• Kay T

Vi älskar Koh Lanta, behöver tips på annat resmål i Thailand

Vi har varit på Koh Lanta i Thailand två gånger tidigare och håller nu på och planerar att göra en resa till Thailand om ett år. Vi har dock lite svårt att hitta ett ställe i Thailand som känns lika bra som Koh Lanta, så vi behöver lite tips.

Vi älskar Koh Lanta för lugnet, alla restauranger på stranden, den lilla staden, alla barn.

Var hittar vi liknande nån annanstans i Thailand? Någon som har lite tips?

• Svar på tråden Vi älskar Koh Lanta, behöver tips på annat resmål i Thailand
  • MiniPyret

Det där kunde ju varit mitt inlägg!!!

Vi har nyss kommit hem från Koh Lanta och planerar en resa nästa år igen. Vi ska defenitivt tillbaks till Koh Lanta i 2-3 veckor och sen vill vi någon annanstans...men vart?

Är Khao Lak lika bra? Koh Lipe? Koh Mukk?  Känner mig helt förvirrad, så jag puffar upp tråden!

• YlvaD

Hej!

Vi ska testa Koh Lanta nu i mars och även Koh Mook. Var i Khao Lak förra året och trivdes jättebra, men som sagt så har jag bara Khao Lak och Ao nang att jämföra med, där jag väljer Khao Lak...

Får se vad Vi tycker efter denna resa...

• MiniPyret

Vi var i Ao Nang för några år sen, men det går ju inte att jämföra på långa vägar med Koh Lanta.
    De som är mysigt där visserligen är att man kan lätt ta sig till många olika öar...men man hittar inte lugnet som på Lanta.

Puffa igen!

• bohusbebis

Vi tycker att stämningen och vädret är mycket bättre öster om Bangkok (nära Rayong och Ban Phe). Inte lika mycket turister och mer "genuint". Exempelvis här: www.vackrahembovall.se
    Annars är ju Koh Chang, inte långt därifrån... Påminner mycket om Koh Lanta, en hel del svenskar. Men lite "mindre".
    Innan vi fick barn var vi bl.a på Ko Tao - snacka om paradis!!!

• lillen01

vi funderar på att åka till ko lanta och undrar vilket hotell där som ni tyckte var bäst? =)

• asteri

Jag skulle rekommendera Koh Chang och kombinera med Koh Maak som är lätt att ta sig till från Chang och skitmysigt. Där kan vi snacka lugn men ändå organiserat för barnfamiljer. Har även varit på Koh Lanta men jag tycker det var för turistigt. På Chang finns både och, White Sand Beach är den turistigaste stranden där jag nog inte skulle välja att bo förut, men nu när vi väntar barn skulle jag kanske hellre bo där eftersom det är mer organiserat.
    Koh Maak är en pärla som har lämnat spår i mitt hjärta. Troligtvis kommer vi åka dit inom ett år med nya bebisen :)

• lillen01
    asteri skrev 2011-08-13 18:24:10 följande:
    Jag skulle rekommendera Koh Chang och kombinera med Koh Maak som är lätt att ta sig till från Chang och skitmysigt. Där kan vi snacka lugn men ändå organiserat för barnfamiljer. Har även varit på Koh Lanta men jag tycker det var för turistigt. På Chang finns både och, White Sand Beach är den turistigaste stranden där jag nog inte skulle välja att bo förut, men nu när vi väntar barn skulle jag kanske hellre bo där eftersom det är mer organiserat.
    Koh Maak är en pärla som har lämnat spår i mitt hjärta. Troligtvis kommer vi åka dit inom ett år med nya bebisen :)
    Vart ligger Koh chang och koh Maak? =)
  • asteri

Ganska nära Kambodja. Man kan flyga från Bangkok till Trat som ligger jättenära Koh Chang och från den flygplatsen köpa biljetter med minibuss som följer med på färjan och kör en hela vägen till det hotell man vill bo på. Superenkelt. Dessutom stor ö med mycket att se och otroigt vackert och bergigt.

• Kaosmamma

Älskar också koh lanta!!!! Bodde där en månad av tre i Thailand. Någon nämnde ko tao, åh det är det finaste ställe jag varit på i hela mitt liv! Lycka till med att hitta rätt plats :)

• asteri

Måste tillägga att man antagligen måste ta med blöjor och barnmat (om man behöver) till Maak eftersom det inte fanns någon bra supermarket när jag var där sist (2008).

• Ewima

Vi åkte till Koh Chang förra året med vår treåring. Vi trivdes jättebra. Ön är ett naturreservat så det är rent och känns inte för "turistit". Rekomenderas!

• asteri

Koh Lipe är mysigt. Jättemysigt. Men vi hade en helvetes båtfärd dit som jag aldrig skulle göra om och definitivt inte med barn! Genomblöta iskalla och livrädda var vi när vi kom fram. Alldeles för mycket folk på båten och halvt storm.
    I så fall om det går någon färja nu för tiden som är mer stabil än speedboat. Detta var dessutom en lite större speedboat.
    Jag tror det blir Koh Chang vi satsar på nästa gång med bebisen. Som Ewima säger, inte för turistigt. Men ändå jätteorganiserat och lite mer civiliserat än småöarna. Fast som sagt... glöm inte att besöka Koh Maak också i så fall.

• Peter3314

Det är inte så lätt att hitta ett lugnare o finare ställe än Koh lanta

Har tillbringat 2v på lanta resort.bodde i bungalow direkt vid stranden.helt underbart.

Fina matställen med trevlig personal.favoriten var cat.

Något annat ställe som är lugnt är ju Koh Chang

Mvh peter

Svar på tråden Vi älskar Koh Lanta, behöver tips på annat resmål i Thailand