Inlägg från: sommarbarnen |Visa alla inlägg
  • sommarbarnen

vilken hushållsassistent ska jag välja?

Utan tvekan Electrolux assistent!! Stor bunke med kant upptill så degen håller sig kvar, stark maskin och med degrulle INTE degkrok!! Har fått bäst i test ett antal ggr..

jag köpte en beg av en tant i kanonskick från 70- talet för 700 Nypris ca 5500 eller nått
     En beg från 70-80 talet:

En ny...

• sommarbarnen

hihi ja designen är viktigare än funktionen

• sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 18:58:57 följande:
    amazonas: jag tycker båda är snygga :) Hur tycer du den är med gröver mjölsorter? Läst att det kan bli lite tungjobbat?

sommarbarnen: vad är det för skillnad på degkrok och degrulle?

för mig är nog inte utseendet viktigast, jag vill kunna göra stora satser när det finns plats i frysen :) Hur funkar assisteten med kaksmeter och liknande?

En degrulle är starkare, den knådar degen effektivare, funkar att använda den till deg eller kaksmet, sen finns det fler funktioner som mixer, köttkvarn mm

• sommarbarnen
    Amazina skrev 2011-02-22 19:09:33 följande:
    Kitchen Aid är troligtvis rätt mycket dyrare också... :-/
    nej electrolux kostar samma ca 5000-5500 kr..
  • sommarbarnen
    Ocensurerad skrev 2011-02-22 19:14:04 följande:
    Btw, Kitchenaid ÄR en assistent! Den kan garanterat göra mer än en electrolux...
    Är inte electrolux en assistent? Vad kan en Kitchen Aid göra som inte electrolux inte klarar?
  • sommarbarnen

Degskålen är större på electrolux så jag nu

• sommarbarnen
    Irma sa...

Snygg Kitchen Aid helt värdelös!
    Har använt min Kitchen Aid och den är alldeles för svag för även mindre degar. Den går på samma hastighet oavsett vilken "växel" jag kör på. Ska sägas att det har varit mycket problem med den ända sedan den var ny. Köp inte den om ni ska blanda deg i den.

• sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 19:25:52 följande:
    men jag fattade de som om den inte är lika stark och tar lika mkt deg som den andra?
    Electroluxen är starkare och har en större degskål

kopierat: Jag har suktat efter en Electrolux köksassistent i flera år och skulle hellre köpa en sån istället för en kitchen aid. Kitchen aid är visserligen snyggare men verkar inte alls vara lika stark som Electrolux.

• sommarbarnen
    Kitchen Aid
    Av en så dyr maskin bör man kunna förvänta sig perfekt resultat och rakt igenom klockrena lösningar. Därför känns det skramliga och svårmonterade stänkskyddet extra irriterande. Som tur är behövs skyddet sällan, då den trevliga och handtagsförsedda bunken är så djup att det inte stänker över kanten. Äggvitor blev till fast skum på 50 sekunder. Att få ihop en deg går dock inte lika lätt. Maskinen måste stoppas för att skrapa upp deg i botten manuellt. Enkla och bra reglage. Acceptabelt motorljud. Effekt: 300 watt. Kostar mer än det smakar.

Electrolux Assistent
    Assistent är ensam om att ha en degrulle. Tillsammans med en skrapa som fästs på bunkens insida tjänstgör den även som visp. Äggvitorna vispas skummiga men inte så styva på tre minuter. En dubbelvisp finns som tillbehör. Stora degar bearbetas kraftfullt av degrullen. Bunken har invikta kanter för minimalt spill. Bra manual. Mjukt motorljud. Effekt: 600 watt. Assistent är ett avancerat redskap som kräver inlärning, men som gärna blir en vän för livet.
  • sommarbarnen
    sarsparis skrev 2011-02-22 19:43:37 följande:
    Kitchen Aid:Effekt: 300W.  Max degkapacitet: 1,2 kg.
    Ankarsrum: effekt 800x, degkapacitet 5 kg
    Nåt jag inte får ihop, har elextrolux och ankarsrum gått ihop? så fort jag hittar en elextrolux apparat så kommer man fram tilll ankarsrum beskrivning?!

I vilket fall som helst så är Ankarsrum både starkare och tar mer deg.
    Stämmer Ankarsum är fd Electrolux
  • sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 19:51:02 följande:
    som jag ser det nu om jag väljer kitchenaid är det för jag kan göra glass med den och om jag väljer den andra är det för den tar mer och har starkarde motor... svårt val :)
    Du ska fråga dig om det är viktigare att baka än kunna göra glass.
  • sommarbarnen
    UngMorsa skrev 2011-02-23 15:29:34 följande:
    Åh vad roligt, precis en sån har jag hemma. Det orangea alltså.
    Jag har fått den efter min mamma och den fungerar fortfarande perfekt!:)
    hihi jag köpte en orange av en gammal tant, satte ut annons under köpes i tidningen -jag ääälskar maskinen
Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?