Leoella skrev 2011-02-28 10:11:13 följande:
Instämmer fullkomligt!
Det är nog betydligt fler som HAR barn som inte har reflekterat.
Den som bryter mot normen (vilket man gör som självvalt barnlös/barnfri) tar (oftast) ett betydligt mer aktivt ställningstagande än den som följer normen.
Det tror jag också. Min upplevelse av situationen är att reaktionerna från omgivningen egentligen kommer när jag säger att att jag valt att inte ha barn. Innan det framkommer att det är ett aktivt beslut är det sällan någon ifrågasätetr; de antar att det handlar om att jag vill ha stabil ekonomi, eller ska träffa rätt man, eller någon annan acceptabel anledning.
När frågan till slut ställs, och jag svarar att jag inte vill ha barn, varken nu eller senare, brukar människor konstigt nog bli genuint upprörda. De insisterar på att jag ju skulle bli en utmärkt mamma, och att man klarar det mesta ekonomiskt om man bara vill, och att jag kommer att ångra mig, och att förlossningen är en underbar upplevelse jag inte behöver fara rädd för.
Det är själva normbrytandet som upprör. Om jag hade slagit ner blicken och tyst medgett att jag inte kan få barn, eller att min man inte kan, eller att jag väntar på något annat, hade ingen reagerat så. Då hade de förmodligen tyckt synd om mig och respekterat att jag inte ville prata om det.
Att inte vilja ha barn däremot är inget som respekteras i vanliga fall. Där tycker sig alltför många ha rätt att ifrågasätta mitt beslut, och tycker sig veta bättre än jag vad jag vill, och vad som är bra för mig.