• Anonym

Pengar till utbildning?!

Jag har bara en gymnasieutbildning och ca 25.000kr i lån sendess. "Alla" tjatar på mig om att jag måste skaffa mig en utbildning och ett jobb.. det är några år sen jag gick ut gymnasiet och jag har bara haft ströjobb sendess.
    Jag har inte hittat nån utbildning som känts bra än, och jag vill inte flytta härifrån så, ja.

Nu har jag hittat en utbildning som delvis är på distans, med 3-dagars träffar varannan månad. Problemet är bara att den kostar ungefär 45 000kr. Då får man själva utbildningen med föreläsningar, kurslitteratur, lunch och fika på träffarna. Utbildningen är 1årig och en yrkesutbildning, så jag är "färdig" och har en titel efter utbildningen.

Jag är arbetslös, eller jag jobbar timmar men lönen jag får ut går knappt ihop till månaderna. Jag är inte inskriven på AF, om det har nåt med saken att göra.

Så hur sjutton löser man det?! 45 000kr är mkt pengar. Jag tror inte att allt ska betalas på en gång, man betalar nog per träff man varit med på. Tror jag.. fast träffarna är ju obligatoriska för utbildningen, så man kan inte komma undan hehe. Jag kan inte låna så mkt pengar av min familj.

Jag har inga sparade pengar och, som sagt, ingen inkomst. Utbildningen är inte CSN-berättigad.
    Är det omöjligt att lösa?!

• Svar på tråden Pengar till utbildning?!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:49:32 följande:
    Men hur vet du att den är sämre?
    Du har ju inte råd att gå den andra utbildningen så i ditt fall kanske du får välja mellan att utbilda dig eller inte. Det finns många som gått det mindre populära alternativet och ändå klarat sig bättre än dem som gick "rätt" utbildning. Det handlar ju om personlighet och driv.

Jag frågar igen, ska du starta eget när du är klar eller kan du bli anställd inom yrket du valt?
    Ja ok, jag kan inte veta om den är sämre. Men den här jag vill gå är kändare och många av de duktiga hundfysioterapeuter som finns ute nu har gått den här utbildningen. Han som har den är väldigt känd för att vaara så duktig

Jag glömde svara på den frågan, fick bråttom ut till maten. Jag kan absout bli anställd t.ex på djursjukhus. Eller så kan man starta eget.
  • Nuts

Men självklart går det att hitta heltidsjobb! Det var väl inte bara på 70 talet man jobbade heltid!? Alla i min närhet jobbar heltid inklusive jag - så så svårt kan det väl inte vara!? Jag blir så sjukt less på alla som bara ser svårigheter och inga möjligheter! Vad är detta snack om att det är svårt att få jobb? Hittar du inget där du bor får du väl flytta dit jobben finns! Det finns ALLTID jobb om man letar ordentligt. Ja, om man inte har några slags funktionshinder eller dylikt. Jobba på mc donalds eller vad fan som helst! Shit va alla bara ser problem utan att se några lösningar. Ta tag i era liv och lägg inte allt ansvar på alla andra. Det är inget fel på samhället, det är fel på folks vilja! Ovilja att slita och kämpa för saker!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 19:00:17 följande:
    Ja ok, jag kan inte veta om den är sämre. Men den här jag vill gå är kändare och många av de duktiga hundfysioterapeuter som finns ute nu har gått den här utbildningen. Han som har den är väldigt känd för att vaara så duktig

Jag glömde svara på den frågan, fick bråttom ut till maten. Jag kan absout bli anställd t.ex på djursjukhus. Eller så kan man starta eget.
    Ok.
    Hur ser arbetsmarknaden ut? Vet du att du kommer att få jobb?
    Anledningen till att jag frågar är för att många som är arbetslösa och inte riktigt vet vad de vill göra hoppar på utbildningar som är roliga och givande på alla sätt och vis, men som sedan kanske inte ger något jobb i slutänden.

Hur många finns det idag som jobbar med hundfysioterapeut idag på djursjukhus? Finns det lediga tjänster etc?
    Om det är ett bristyrke så kanske det lönar sig att gå till banken och låna, men om det blir tufft med jobb så skulle jag hellre spara ihop pengarna och gå utbildningen sen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 18:34:11 följande:
    Det är en friskvårdsutbildning för hund.

Alla de jag har hittat kostar...
    Vill du arbeta på djursjukhus tycker jag att du ska satsa på tex djurvårdarutbildningen på Linköpings universitet, hundfysioterapeuft känns väldigt smalt och antagligen blir det så att du måste starta eget och även till en början ha ett annat jobb vid sidan av.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-23 19:58:56 följande:
    Vill du arbeta på djursjukhus tycker jag att du ska satsa på tex djurvårdarutbildningen på Linköpings universitet, hundfysioterapeuft känns väldigt smalt och antagligen blir det så att du måste starta eget och även till en början ha ett annat jobb vid sidan av.
    Men jag vill ju inte jobba som djurvårdare?!
  • Menhir

TS, jag vill inte låta pessimistisk men jag hoppas du har kollat upp arbetsmarknaden ordentligt. Veterinärer kan tjäna bra, det är sant, men de jag känner är intresserade av sjukvård, inte friskvård och det låter inte självklart att ett djursjukhus vill satsa på friskvård för hundar.

Jag tror faktiskt också att det är bättre att satsa på tex djursjukvårdarutbildning och sedan komplettera med friskvårdsutbildningen, då har du en bredare kompetens och kan bygga upp verkasamheten med hundfriskvården parallellt med ditt ordinarie jobb. Du får kontakter och inblick i hur verksamheten brukar vara uppbyggd. Och slipper skuldsätta dig.

Finns det någon djursjukvårdsutbildning du kan läsa på distans eller i närheten av där du bor?

• Anonym
    Menhir skrev 2011-02-23 20:09:28 följande:
    TS, jag vill inte låta pessimistisk men jag hoppas du har kollat upp arbetsmarknaden ordentligt. Veterinärer kan tjäna bra, det är sant, men de jag känner är intresserade av sjukvård, inte friskvård och det låter inte självklart att ett djursjukhus vill satsa på friskvård för hundar.

Jag tror faktiskt också att det är bättre att satsa på tex djursjukvårdarutbildning och sedan komplettera med friskvårdsutbildningen, då har du en bredare kompetens och kan bygga upp verkasamheten med hundfriskvården parallellt med ditt ordinarie jobb. Du får kontakter och inblick i hur verksamheten brukar vara uppbyggd. Och slipper skuldsätta dig.

Finns det någon djursjukvårdsutbildning du kan läsa på distans eller i närheten av där du bor?
    Det handlar inte om att tjäna bra?
    Det satsas otroligt mycket på friskvård nu.. har du hund? Det kommer mer och mer pooler med vattenmotstånd, treadmills i vatten, vibrationsplattor, hundmassage osv osv. = FRISKVÅRD.

Nej det finns ingen djursjukvårdsutbildning på distans eller i närheten.
  • Shaun the sheep
    Nuts skrev 2011-02-23 19:10:51 följande:
    Men självklart går det att hitta heltidsjobb! Det var väl inte bara på 70 talet man jobbade heltid!? Alla i min närhet jobbar heltid inklusive jag - så så svårt kan det väl inte vara!? Jag blir så sjukt less på alla som bara ser svårigheter och inga möjligheter! Vad är detta snack om att det är svårt att få jobb? Hittar du inget där du bor får du väl flytta dit jobben finns! Det finns ALLTID jobb om man letar ordentligt. Ja, om man inte har några slags funktionshinder eller dylikt. Jobba på mc donalds eller vad fan som helst! Shit va alla bara ser problem utan att se några lösningar. Ta tag i era liv och lägg inte allt ansvar på alla andra. Det är inget fel på samhället, det är fel på folks vilja! Ovilja att slita och kämpa för saker!
    Tack för dagens skämt. Jag har en son vars pappa bor här. Jag kan alltså INTE flytta.
    I tonåren växte jag upp med en ensamstående förälder, så körkort var inte att tänka på.
    De flesta jobb i min stad kräver körkort, då de flesta jobb (som jag kan få) ligger en bit utanför stan.
    Jag behöver körkort för att få jobb och jobb för att ha råd med körkort.
    Jag HAR jobbat på Mc Donalds, och inte ens de har tillräckligt med timmar till sin personal.
    Om det är arbetsbrist på Mc Donalds, ja vadfan tycker du jag ska göra då?
    Jag vill utbilda mig, men har svårt att se hur pengarna skulle räcka till (inte pga att vi lever lyxliv, utan andra anledningar som jag inte vill ta upp såhär öppet). Jag sitter som i en rävsax och mår SKIT varenda jäkla dag.

Och så kommer nissar som du och säger "hur svårt kan det vara?" Ja, om du inte vet det själv så kanske det är bättre att vara tyst!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Anonym

Och har du ringt runt och frågat djurskukhusen där du bor och frågat om dem har pooler och vilka dem anställer? Anställer dem en djursjukvårdare\sjuksköterska som kan göra alla sysslor på ett djursjukhus istället för någon som bara kan massera bistå vid sjukgymnastik? Det finns ju även utbildning mot hundmassage(tror axelsson kör den) men jag tänker att det är bättre att ha en ordentlig basutbildning och sedan bygga på den.

• Menhir
    Anonym skrev 2011-02-23 20:13:18 följande:
    Det handlar inte om att tjäna bra?
    Det satsas otroligt mycket på friskvård nu.. har du hund? Det kommer mer och mer pooler med vattenmotstånd, treadmills i vatten, vibrationsplattor, hundmassage osv osv. = FRISKVÅRD.

Nej det finns ingen djursjukvårdsutbildning på distans eller i närheten.
    Jag har ingen hund, de jag känner som har hund satsar heller inga pengar på friskvård för dem, det är antagligen därför jag inte är helt optimistisk. Jag har däremot drivit tandläkarpraktik i flera år och vet hur mycket pengar man måste dra in för att täcka kostnader och löner, det är en hel del...

Av de veterinärer jag känner (2 st) äger en en smådjursklink men hon är vad jag förstår mer intresserad av sjukvård och har fullt upp med det. Att hon skulle bygga ut och investera i en bassäng tror jag inte (vi har inte diskuterat saken för all del), hon är noga med att inte förknippas med sådant som kan klassas som "oseriöst" och där tror jag nog att hon skulle klassa vibrationsplattor och massage (som ju är omtvistat även för människor om man ska vara ärlig).

Som sagt - jag vill inte förstöra din entusiasm men det innebär ändå en stor inverstering för dig och jag vill bara att du har funderat igenom det hela ordentligt, inget annat. När man är entusiastisk över något är det lätt att se det positiva men svårare att se det negativa och det är det jag vill hjälpa dig med. Hade du haft obegränsat med pengar hade jag bara sagt - kör på! Uppfyll dina drömmar! Men det verkar inte så på din TS.
Svar på tråden Pengar till utbildning?!