Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
Två saker retar mig enormt i den här tråden.
1) Alla svar som i principer säger "Sköt dig själv och skit i andra!". Fruktansvärt! Fler vuxna borde bry sig om hur fler barn har det! Och dessutom våga agera! Jag tycker att ts uttrycker en oro och omtanke för barnet i fråga. Huruvida det verkligen finns skäl att oroa sig är en annan sak. Det kan ju ingen som läser den här tråden avgöra. Min erfarenhet är att "känslan" av att något är fel alltid bör tas på allvar.
2) En total övertro på BVC. "OM det var ngt fel så skulle BVC ha reagerat" Nej, det är faktiskt inte säkert att det är på det viset. Misstag begås, även inom vården och ingen här har en aning om kvaliteten på den barnavårdscentral som barnet i fråga besökt.
Jag tycker att ts har fått några bra förslag. Som att prata med bvc, gärna den egna bvc-sköterskan, för att få lite svar om det ts upplever som avvikande. Det kan vara bra att få en kunnig persons syn på saken och få stöd i hur du som vän kan agera och stötta din kompis och hennes barn om det behövs.
Jag tycker inte att det låter lite oroande att barnet inte kan sitta utan stöd vid ett års ålder. Barn kan vanligen sitta själva utan stöd någon gång mellan 5-10 mån ålder, de allra flesta kan det vid 7-8 mån ålder, Barn utvecklas olika och det kan vara så att detta barn endast är lite sen, men det kan också tyda på avvikelser som man behöver vara uppmärksam på. I detta läget är det kanske bara att avvakta och se hur utvecklingen fortskrider under de närmaste månaderna. Men barnet måste få möjlighet att öva, vara på golvet, sitta med kuddar omkring sig så att det inte skadar sig medan det övar. Att mamman är rädd att barnet ska slå sig är ju inte så konstigt, särsklit om barnet har dålig balans. Men det går ju att lägga ut kuddar, en filt på golvet osv.
Det man behöver vara riktigt uppmärksam på är om barnet inte utvecklas alls, eller börjar gå bakåt i utvecklingen.
Är barnet väldigt närhetssökande själv eller är det mamman som inte släpper ner barnet trots att det vill vara på golvet?