Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 23:08:10 följande:
Du anser att en anonym anmälan är en handling i all välmening. Respekterar man någon så anmäler man väl inte den personen anonymt? Empati? Hur menar du då? Och omtanke? Får för allt i världen inte ihop det med en anonym anmälan till socialtjänsten...?
Och du skriver att du ser det ur barnet synvinkel - ett barn som inte utvecklas normalt - vad ska soc göra åt det? Och missnärt? Så ger man barnet oboy, skogaholmslimpa, saft och kräm - då ska soc ta barnet? För att det är bäst för barnet?
Jag tycker inte att det behöver vara respektlöst att göra en insats anonymt. Det kan t.ex. vara skönt för den andra föräldern att slippa veta hur illa man uppfattar något. Så att man kan förbli ett stöd under processens gång. Det finns säkert många som föredrar klarspråk, jag t.ex., men min uppfattning är att många föräldrar har svårt för det.
En anmälan till socialtjänsten ser jag som en försäkring. En tjänst som finns till hands för att försäkra oss om att alla mår väl och att de som inte gör det får hjälp. Hjälp är alltså vad det handlar om, och det tycker jag är omtanke.
Jag kan inte föreställa mig att soc omhändertar ett barn på grund av en något bristfällig kost. De omhändertar sällan barn. Och skulle de göra det så har de säkert sina skäl, och då är det ändå för väl. Sannolikt är snarare att de, om de kan bekräfta misstanken om bristande omsorg kan hjälpa föräldern till rätt redskap för sitt föräldraskap eller eventuellt , om barnets problem enbart är biologiskt/genetiskt betingade, remittera till läkare för deras hjälp.