite skrytigt och framfusigt sätt. En av dem var en sådan typisk tuff tanta som ägnade sitt liv åt sina djur (hon födde upp hundar) och att debattera med bossarna. Den tredje var en väldigt ensam kvinna som såg äldre ut än vad hon var. Hon hade varken föräldrar, syskon, sambo eller släktingar. Det var bara hon och hennes hund. Jag fick så ont i hjärtat av henne.

Hursomhelst så fick jag ofta intrycket av att ingen av dessa var riktigt nöjda med sin barnlöshet. De kändes ensmma på något vis. Jag har inga fördomar och vlill någon vara utan barn så är jag den siste att dumförklara. Däremot har jag aldrig träffat en människa som verkar harmonisk med sin barnlöshet. Aldrig!

Ni som inte känner lusten att skaffa barn; det kan vara så att lusten aldrig infinner sig, att man aldrig får det där kallet. Det ska man inte vänta på heller, tycker jag. I stället ska man visualisera sitt liv. Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är i 40-årsåldern? Vill du fira jularna med dina barn, vill du hjälpa dina barn genom livet, vill du se dem växa och utvecklas? Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är pensionär? Vill du se barnbarnen komma, vill du se hela din släkt växa runtomkring dig, livets efterrätt?
    Vill du alla dessa saker - så vänta inte på kallet! Just do it!
    Men känner du absolut ingen vilja att ha det såhär - ja då ska du ju heller inte tvingas ha det.

Jag tror att de som valt att inte skaffa barn oftast reflekterat mer över sitt val mer än de som valt att skaffa barn. Ändå är det nästan ingen som frågar någon som vill ha barn om denne verkligen tänkt igenom sitt beslut ordentligt.
  • Ginevra

Jag tror faktiskt att det är ett större problem att folk skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna av detta val. Det intrycket får man i alla fall av att läsa vissa trådar här på FL.

• Ginevra
    FannyGioia skrev 2011-03-05 20:02:36 följande:
    Okej. Jag tror inte att det går att jämföra. Alls.

Det är inte tänkt att man ska offra sitt liv för en hund, medan de flesta föräldrar skulle hoppa framför ett tåg för sina barn. Innan jag fick barn förstod jag det inte riktigt men det gör jag nu.
    Det finns ju faktiskt människor som dödar sina egna barn, så uppenbarligen stämmer inte det alltid.
  • Ginevra

Nej, de flesta som gör det är förmodligen inte friska, men vad jag vill säga är att alla föräldrar tydligen inte har de här känslorna som du talar om.

• Ginevra
    FannyGioia skrev 2011-03-16 15:13:25 följande:
    Det tror jag faktiskt inte att du skulle göra.

Jag tror heller inte att någon frisk människa sätter något eller någon framför sitt barn. (Med vissa undantag - sådana finns ju alltid.) Människor kan ju behöva stöd på vägen för att kunna vara så bra föräldrar som möjligt. 
    Det är nog vanligare än man tror att föräldrar försummar sina barn till förmån för andra saker (ny partner, jobb m.m.). Jag känner faktiskt till flera verkliga exempel på detta. Det har då för övrigt rört sig om socialt välfungerande personer.
  • Ginevra

Jag är själv lite tveksam till att skaffa barn, dels för att jag inte är särskilt förtjust i barn över lag, dels för att jag är paniskt rädd för graviditet och förlossning. Något som bidragit till min negativa inställning är alla trådar här på FL där folk envist hävdar att andra måste stå ut med deras barns störande beteende i de mest olämpliga sammanhang som innefattar alltifrån bröllop till kontorsarbetsplatser. Att läsa sådant gör mig verkligen spyfärdig inför hela fenomenet "barn och föräldrar".

• Ginevra
    Elsa Hast skrev 2011-03-22 18:49:12 följande:
    Jag tror ingenting, jag vet att jag har ett BÄTTRE liv utan barn. Anledningen är att ingenting med barn är intressant. En bebis kan vara bedårande, men knappast sötare än min mops. Vidare är barn ohygieniska (ofta), förutsägbara, häpnadsväckande ointressanta och oförmögna att tillföra något av intellektuellt värde. Jag avskyr de flesta barn i min vardag, även om jag fattar att de har ett existensberättigande. Fick jag välja skulle jag mer än gärna leva resten av mitt liv utan att någonsin träffa en unge igen.      
    Jag skriver under på mycket av detta, fast jag brukar oftast tycka bättre om lite större barn (från sex års ålder ungefär). Jag sticker dock inte under stol med att världen vore en mycket trevligare plats utan alla småungar som ständigt får raseriutbrott på offentliga platser (nu blir jag väl påhoppad av alla rabiata FL-morsor).
  • Ginevra
    Thursday skrev 2011-03-23 20:54:20 följande:
    Klart att man får tycka så. Men då måste du väl också anse att de rabiata FL-morsorna har rätt att tycka att världen vore en mycket trevligare plats utan alla självupptagna barnlösa surmuppar som verkar ha en snedvriden syn på vem som är människa och har rätt att ta plats i samhället?
    Det där var väldigt låg nivå måste jag säga!  Jag har aldrig sagt att barn inte får ta plats i samhället och visst fattar jag att man inte alltid kan kontrollera småbarns beteende men jag har faktiskt rätt att känna att det är jävligt jobbigt med skrikiga ungar. Fast tydligen tycker vissa föräldrar att alla andra fullkomligt ska älska deras ungar oavsett hur de beter sig. Undrar vem som egentligen är mest självupptagen!
  • Ginevra
    Thursday skrev 2011-03-23 20:54:20 följande:
    Klart att man får tycka så. Men då måste du väl också anse att de rabiata FL-morsorna har rätt att tycka att världen vore en mycket trevligare plats utan alla självupptagna barnlösa surmuppar som verkar ha en snedvriden syn på vem som är människa och har rätt att ta plats i samhället?

Jag har heller aldrig sagt att barn inte är människor, så du kan sluta hitta på saker. Om jag trots allt skulle skaffa barn skulle jag nog för övrigt bli en bättre förälder än vissa av de mest fanatiska barnälskarna eftersom jag till skillnad från dem inte har en så pluttenuttig syn på barnens mindre trevliga sidor.

• Ginevra
    FannyGioia skrev 2011-03-30 17:17:52 följande:
    Det finns många snoriga, illaluktande, högljudda vuxna också. Förstår inte alls detta barnhat som råder. Barn är små människor - individer - inte en homogen grupp.
    Fast du måste väl ändå medge att det är mycket mer sannolikt att ett barn får ett utbrott och börjar gallskrika i affären än att en vuxen gör det? Att ogilla barnskrik är för övrigt inte nödvändigtvis samma sak som att hata barn, även om jag vet att somliga gärna vill tro det.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?