![Anonym](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Hon är väldigt snabb att hämta upp honom.. så fort han ser ut att ha tendens att ramla, inte når en leksak osv..Anonym skrev 2011-02-22 10:18:38 följande:...du kan ju be att få hålla honom och sen låta honom gå ner på golvet lite... så kanske hon ser att han mår bra av att få utforska lite...
-
...verkar som mamman behöver hjälp i sitt föräldraskap...Anonym skrev 2011-02-22 10:25:43 följande:Hon är väldigt snabb att hämta upp honom.. så fort han ser ut att ha tendens att ramla, inte når en leksak osv..
-
Jag tycker det är väldigt konstigt bara.. hon verkar liksom inte förstå vad han behöver.... han sitter bara i barnstolen eller i knät.. någång då och då sitter hon med han på golvet....Perry the Platypus skrev 2011-02-22 10:12:41 följande:
Jag hade nog också reagerat lite där.
Dock måste man ha i åtanke att alla barn ÄR olika. Min son bara satt och satt tills han var 1,5 år - då började han gå. Han skippade helt enkelt krypstadiet.
de få gånger jag hållt honom och liksom försökt få honom att stå och stödja på benen så liksomverkar det som om att han inte har ett uns muskler ( om du förstår).
Kan ju bara jämföra med mina ungar.. de har ju kunnat resa sig och stå med hjälp några sekunder redan när de är 7 veckor typ... man tränar ju dem att de blir starka, att de ska röra sig, träna upp motorik och muskler.
Jag är väldigt orolig för denna grabben, men vet inte hur jag ska gå till väga... för att inte såra någon :/ -
Ja, tyvärr.. hon är verkligen mån om sina barn på alla andra sätt.. om du fattar hur jag menar.Anonym skrev 2011-02-22 10:29:37 följande:...verkar som mamman behöver hjälp i sitt föräldraskap...
kan tillgägga att både mamman och pappan är riktigt överviktiga och inte helt aktiva människor om man säger så... pojken kanske kommer ut en gång i veckan på en liten runda i vagnen.. galet! -
Skillnad om barnet är lättroat.. eller att barnet aldrig får vara med om något kul eller få nya intryck.... en promenad i veckan, resten sitta och ruttna i en lägenhet där man ens inte får vistas på golvet, utan får sitta i en stol eller i knät på en vuxen.Poison82 skrev 2011-02-22 10:49:20 följande:bäst någon kommer och tar min son ifrån mig då för han är också oerhört lättroad :)
Jag tror livslusten börjar ta slut på den lille.. det händer ju aldrig något i hans liv... stackars barn :/ -
Du verkar oerhört dömmande mot hela familjen!!
-
Tänk vad lätt det är att dömma jag fick själv höra att jag försummade min son när han var liten han utvecklades inte som jämnåriga och direkt så blev ´jag påhoppad att jag gorde fel med min son, Lite historik han kunde inte tugga sin mat fören han var närmade 2 år han kunde inte gå innan han var 18 månader han kunde inte prata innan 3 års ålder han kunde inte klätra upp på en stol själv innan 2 års ålder. Gorde jag fel nej min son hade en utvecklingsstörning det upptäcktes när han var 3 år av en barnpsykolog så jag vill bara säga barn utvecklas olika det behöver inte vara något fel för det
-
Håller med! Om det inte är något verkligt extremt så utvecklas barn i sin egen takt. Man kan inte göra dom sena i utveckligen genom att dom får sitta i knäet!Rowanda skrev 2011-02-22 12:44:40 följande:Jag tror säkert BVC reagerat om det är något fel. Kanske barnet är under utredning och mamman inte vill berätta om det. Det kan ju vara jättekänsligt och ångestladdat om allt inte är som det ska. Då kanske man inte vill dryfta problem med någon som har barn som är aktiva och tidiga i utvecklingen, det kanske bara gör ont. Dessutom kanske mamman gör mycket mer tillsammans med sitt barn än vad du vet. Personligen och som lekman har jag svårt att tro att barnet kan bli så sent i utvecklingen av den hemsituation du beskriver. Men jag är ingen expert.
Visst kan det vara så att han har någon störning som gör att han är sen men det kommer att visa sig och mamman kanske redan får det utrett.
Men mamman behöver då verkligen inte TS dömmande attityd. Du söker ju fel och vad f-n har föräldrarnas vikt med saken att göra?! -
Det är faktiskt så att man kan försena barns utveckling genom brist på stimulans.
Ett av barnen i Markfallet troddes vara gravt utvecklingsstört, men det visade sig vara helt normalt men gravt understimulerat, kunde inte vända sig, sitta eller använda sina händer vid 1 år.
Kan vara skillnad mellan olika barn hur de utvecklas men nog är det så att barn som inte har någon form av funktionshinder ligger ganska lika tidsmässigt i utvecklingen, är väl därför man har dessa fastställda kontroller hos BVC.
Mitt äldsta barn började kräla omkring vid drygt 4 månader tyvärr, slut med att ligga ensam på filt på golvet utan att man satt bredvid, detta barn gick obehindrat lite före 10 månader och hade ett extremt gott ordförråd vid 1 år. Nästa barn höll sig mera inom ramen för att krypa, gå och prata, betydligt smidigare än ett som var tidigt.
-
Ja jag hade också reagerat på en 1-åring som inte sitter upp men jag reagerar ännu mer på TS dömmande attityd och att hon verkar mest ute efter att dömma mamman. Sen vet varken vi eller TS om barnet fått någon utredning/hjälp.Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2011-02-22 13:37:48 följande:Håller absolut med ovanstående. Bra idé att ringa bvc och fråga om råd. De kan ju svara på om det är normalt eller om något annat borde göras.
Jag hade också reagerat på en ettåring som betett sig som TS beskriver.
vad gäller understimulering så låter det ju som att mamma har barnet i famnen och inte struntar i barnet, jag har väldigt svårt att tro att det skulle orsaka att hon inte kan sitta