Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

Brio zento. Bra??

Underbart att höra att ni klarade er så bra som ni gjorde! Solig

Här kan du läsa om en allvarlig olycka där en Brio Zento var med; carseatnanny.blogspot.com/2011/03/why-i-do-what-i-do.html Den hände bara för ett par veckor sedan. 2-åringen som satt i Zenton var den enda i hela familjen som klarade sig helt utan skador, precis så bra som bakåtvända stolar i allmänhet brukar skydda. Glad

Min åsikt om Zenton är lite bättre nu än vad den var när jag nyss hade köpt den. Jag är annars ett stort Britax-fan och gillade inte Zenton nåt vidare när den var ny, tyckte att Britax stolarna var mycket bättre. Nu tycker jag att det är en bra stol om den passar bra i bilen och om man kommer överens med tyget och monteringen. Själv gillar jag inte tyget på stolen och bältesmuddarna (tycker det är strävt och irriterande och gör det svårt att spänna fast barnet ordentligt) och föredrar också monteringen på Britax stolarna framför Brio. Men smaken är ju som baken du vet... ;) Det knepigaste med Zenton är enligt mig att få till en bra lutning då stolen tar så mycket plats. I mindre bilar ryms stolen inte med den vikbara klaffen utfälld i baksätet, och när man viker in den blir stolen väldigt rak. Ibland nästan framåtlutad och så kan ju ingen sitta. Kan man däremot använda framsätet är det en helt annan sak, där sitter den oftast som gjuten och lutningen blir helt perfekt. Det enda problemet man kan få då är att barnets huvud kan komma för nära vindrutan när det blir större (stolen är ju urvuxen först när öronen kommer upp till kanten och då är 1/3 av huvudet redan över), så det är ju något man kan tänka på innan man köper. Jo, nack/huvudstödet gillar jag inte heller. Det är tillverkat och ditlagt i efterhand och det märks minsann när man använder det (och har andra stolar att jämföra med). Som tur är går det ju att ta bort och använda stolen utan. En annan dålig sak är att de högsta bälteshålen är lägre ner än på andra stolar, så bältena hamnar fortare under axelhöjd på barnet. Det kan bli ett problem ifall man har barn som lätt tar sig ur bältena och kan även bli obekvämt när barnet blir långt och bältena "trycker ner" axlarna.
    Som framåtvänd stol skulle jag aldrig använda Zenton. Helt enkelt för att den inte skyddar lika bra som en bältesstol när barnet är stort nog för att åka framåtvänd. Och när barnet har 1/3 av huvudet över kanten och stolen är urvuxen bakåtvänd, är den samtidigt urvuxen framåtvänd och då behöver man en bältesstol.

Tänkte lägga in några bilder på min 4-åring bakåtvänd i Zenton, men FL vill tydligen inte samarbeta just nu...

Svar på tråden Brio zento. Bra??