• michelodeon

Brio zento. Bra??

Hej alla.

I söndags var jag och sonen med om en hemsk bilolycka. Vi mår båda bra och sonen på 20 månader fick inte en skråma som tur var. Jag var dock nära att bryta båda benen men hade änglavakt och fick bara stooora blåmärken osv. Bilen är totalt kvaddad och är på skroten.

Bilbarnstolen är ju bara att kasta såklart. Ska köpa en ny och har kollat lite på Brio Zento. Den är ju rätt billig, så jag undrar om den verkligen är bra? Ni som har den, är ni nöjda?

Nån som krockat med en brio zento? Hur klarade sig barnet??

♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • Svar på tråden Brio zento. Bra??
  • cicci85

Läskigt! Tur att det gick bra! Vad satt han i för bilbarnstol när ni krockade då?

• tideloo

Vilken tur att ni klarade er så pass bra!har själv krockat å det är läskigt!
    Vi har zento 2010 och är nöjda som bara den!

• michelodeon
    cicci85 skrev 2011-02-23 10:46:10 följande:
    Läskigt! Tur att det gick bra! Vad satt han i för bilbarnstol när ni krockade då?
    Minnet är ju kort :) men jag har för mig att jag hade en acta.
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • michelodeon
    tideloo skrev 2011-02-23 10:53:53 följande:
    Vilken tur att ni klarade er så pass bra!har själv krockat å det är läskigt!
    Vi har zento 2010 och är nöjda som bara den!
    Okej va bra :) den verkar ju verkligen prisvärd.
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • henrikpetersson
    michelodeon skrev 2011-02-23 10:40:18 följande:
    Hej alla.

I söndags var jag och sonen med om en hemsk bilolycka. Vi mår båda bra och sonen på 20 månader fick inte en skråma som tur var. Jag var dock nära att bryta båda benen men hade änglavakt och fick bara stooora blåmärken osv. Bilen är totalt kvaddad och är på skroten.

Bilbarnstolen är ju bara att kasta såklart. Ska köpa en ny och har kollat lite på Brio Zento. Den är ju rätt billig, så jag undrar om den verkligen är bra? Ni som har den, är ni nöjda?

Nån som krockat med en brio zento? Hur klarade sig barnet??
    Vi har 2st Zento och är mycket nöjda med dessa. En fördel är att de är vändbara och kan användas även när barnet blir lite större. Vi har nu vår tjej framåtvänd och till det funkar stolen också bra. Den är lätt att montera och verkar passa bra i alla bilar. Klädseln trodde vi skulle vara känslig för smuts och fläckar men den har varit mycket motståndskraftig. Jag kan inte finna några nackdelar med Brio Zento och rekommenderar den starkt.
  • Joje

Oj vad läskigt! Vilken tur att ni klarade er oskadda båda två!! Vi har en Zento (köpt 2007) och är nöjda med den, den är lätt att montera och sonen sitter bra i den. Jag kan inte komma på något negativt med den här och nu. Vi har som tur är inte krockat med den, så där har jag inget svar.

Liam 070417 & Linn 080712
  • thecarseatlady

Underbart att höra att ni klarade er så bra som ni gjorde! Solig

Här kan du läsa om en allvarlig olycka där en Brio Zento var med; carseatnanny.blogspot.com/2011/03/why-i-do-what-i-do.html Den hände bara för ett par veckor sedan. 2-åringen som satt i Zenton var den enda i hela familjen som klarade sig helt utan skador, precis så bra som bakåtvända stolar i allmänhet brukar skydda. Glad

Min åsikt om Zenton är lite bättre nu än vad den var när jag nyss hade köpt den. Jag är annars ett stort Britax-fan och gillade inte Zenton nåt vidare när den var ny, tyckte att Britax stolarna var mycket bättre. Nu tycker jag att det är en bra stol om den passar bra i bilen och om man kommer överens med tyget och monteringen. Själv gillar jag inte tyget på stolen och bältesmuddarna (tycker det är strävt och irriterande och gör det svårt att spänna fast barnet ordentligt) och föredrar också monteringen på Britax stolarna framför Brio. Men smaken är ju som baken du vet... ;) Det knepigaste med Zenton är enligt mig att få till en bra lutning då stolen tar så mycket plats. I mindre bilar ryms stolen inte med den vikbara klaffen utfälld i baksätet, och när man viker in den blir stolen väldigt rak. Ibland nästan framåtlutad och så kan ju ingen sitta. Kan man däremot använda framsätet är det en helt annan sak, där sitter den oftast som gjuten och lutningen blir helt perfekt. Det enda problemet man kan få då är att barnets huvud kan komma för nära vindrutan när det blir större (stolen är ju urvuxen först när öronen kommer upp till kanten och då är 1/3 av huvudet redan över), så det är ju något man kan tänka på innan man köper. Jo, nack/huvudstödet gillar jag inte heller. Det är tillverkat och ditlagt i efterhand och det märks minsann när man använder det (och har andra stolar att jämföra med). Som tur är går det ju att ta bort och använda stolen utan. En annan dålig sak är att de högsta bälteshålen är lägre ner än på andra stolar, så bältena hamnar fortare under axelhöjd på barnet. Det kan bli ett problem ifall man har barn som lätt tar sig ur bältena och kan även bli obekvämt när barnet blir långt och bältena "trycker ner" axlarna.
    Som framåtvänd stol skulle jag aldrig använda Zenton. Helt enkelt för att den inte skyddar lika bra som en bältesstol när barnet är stort nog för att åka framåtvänd. Och när barnet har 1/3 av huvudet över kanten och stolen är urvuxen bakåtvänd, är den samtidigt urvuxen framåtvänd och då behöver man en bältesstol.

Tänkte lägga in några bilder på min 4-åring bakåtvänd i Zenton, men FL vill tydligen inte samarbeta just nu...

• Cecci78
    henrikpetersson skrev 2011-04-24 17:29:40 följande:
    Vi har 2st Zento och är mycket nöjda med dessa. En fördel är att de är vändbara och kan användas även när barnet blir lite större. Vi har nu vår tjej framåtvänd och till det funkar stolen också bra. Den är lätt att montera och verkar passa bra i alla bilar. Klädseln trodde vi skulle vara känslig för smuts och fläckar men den har varit mycket motståndskraftig. Jag kan inte finna några nackdelar med Brio Zento och rekommenderar den starkt.
    Det skulle jag snarare kalla en nackdel. Tyvärr är den godkänd framåt också. NTF rekommenderar att man inte vänder dessa sk kombistolar framåt. Vi har zenton och den är tung som bly, barnet kommer få all den vikten som trycker på bakifrån om man skulle krocka. Den vågar jag absolut inte använda framåt. Dessutom är det ju ingen jättestol så när det är urvuxen bakåt går det ju inte heller ha den framåt så man kan absolut inte använda den längre bara för att den går att ha framåtvänt.

Däremot sitter den riktigt bra i våra bilar där det är stora rymliga baksäten, speciellt i vår volvo 240 bakom mig (jag är endast 160 cm o behöver inte så mycket plats när jag kör). Vi har klaffen utfälld, annars tycker inte jag heller den sitter bra. Jag gillar monteringen på den, den går lätt att dra åt så den sitter riktigt hårt och stadigt. Den sitter bra i v70 också.

Internbältet är inte jättebra, en liten ettåring passar den inte så bra till just pga konstiga bälten o mudda, får hålla med carseatlady där!
  • mona83

Jag har en Zento som jag köpte 06 till dottern, hon var fortfarande bebis då men ena Brio butiken hade precis gått i konkurs och dom sålde ut för 1499 eller nått sånt. Så jag slog till

Hon är nu snart 4 år och sitter fortfarande bra i den bakåtvänd. Bra med plats för benen oxå. 
    Det enda som jag tycker är krångligt med den är den där grejen, tror ska spänna bältet,  som man ska trä bältet i om ni förstår vilken jag menar? 

Sonen har en akta duoflex, den vart för trång för benen bakåt redan när han var runt 3 år. Så på det sättet är ju Zenton bättre än akta

L.O.V.E
  • Cecci78
    mona83 skrev 2011-04-24 21:02:33 följande:
    Jag har en Zento som jag köpte 06 till dottern, hon var fortfarande bebis då men ena Brio butiken hade precis gått i konkurs och dom sålde ut för 1499 eller nått sånt. Så jag slog till

Hon är nu snart 4 år och sitter fortfarande bra i den bakåtvänd. Bra med plats för benen oxå. 
    Det enda som jag tycker är krångligt med den är den där grejen, tror ska spänna bältet,  som man ska trä bältet i om ni förstår vilken jag menar? 

Sonen har en akta duoflex, den vart för trång för benen bakåt redan när han var runt 3 år. Så på det sättet är ju Zenton bättre än akta

yes, bältesclipset. Det är nästan omöjligt att sätta fast det i vår 240 som är en äldre bil medans det i v70 går mycket lättare
  • mona83
    Cecci78 skrev 2011-04-24 21:06:30 följande:
    yes, bältesclipset. Det är nästan omöjligt att sätta fast det i vår 240 som är en äldre bil medans det i v70 går mycket lättare
    Jag har en mondeo från 96 och varje gång jag ska montera in stolen igen när man av nån anledning varit tvungen att ta ur den från bilen så hoppar det en massa fina grodor ur munnen på en, lika när man ska trä ur bältet
    L.O.V.E
Svar på tråden Brio zento. Bra??