• PennyD

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Anonym anmälan (det låter illa, men är en handling i all välmening) är på sin plats.

• PennyD

*anmälan till soc.

(Människor som jobbar där är utbildade för att på bästa sätt kunna hantera just sådana här känsliga situationer. De gör det med respekt, empati, hänsyn och omtanke).

• PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 22:12:29 följande:
    Men du skojar va? Vad ska det stå i den anmälan?

Jag känner till en som har ett barn som inte kan sitta fastän barnet är ett år..! Och att mamman bullar upp med kuddar som stöd... ! (Hemsk mamma - bättre att barnet slår huvudet i golvet kanske?!) Och maten - ja huah - hon ger barnet ersättning...! (Är inte det för barn?) Och fruktprué...! Vad är "riktig" mat om jag får lov att fråga? Är ersättning och fruktpuré låtsasmat?!

Och att de mestadels är hemma - det är för fan ingen lag på att ta med barnet på kafe? Eller öppna förskolan? Ikea? Mataffären?

SLUTA lägga er i så in i bänken - hur fan kan det vara välvilja att lägga sig i på det här sättet? Tycker snarare att TS borde titta lite närmare på ord så som respekt, empati, hänsyn och omtanke?
    Jag skulle förmedla min oro kring ett barn som inte tycks utvecklas normalt, som tycks understimulerat och undernärt (miss-närt). Om så ej är fallet så kommer det ju uppdagas.

(Min omtanke gäller i första hand barnen, och inte deras föräldrars eventuella stolthet.)
  • PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 22:12:29 följande:
    Men du skojar va? Vad ska det stå i den anmälan?

Jag känner till en som har ett barn som inte kan sitta fastän barnet är ett år..! Och att mamman bullar upp med kuddar som stöd... ! (Hemsk mamma - bättre att barnet slår huvudet i golvet kanske?!) Och maten - ja huah - hon ger barnet ersättning...! (Är inte det för barn?) Och fruktprué...! Vad är "riktig" mat om jag får lov att fråga? Är ersättning och fruktpuré låtsasmat?!

Och att de mestadels är hemma - det är för fan ingen lag på att ta med barnet på kafe? Eller öppna förskolan? Ikea? Mataffären?

SLUTA lägga er i så in i bänken - hur fan kan det vara välvilja att lägga sig i på det här sättet? Tycker snarare att TS borde titta lite närmare på ord så som respekt, empati, hänsyn och omtanke?
    Vad är det i mitt inlägg du tycker visar på brist på empati, respekt och omtanke? För allt jag skrev kommer därav. Jag ser inte socialtjänsten som ett straff utan som ett potentiellt stöd. Att vilja någon detta är väl empatiskt?
  • PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 23:08:10 följande:
    Du anser att en anonym anmälan är en handling i all välmening. Respekterar man någon så anmäler man väl inte den personen anonymt? Empati? Hur menar du då? Och omtanke? Får för allt i världen inte ihop det med en anonym anmälan till socialtjänsten...?

Och du skriver att du ser det ur barnet synvinkel - ett barn som inte utvecklas normalt - vad ska soc göra åt det? Och missnärt? Så ger man barnet oboy, skogaholmslimpa, saft och kräm - då ska soc ta barnet? För att det är bäst för barnet? 
    Jag tycker inte att det behöver vara respektlöst att göra en insats anonymt. Det kan t.ex. vara skönt för den andra föräldern att slippa veta hur illa man uppfattar något. Så att man kan förbli ett stöd under processens gång. Det finns säkert många som föredrar klarspråk, jag t.ex., men min uppfattning är att många föräldrar har svårt för det.

En anmälan till socialtjänsten ser jag som en försäkring. En tjänst som finns till hands för att försäkra oss om att alla mår väl och att de som inte gör det får hjälp. Hjälp är alltså vad det handlar om, och det tycker jag är omtanke.

Jag kan inte föreställa mig att soc omhändertar ett barn på grund av en något bristfällig kost. De omhändertar sällan barn. Och skulle de göra det så har de säkert sina skäl, och då är det ändå för väl. Sannolikt är snarare att de, om de kan bekräfta misstanken om bristande omsorg kan hjälpa föräldern till rätt redskap för sitt föräldraskap eller eventuellt , om barnets problem enbart är biologiskt/genetiskt betingade, remittera till läkare  för deras hjälp.
  • PennyD
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-02-23 23:12:53 följande:
    Jag kommer förmodligen aldrig kunna lita på BVC någonsin igen. Jag påtalade flera gånger att jag trodde att något var tokigt, men nej då, allt var så normalt så. Nu är min son död. Han blev bara 5 månader. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag litade på vad de sa.
    Jag beklagar verkligen sorgen. Kan inte tänka mig något mer fruktansvärt.

Det är också därför jag angående institutioner och deras uppgift brukar säga att hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hellre noggrann än slarvigt. Hellre det säkra före det osäkra.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 07:53:23 följande:
    Mitt barn har autism o jag fick höra av omgivningen före diagnosen, att han skulle prata bättre om jag läste fr honom. Hade nån anmält mig till soc hade jag blivit fly förbaskad. Jag kände att nåt var fel, bad BVC om hjälp o de ville att jag skulle avvakta, men till sist krävde jag tid hos logoped. Om man nu tror att föräldern inte är medveten om problemet, kan man ta upp det men inte mer,så länge barnet mår bra.
    Jag uppfattar det som att hon befarar att barnet faktiskt inte mår bra. Hur länge ska man vänta menar du? Och återigen, om miljön inte är orsaken utan det rör sig om något genetiskt betingat, då kan mamman bara tala om detta, vet hon det inte så är det ändå bara bra att hon får veta det illa kvickt. Eller?
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 08:03:06 följande:
    Ni som är snabba med att hojta anmälan: En soc.anmälan på en oskylig är en oerhörd kränkning o påfrestning.Om föräldern jobbar med barn o blir anmäld, får den inte jobba så länge utredning pågår. Det är inte bara att anmäla o tro att det inte ger problem.
    Det var mer än jag visste. Min uppfattning är nämligen att misstanken måste bekräftas innan en utredning ens påbörjas, och då kan det vara så att jobbet med barn får vänta. Vilket jag menar är bra, för då har man ju konstaterat att denna människa gjort något illa och alltså inte kunnat förklara barnets symptom med någon biologisk diagnos.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 08:39:53 följande:
    Jobbet med barn får vänta? Hur ska personen försörja sig under de kanske 7 mån som utredningen pågår? Det är bara om soc är HELT övertygade om att den anmälde är oskyldig, som utredning inte påbörjas. Sen vet jag inte om det står i några papper att man blivit anmält,men inte behövt utredning eller hjälp. Bara för att barnet inte har diagnos, behöver det inte va förälderns fel. Barnet kan va sent utvecklat. Vakna!
    Jag förstår att dte är jobbigt att gå arbetslös, men ett pris värt att betala för att sätta barnen i första rummet. Jag vill inte att en människa som vanvårdar sina egna barn tar hand om mitt barn på dagarna.

Om man blivit anmäld utan uppföljning står det inte i pappren som arbetsgivaren kan se.

Om ett barn bara är sent i utvecklingen gör heller inte socialen någon vidare utredning.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 16:54:19 följande:
    JOBBIGT att gå arbetslös? Det handlar om nån vars försörjning ryker i upp mot 1 år. Nu anmäls ju en hel del helt oskyldiga.
    De som anmäls och är skuldfria har heller inget att oroa sig för. Så vad finns det att förlora? Möjligtvis någons heder, men det är barnen värda, menar jag.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-25 08:28:32 följande:
    Och soc kan också jävlas med folk o utöva maktmissbruk.
    Liksom alla människor ja. Men det är väl inte lönt att ge upp hjälpen från läkare, socialtjänsten, förskolelärare etc bara för att de kan vara idioter?
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-25 08:27:16 följande:
    Du läste inte vad jag skrev. Soc kan utreda även om man är oskyldig. Betalar du den förlorade inkomsten i 1 år till dem då? Handlar inte heder, utan att bli förnedrad, för att andra lägger sig i o påstår att de är oroliga, men de vill bara jävlas pga. andra inte lever som de.
    Rätta mig om jag har fel, eller är det möjligtvis så att det skiljer sig kommuner åt, men man blir inte avstängd från sitt jobb under en utredning, utan endast om utredning bevisar att man gjort någon illa?

Hur socialen jobbar är en sak, intentionerna hos den som anmäler är en annan. Vad vet du om vilka intentioner andra har som kontakter socialtjänsten för att de oroar sig för ett barn?

En trist människosyn tycker jag att det är, om man utgår från att andra medmänniskor vill jävlas. Dessutom kan du nog återigen vara lugn, för en människa som är så funtad att den ringer socialtjänsten för att jävlas, den tar de sannolikt inte heller på allvar.
  • PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-24 17:37:38 följande:
    Hur många anmälningar har du gjort hittills dårå? Tänker att du verkar tycka att det alltid är det bästa att göra och därför har erfarenhet av att anmäla folk till höger och vänster?
    Jag kan säga som så att jag aldrig ångrat de gånger jag sagt ifrån, men kommemr få leva emd skuldkänslorna från de gånger jag inte gjorde något.
  • PennyD
    Ejnie skrev 2011-03-01 14:41:03 följande:
    Heja "nyfikna",
    jag har också ett barn med och ett utan funktionsnedsättning och det är trist med alla som så tydligt föredrar min "normale" son, att jag liksom ska beklagas den andre. Jag hade givetvis önskat att jag kunna hjälpa honom att slippa nedsättningen men det gör inte att jag älskar honom mindre eller tycker han har mindre rätt att delta i samhället efter möjlighet.
    Och det suger med människor som inte kan se allt annat med honom, allt utöver hans problem...
  • PennyD
    Anonym (345) skrev 2011-03-01 15:21:26 följande:
    Det första jag tänker när jag läser är att TS flera gånger uttrycker sig som så att denna mamma har flera barn? Eftersom det här barnet är 1 år så antar jag att de andra barnen är äldre, hur är deras utveckling?

Det kan mycket väl vara så att något är fel på sonen, han kan ha någon nerv eller rygg skada som gör att han inte kan gå eller sitta. Hon kanske helt enkelt inte vill berätta det för dig.

Men jag förstår att du reagerar, det hade jag också gjort.  
    kloka ord från moder jord!
  • PennyD
    Ankdammen skrev 2011-03-02 09:12:48 följande:
    På vilket sätt angår hennes barn dig? 
    Själv tycker jag allas barn angår alla. Kan inte se hur de inte gör det.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-03-02 19:58:06 följande:
    Då är det tur att du inte har med mig att göra. Barnet far inte illa.
    Även välmående barn angår mig. Och uppenbarligen har jag med dig att göra.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-03-02 20:04:25 följande:
    Du har inte med mina barn att göra.
    Det återstår att se. I mina ögon har jag redan det, på ett litet indirekt vis. För vi alla utgör varandras miljö och fostrar varandras och våra barns framtida miljö.
  • PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-03-03 20:11:56 följande:
    Nej, inte så länge de inte far illa.
    Förstår du mig när jag hävdar att inverkan vi gör på varandra inte behöver vara negativ för att kallas inverkan?
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!