Inlägg från: Anonym (Trött!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött!)

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Vad trött jag blir på alla mammor i tråden som skriver att deras barn också var sena och att TS överdriver....
    Det viktiga med den här tråden är ju mammans sätt mot barnet plus understimuleringen och DET är ju fruktansvärt allvarligt!!
    Jag tycker att det påminner om de ostimulerade barnhemsbarnen och tycker det är jätte bra att TS reagerar för understimulering kan påverka barnet hela livet!
    TS, kan du inte ringa BVC och fråga om råd?

• Anonym (Trött!)
    Anonym skrev 2011-02-22 13:45:52 följande:
    Ja jag hade också reagerat på en 1-åring som inte sitter upp men jag reagerar ännu mer på TS dömmande attityd och att hon verkar mest ute efter att dömma mamman. Sen vet varken vi eller TS om barnet fått någon utredning/hjälp.

vad gäller understimulering så låter det ju som att mamma har barnet i famnen och inte struntar i barnet, jag har väldigt svårt att tro att det skulle orsaka att hon inte kan sitta

Vaddå dömande attityd?! Varför ska det alltid tassas på tår för föräldrar, det är väl barnet som är det viktiga!!!!
    Jag tycker det låter fruktansvärt att barnet nästan aldrig är utomhus och tillbringar sitt liv i en barnstol!
    Det ska alltid vara så synd om föräldrarna som NATURLIGTVIS aldrig gör fel (ironi) men barnens rätt till ett stimulerande liv då?????
    Det är förekommer ostimulerade barn som blir sena i utvecklingen just på grund av det. Det har ingeting med att göra om barnet ibland får sitta i en vuxens knä eller inte.

• Anonym (Trött!)
    Waldo skrev 2011-02-22 14:18:21 följande:
    " Hej BVC.
    Grannens barn utvecklas inte i den takten som passar mig
    Vad ska jag göra?"

Hur tänker ni nu, när små barns utveckling inte passar in i era mallar
    Har det verkligen gått så långt att man tar minsta lilla orsak att få ringa till första bästa myndighet och ringa och skvallra på grannarna.
    För gud förbjude, det är ju inget fel på mig och mina barn!
    Till man blir anmälad av nästa granne för att treåringen inte lärt sig hoppa på ett ben  fort nog

"Hej BVC
    Grannens barn har inte lärt sig att hoppa på ett ben ännu
    Vad ska jag göra
    Hon är klart understimulerad och visar alla tecken på att reagera som ett Rumänskt barnhemsbarn.
    Dessutom får hon gröt att äta"
    Nej, för enligt dig är det då bättre att blunda och låtasas som det regnar om ett barn far illa? Det kan ju hända att barnet kommer ikapp och att det inte är ostimulerat men är det värt att chansa bara för att inte göra föräldern ledsen? 
    Som är sagt tidigare i tråden så är ju inte det stora problemet att barn utvecklas olika det vet ju alla...problemet är ju barnets ostimulerade liv!!! Och det här som alla tycker är så hemskt att TS skriver, att föräldrarna lider av fetma, det är ju ett handikapp som i värsta fall KAN påverka barnets liv negativt. Men som sagt, det är ju föräldrarna man ska skydda, skitsamma hur det går för barnet!!!! (IRONI!!!!) 
  • Anonym (Trött!)
    Waldo skrev 2011-02-22 15:32:36 följande:
    Så du menar att feta föräldrar är handikappade och påverkar sina barn negativt?

Så när man ser en överviktig förälder är det helt ok att ringa till BVC och rådfråga vad man ska göra som granne.
    Med hänsyn till att barnet blir understimulerat

Och tänk dig nu noga för innan du svarar
    Du läser bara det du vill se av det jag skriver....
    Jag skrev att det KAN i värsta fall påverka ett barns liv om det handlar om kraftig fetma som gör föräldern handikappad och oförmögen att röra sig som man borde och att ha ett aktivt liv med barnet.
    Jag är själv överviktig och förstår inte varför folk blir så upprörda över att TS påpekar vikten i tråden. Det vet väl alla att fetma kan bli ett handikapp. Jag  har aldrig nämnt att det är ett problem för alla vilket är självklart.
  • Anonym (Trött!)

Har inte läst tråden sedan i förgår men ser att den fortsätter i samma mönster....dvs att alla tycker att man inte ska lägga sig i och hellre blunda för ev problem. Jag vet ju precis som alla andra att barn utvecklas olika och om mamman hade behandlat barnet normalt hade inte jag heller reagerat . I detta fallet tycker iallafall jag att det låter som understimulering vilket är fruktansvärt och kan påverka barnet hela livet.
    Ni menar alltså att det är ok för en 1-åring att tillbringa större delen av sin tid i en barnstol, att nästan aldrig få vara utomhus???? Nej, jag vet inte helt säker att det är så men är det värt att chansa och istället låta barnet lida och få men för livet???
    Jag är så trött på att alla bara tänker på hur synd det är om föräldrarna om man reagerar men vem tänker på barnen?? Idag är det så otoligt många barn som far illa utan att någon reagerar och den här tråden( förutom TS) får mig verkligen att fatta hur det kan bli så!   

• Anonym (Trött!)
    stresss skrev 2011-03-04 20:35:14 följande:
    Barn är olika och har olika behov. Barn som kan sitta vid 1 års ålder gör det inte för att deras föräldrar har varit extraduktiga, utom för dom har förmågan. Att man saknar förmågan att sitta kan bero på att barnet har en svårighet, eller att den helt enkelt är sen. Samma gäller maten. alla barn äter inte allt som serveras.
    Och har man ett barn som inte beter sig som alla andra så kommer alla möjliga människor med dom mest konstiga förklaringar, som för det mesta går ut på att det beror på föräldrarna.

Även om man vanvårdar ett barn ganska grovt, så innebär det ganska ofta att barnen till det yttre utvecklas som alla andra. man kan oftast inte märka vanvård på barnens utveckling.
    Däremot så anklagar sig de flesta föräldrar till barn med svårigheter, av sig själva och omgivningen för att vara orsakerna till barnens svårigheter.
    Din väninnas barn vrkar inte speciellt ostimulerad eller vanvårdad, det finns faktiskt inget som pekar på det, även om hon inte tar hand om honom exakt på samma sätt som du tar han om ditt barn, som är en annan individ med andra behov.
    Om du undrar om hon inte även ger honom annan mat kan du ju alltid fråga.

Det är vanligt att små barn som rör sig lite är tjockare. De går ner i vikt när de blir mer aktiva, och det är inte farligt och leder inte till övervikt högre upp i åldrarna.
    Fast det där stämmer ju inte. Eftersom vi var uppsatta på adoption en längre tid och väldigt insatta i det vet jag väldigt mycket om ostimulerade barnhemsbarn och hur OFTA de är efter i utvecklingen just på grynd av ostimulans. De får mat, rena kläder, leksaker och allt annat men saknar stimulans.
    Jag tycker fortfarande det är hemskt att så många i tråden tycker det är bättre att blunda för barnet KANSKE inte far illa. Hellre reagrea en ggr för mycket än för lite tycker jag när det gäller barn. En 1-åring som tillbringar större delen av sin tid i en barnstol är inte helt ok enligt mig.
    Och snälla alla som tjatar om att barn utvecklas olika....Det vet vi och det är inte det som detta handlar om!
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!