Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Varför väljer man frivilligt bort barn?

För att man kan ha ett jättebra liv utan barn, och för att alla inte känner av det biologiska behovet av att ta hand om en avkomma.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky

Nu har jag själv ett barn, och ett till på väg. Men för mig var det aldrig någon självklarhet att skaffa barn. Jag kände inte av den "biologiska klockan" som alla pratar om, och kände därför inga som helst behov att ha barn. Men när jag blev gravid med min sambo, valde jag att behålla. Jag hatade att vara gravid. Jag gjorde dock en kraftig turn-over och blev värsta morsan när nr.1 kom ut. Nu när jag är gravid med nr. 2, hatar jag fortfarande att vara gravid och förstår mig inte på det "härliga" med att se ut som en flodkossa. Men jag tror jag kommer att vara värsta bästa morsan åt nr. 2 också. 

Alltså: det man inte vet, mår man heller inte dåligt av! De flesta som är frivilligt barnlösa, känner helt enkelt att de förmodligen inte missar något!  

• Stinky
    Themis skrev 2011-02-26 21:50:18 följande:
    Dina svarsalternativ suger håriga mammutkulor.

Känner till fem par och i tre av fallen är den anledningen psykisk instabilitet, antingen hos personen själv eller att man har många i släkten som har psykiska problem och detta är/kan vara ärftligt.
    De har helt enkelt bestämt sig för att de inte bör ha barn, för allas skull.

I det fjärde fallet är anledningen att man hittat varandra först efter 40 och tycker att man är för gammal för att bli förälder, plus allmän oro över att inte bli en tillräckligt bra förälder.

I det femte fallet har en person bara aldrig velat ha barn, och partnern får antingen rätta sig efter det eller hitta någon annan.
    Men då är ju frågan hur frivilligt det egentligen är... Nu frågas det ju om frivilligt barnlösa, som helt enkelt inte vill ha barn av egen fri vilja.
  • Stinky
    Linda1976 skrev 2011-02-26 23:36:34 följande:
    Jag tycker faktiskt det är konstigare att man VILL ha barn, än inte! 
  • Stinky

Men jisses, vilka sura citroner som härjar i tråden! TS har tagit fram några skäl som man kan rösta på, och sen så finns det obligatoriska "annat" som man jättelätt kan klicka i, om ingen av de första alternativen passar i ert tänk! Är det här en tråd som uppenbarligen trampar på jäkligt ömma tår, så får ni väl för Guds skull klampa ut er härifrån om inte den passar er istället för att komma med personangrepp på TS!

Scheisse! Nästan så man tappar hoppet om mänskligheten ibland när man läser vissa inlägg här på FL! *suck*

• Stinky
    Some skrev 2011-02-27 17:33:07 följande:
    Nej det finns inget "Annat". Det finns ett "Något annat skäl", som avslutas med det jävligt snorkiga "vad nu det kan vara".
    Och jag tycker fan att det är ett friskhetstecken att folk blir förbannade över en omröstningstråd med så snevinklade och på gränsen till hånande alternativ. Att TS är så trångsynt att hon inte kan förstå tjusningen med ett barnlöst liv ger henne ingen rätt racka ner på dom som kan det.
    Nä, hon är inte "jävligt snorkig". Snarare väljer du att tolka det som så. Inte är hon snedvinklad heller, då det troligtvis finns människor som väljer att vara barnlösa av dessa skäl. Inte rackar hon ned på frivilligt barnlösa heller. Hon frågar vad andra tror varför frivilligt barnlösa väljer att vara just barnlösa.
    Det är snarare så att det är DU och några till här i tråden som borde ta dig en funderare på varför den här frågan är så jävla känslig för er. 
  • Stinky
    Some skrev 2011-02-27 19:31:30 följande:
    Jo, de flesta alternativen är vinklade åt det negativa hållet.
    Frågan är inte ett dugg känslig för mig. Däremot är jag trött på fördomarna som TS baserar sina alternativ på.
    Jag tycker inte de var "vinklade åt det negativa hållet", så det är helt klart en tolkningsfråga.
  • Stinky
    Ginevra skrev 2011-02-28 09:32:42 följande:

Jag tror faktiskt att det är ett större problem att folk skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna av detta val. Det intrycket får man i alla fall av att läsa vissa trådar här på FL.

Absolut!
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?