Inlägg från: Anonym (usch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (usch)

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Anonym (änglamamma) skrev 2011-02-23 23:12:53 följande:
    Jag kommer förmodligen aldrig kunna lita på BVC någonsin igen. Jag påtalade flera gånger att jag trodde att något var tokigt, men nej då, allt var så normalt så. Nu är min son död. Han blev bara 5 månader. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag litade på vad de sa.
    Så fruktansvärt! Vad var du orolig för o vad konstaterades som dödsorsak? Jag har inte mist något barn, men tappat också förtroendet för BVC. Min son vägrade sova på ena sidan, vi såg att han blev platt på ena sidan huvudet o bad om hjälp.Då sa BVC att de sett det ett tag. Då var vi tvungna att tvinga honom att sova på andra sidan. Tänk om de sagt till tidigare, så vi kunnat ta det lugnare. Huvudformen rättade nästan till sig o att han bara ville sova på en sida, visade sig bero på att halsmusleln tryckts ihop pga.förlossning med tång.
  • Anonym (usch)
    Laura03 skrev 2011-02-23 18:58:08 följande:
    Att använda mun och tunga är finmotorik. När barnet jollrar använder den tungan för att forma ljud.
    Räknas inte till finmotorik.
  • Anonym (usch)

Ni som är snabba med att hojta anmälan: En soc.anmälan på en oskylig är en oerhörd kränkning o påfrestning.Om föräldern jobbar med barn o blir anmäld, får den inte jobba så länge utredning pågår. Det är inte bara att anmäla o tro att det inte ger problem.

• Anonym (usch)
    PennyD skrev 2011-02-24 08:13:59 följande:
    Det var mer än jag visste. Min uppfattning är nämligen att misstanken måste bekräftas innan en utredning ens påbörjas, och då kan det vara så att jobbet med barn får vänta. Vilket jag menar är bra, för då har man ju konstaterat att denna människa gjort något illa och alltså inte kunnat förklara barnets symptom med någon biologisk diagnos.
    Jobbet med barn får vänta? Hur ska personen försörja sig under de kanske 7 mån som utredningen pågår? Det är bara om soc är HELT övertygade om att den anmälde är oskyldig, som utredning inte påbörjas. Sen vet jag inte om det står i några papper att man blivit anmält,men inte behövt utredning eller hjälp. Bara för att barnet inte har diagnos, behöver det inte va förälderns fel. Barnet kan va sent utvecklat. Vakna!
  • Anonym (usch)
    Anonym (Trött!) skrev 2011-02-24 08:11:59 följande:
    Har inte läst tråden sedan i förgår men ser att den fortsätter i samma mönster....dvs att alla tycker att man inte ska lägga sig i och hellre blunda för ev problem. Jag vet ju precis som alla andra att barn utvecklas olika och om mamman hade behandlat barnet normalt hade inte jag heller reagerat . I detta fallet tycker iallafall jag att det låter som understimulering vilket är fruktansvärt och kan påverka barnet hela livet.
    Ni menar alltså att det är ok för en 1-åring att tillbringa större delen av sin tid i en barnstol, att nästan aldrig få vara utomhus???? Nej, jag vet inte helt säker att det är så men är det värt att chansa och istället låta barnet lida och få men för livet???
    Jag är så trött på att alla bara tänker på hur synd det är om föräldrarna om man reagerar men vem tänker på barnen?? Idag är det så otoligt många barn som far illa utan att någon reagerar och den här tråden( förutom TS) får mig verkligen att fatta hur det kan bli så!   
    Hur behandlar man ett barn NORMALT? Är bara ditt sätt att behandla barn normalt? Mitt barn utvecklades inte normalt, jag bad om hjälp men berättade inte för alla o han hade inte mått bra av att jag behandlat honom sk.normalt. Har du barn själv? Skulle inte tro det. Hur vet du att ungen sitter i barnstol så mycket o sällan är ute? Är du där varje dag flera timmar? Läs mina inlägg om vad som sker ifall oskyldiga anmäls.
  • Anonym (usch)
    Anonym skrev 2011-02-24 09:49:45 följande:
    Har bara läst sista sidan, men TS kan väl gå till BVC och berätta om farhågorna och sin oro. Det är väl inte så svårt för dem att komma på en anledning att kalla barnet på kontroll eller göra hembesök för att följa upp detta utan att berätta anledningen till föräldrarna eller att man behöver anmäla till soc?? Märker de då att något är allvarligt fel kan de ju initiera först en utredning om barnets motorik och utveckling och se vad det beror på?! och vid behov gå vidare med anmälan... Vårdpersonal har skyldighet att agera om de misstänker att något står fel till.

Gjorde jag när jag tyckte något inte stod rätt till och inte riktigt visste vad jag skulle göra.
    BVC får inte göra hembesök utan förvarning eller mot föräldrarnas vilja. De borde själva kunna upptäcka sen utveckling utan att omgivningen ska informera dem.
  • Anonym (usch)
    Anonym (mammatill6) skrev 2011-02-24 10:09:28 följande:
    Slå en signal till BVC, dom behöver inte nämna att någon ringt, utan bara vara extra uppmärksamma vid nästa kontroll. Du kan också hjälpa till, ät lunch tillsammans och passa på att prata om barnens matvanor. Gå till en lekplats tillsammans och passa på att prata om vikten att låta barnen röra sig. Sätt inte bara barnen i en gunga utan hjälp dom att klättra, gräva, gå eller krypa osv. Barn ska vara ute minst en timme om dagen kan du kanske nämna för henne och självklart ska en  åring äta det övriga familjen äter. Dom måste få tugga. Yoggi och sånt är tillsammans med en smörgås ett mellanmål, ingen måltid.
    Yoggi på smrgåsär ett fullkomligt ok morgon- eller kvällsmål eller lunch för ALLA. Jaså,ska barn va ute 1 timme per dag? Vem har bestämt det?
  • Anonym (usch)
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-02-24 13:12:26 följande:
    Jag var orolig för att hans gulsot inte gick över, hans buk svullnade och även hans pung. Eftersom han åt och gick upp i vikt var det ingen fara fick vi höra hela tiden. Han hade en allvarlig medfödd leversjukdom och när den uppdagades var det för sent. På sjukhuset kunde de konstatera att han hade grav leversvikt och tanken var att han skulle transplanteras  men de hann aldrig...
    Så fruktansvärt! Gick du inte till läkare själv? Bara undrar.
  • Anonym (usch)
    anne h skrev 2011-02-24 13:20:52 följande:
    måste hålla med konich.. det _måste_ inte synas överhuvudtaget, varken när personen är bebis, småbarn, tonåring eller vuxen.
    Jag känner barn med DS där ingen någonsin skulle kunna SE att barnet har det, utan att bedöma Halls Kriterier eller se på kromosomerna.

Beror på ifall man har full trisomi, mosaik osv. 
    Jag kan se det.
  • Anonym (usch)
    anne h skrev 2011-02-24 14:44:14 följande:
    *mohahahaha* säkert!! Om det INTE syns, hur ska du då SE det?

Vet du vad DS är, egentligen??? Vad det kommer sig av? Hur många känner du som har DS? 
    Jag är utbildad inom det, jobbar med det  o vet att det alltid syns LITE minst.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!