• Ari Gold

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Jag skulle tro att din "vän" är mycket väl medveten om att hennes barn har en utvecklingsförsening men väljer att inte tala om det med dig.

Anledningen till att det är svårt för föräldrar till barn med funktionshinder/misstänkt funktionshinder att dela detta med  människor i sin omgivning är att somliga fortfarande än  idag tror att utvecklingsmässiga funktionshinder beror på föräldrarnas agerande. På det sätt du skriver omämnet tycker jag att det är helt logiskt att hon inte vänder sig till dig i frågan.

Det KAN också vara så att hon ännu inte "är där" med att förstå att barnet har en annorlunda utveckling -men det är faktiskt inte ett problem. Den process som det innebär att förstå och smälta att man har ett annorlundabarn måste få ta den tid det tar. Det kan inte pressas fram av omgivningen.

Vid de allra flesta vanliga funktionshinder sker ingen träning  eller behandling i den tidiga barnomen, det finns därmed ingen självändamål i att söka hjälp hos BVC. Sådan hjälp kan föräldrarna söka om  DE behöver stöd - för barnets del är det ändå så att det måste få mogna i sin takt och mötas på en nivå där det befinner sig.

Att din väninna behandlar barnet på ett sätt som är förenligt med barnets utvecklingsmässiga ålder snarare än den biologiska ser  jag inte heller problemet med. Det är lite av en "hönan och ägget" konstruktion här...du tror att barnet är försenat i utvecklingen pga hur det behandlas. Jag  tror att barnet behandlas som ett mindre barn pga att det är sent i utvecklingen. Att barnet inte skulle kunna sitta vid ett års ålder pga att det inte får vara så mycket på golvet tror jag dock att vi helt kan utesluta. SÅ stora konsekvenser får det inte att vara en "dålig mamma" ens om så vore fallet.

• Ari Gold
    Anonym (barnläkare) skrev 2011-02-22 18:15:29 följande:
    Med största sannolikhet - om det du skriver är sant - så är det barnet redan i utredning för sina avvikelser. Om mamman sedan inte talar med dig om saken så kan det helt enkelt vara så att hon faktiskt inte tycker det är ditt problem. Många av de föräldrar jag träffar som har barn som är sena i utvecklingen tycker det är fruktansvärt plågsamt och håller upp en fasad för omgivningen länge, länge - "han är lite sen men det hämtar han ikapp snart!"

h
    Exakt...och i den utsatta rollen  är det också  vanligt och helt normalt att föräldern i mötet med sin omgivning kan vilja skydda sin och barnets integritet genom att inte placera barnet i  situationer där avvikelserna märks så tydligt. 

Att mamman hellre har barnet i knäet eller i stolen när du  är där behöver inte betyda att barnet alltid sitter där, snarare att det kanske känns tryggare för mamman, att hon tänker att utvecklingsförseningen märks mindre då.
  • Ari Gold
    Anonym (BVC-sköterska) skrev 2011-02-22 21:16:38 följande:
    Om jag hade varit som du så hade jag ringt (Du kan göra det anonymt) till det BVC där din kompis går och bett dem ta en extracheck på barnet. I bästa fall har de bara "förspillt" en halvtimme på ett besök som inte behövdes, i värsta fall så har du rätt i dina farhågor. Lycka till! Din kompis skall vara glad för att du bryr dig!
    Men varför denna brådska? Om BVC inte sett något än (vilket desäkert har) så gör de väl det vid nästa utvecklingsbedömning.

Det verkar som om många här tror att BVC har någon magisk knapp de kan trycka på om ett barn inte utvcklas korrekt, och liksom rätta till detta. Så fungerar det inte.

Om barnet nu har ett funktionshinder spelar det i de flesta fall ingen som helst roll vid exakt vilken ålder barnet får en diagnos. Barnetkommer inte få en bättre prognos av att utredas vid 12 månader än vid24. För vems skull ska man skynda? Låt mamma och barn ta den tid de behöver.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!