Anonym (psykolog) skrev 2011-03-02 11:40:50 följande:
1) En bvc sköterska kan naturligtvis inte prata om någon annans barn. Ts kan så klart inte ringa barnets bvc-sköterska och diskutera detta. Men inget hindrar att hon rådfrågar sin egen bvc-sköterska om man generellt bör oroa sig för ett barn som beter sig som hennes väns barn.
2) Det är det man inte bara kna förutsätta. Och att sätta diagnos är inte det primära om det öerhuvudtaget skulle bli aktuellt, utan att fundera över om det är något i barnets miljö nu som bidrar till föreseningen och som i så fall kan avhjälpas. Det är viktigt och det ska mna inte vänta med!
3) Det är en teori
Innan man börjar med saker som prata med SIN BVC sköterska eller som andra i denna tråd skrivet kontakta andra myndigheter som ska kontroller denna mamma tycker jag att man ska fråga mamman om barnet.
TS skriver ju att hon inte vill fråga mamman för hon är rädd för att såra henne.
Jag skulle bli otroligt sårad om jag vista att de gick och pratade bakom ryggen på mig om mina barn och inte våga fråga mig personligen.
Dålig stil av TS tycker jag.
Jag har själv barn med diagnos men synliga sådana men ändå finns det folk som tisslar och tasslar bakom min rygg och de tycker till och med synd om mig på grund av att jag har ett barn med ett synligt handikapp som jag är den sista att dölja och inte prata om.
Men sådana personer som jag märker går runt och smyger dem dissar jag rakt av, har de mod att prata bakom min rygg om mitt barn har de självklart mod att prata med mig också tycker jag.