• Waldo

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

När min dotter var ett år kunde hon inte heller sitta själv. Det var ju inte så roligt när alla andras bebisar kunde gå

Vi knallade iväg till läkaren med henna som konstaterade att hon var frisk som en nötkärna, bara lite sen med att lära sig att sitta.
    Å andra sidan lärde hon sig prata när hon var 6 månader.

Läkaren förklarade detta med att bebisar gärna upptäcker en sak och ägnar sig åt det. Min dotter upptäckte det fantastiska språket och ägnade sig bara åt att utforska detta och åt att kommunicera med sin omgivning.
    Att lära sig att sitta var inte alls roligt
    Dessutom är bebisars hjärna inte så utvecklade att den klarar av att lära sig  allt på en och samma gång

Så jag tycker nog du ska lugna ner dig lite. Alla utvekclas inte i samma takt och definitift inte efter ditt schema

• Waldo
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2011-02-22 13:37:48 följande:
    Håller absolut med ovanstående. Bra idé att ringa bvc och fråga om råd. De kan ju svara på om det är normalt eller om något annat borde göras.

Jag hade också reagerat på en ettåring som betett sig som TS  beskriver.
    " Hej BVC.
    Grannens barn utvecklas inte i den takten som passar mig
    Vad ska jag göra?"

Hur tänker ni nu, när små barns utveckling inte passar in i era mallar
    Har det verkligen gått så långt att man tar minsta lilla orsak att få ringa till första bästa myndighet och ringa och skvallra på grannarna.
    För gud förbjude, det är ju inget fel på mig och mina barn!
    Till man blir anmälad av nästa granne för att treåringen inte lärt sig hoppa på ett ben  fort nog

"Hej BVC
    Grannens barn har inte lärt sig att hoppa på ett ben ännu
    Vad ska jag göra
    Hon är klart understimulerad och visar alla tecken på att reagera som ett Rumänskt barnhemsbarn.
    Dessutom får hon gröt att äta"
  • Waldo
    Anonym (Trött!) skrev 2011-02-22 15:02:14 följande:
    Nej, för enligt dig är det då bättre att blunda och låtasas som det regnar om ett barn far illa? Det kan ju hända att barnet kommer ikapp och att det inte är ostimulerat men är det värt att chansa bara för att inte göra föräldern ledsen? 
    Som är sagt tidigare i tråden så är ju inte det stora problemet att barn utvecklas olika det vet ju alla...problemet är ju barnets ostimulerade liv!!! Och det här som alla tycker är så hemskt att TS skriver, att föräldrarna lider av fetma, det är ju ett handikapp som i värsta fall KAN påverka barnets liv negativt. Men som sagt, det är ju föräldrarna man ska skydda, skitsamma hur det går för barnet!!!! (IRONI!!!!) 
    Så du menar att feta föräldrar är handikappade och påverkar sina barn negativt?

Så när man ser en överviktig förälder är det helt ok att ringa till BVC och rådfråga vad man ska göra som granne.
    Med hänsyn till att barnet blir understimulerat

Och tänk dig nu noga för innan du svarar
  • Waldo
    Anonym (Trött!) skrev 2011-02-22 15:41:01 följande:
    Du läser bara det du vill se av det jag skriver....
    Jag skrev att det KAN i värsta fall påverka ett barns liv om det handlar om kraftig fetma som gör föräldern handikappad och oförmögen att röra sig som man borde och att ha ett aktivt liv med barnet.
    Jag är själv överviktig och förstår inte varför folk blir så upprörda över att TS påpekar vikten i tråden. Det vet väl alla att fetma kan bli ett handikapp. Jag  har aldrig nämnt att det är ett problem för alla vilket är självklart.
    Jag läser det du skriver och inget annat

Om du har andra exempel att ta upp än understimulerade barn och överviktiga föräldrar - så gör då det
    Försök inte backa ur det du egentligen påstår
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!