• Poison82

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Jag får lite känslan sköt du ditt typ.  Om där skulle vara något konstigt så hade nog bvc reagerat.

• Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 10:16:17 följande:
    ja ser jag att ett barn är så pass sen så reagerar jag! det kan knappast vara normalt att man inte låter sin ettåring upptäcka världen... HAN vet ju inget annat! Han är OERHÖRT lättroad... påminner lite om ett tyupiskt barnhemsbarn.. som inte fått någon rimlig stimulans... jag tycker det är jobbigt att se.
    Jag kan säga " men släpp ner honom på golvet, han kommer ju inte slå ihjäl sig" men då bara flinar hon och fnittrar en stund.. medans hon håller barnet i knät.. Fattar inte liksom :/ 
    bäst någon kommer och tar min son ifrån mig då för han är också oerhört lättroad :)
  • Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 12:04:04 följande:
    Skillnad om barnet är lättroat.. eller att barnet aldrig får vara med om något kul eller få nya intryck.... en promenad i veckan, resten sitta och ruttna i en lägenhet där man ens inte får vistas på golvet, utan får sitta i en stol eller i knät på en vuxen.
    Jag tror livslusten börjar ta slut på den lille.. det händer ju aldrig något i hans liv... stackars barn :/ 
    Och hur kan du vara så säker på detta? Bor du hemma hos dom eller? Finns där något hos pojken som tyder på att han skulle vara apatisk?
  • Poison82
    Anonym (barnläkare) skrev 2011-02-22 18:15:29 följande:
    Om en ettåring inte sitter, inte ålar, inte gör ansatser att ta sig fram så kan jag lova dig att det barnet har blivit uppfångat av BVC. Även tjocka barn sitter stadigt, försöker krypa och ta sig fram på något sätt. Bvc:s främsta uppgift är att finna tecken på utvecklingsförsening och remittera barn vidare för bedömning hos barnläkare.

Med största sannolikhet - om det du skriver är sant - så är det barnet redan i utredning för sina avvikelser. Om mamman sedan inte talar med dig om saken så kan det helt enkelt vara så att hon faktiskt inte tycker det är ditt problem. Många av de föräldrar jag träffar som har barn som är sena i utvecklingen tycker det är fruktansvärt plågsamt och håller upp en fasad för omgivningen länge, länge - "han är lite sen men det hämtar han ikapp snart!"

Ett gott råd skulle vara: sluta leta fel som mamman gör och sluta leta fel på barnet. Om du är allvarligt bekymrad och tycker att mamman gör för lite med sitt barn så ring och försök få med henne på promenader ut, bjud hem henne och låt barnet ligga på golvet, i soffan, osv. Om du är en vän till henne så gilla barnet som barnet är så ska du se att hon öppnar sig för dig.
    Det vettigaste jag läst. Låt mamman vara
  • Poison82
    Sthlmsparlan skrev 2011-02-22 21:13:47 följande:
    TS, sköt dig själv och skit i andra. Om kvinnan går till BVC med barnet (vilket hon troligen gör eftersom hon älskat sitt barn) tror jag faktiskt att de kan ta hand om barnets problem, om det nu är ett problem vilket det inte ens behöver vara, vissa barn är tidiga, andra är sena.
    Min son var ca 8 månader när han satt ordentligt. Jag försökte träna träna träna. Har var stabil tidigt och kunde sita i en barnstol utan problem då. Men utan stöd tog lång tid. Även krypningen var senare än folk i omgivningen (11 månader nästan) och nu går han inte utan stöd än (14 mån).
    Men han har alltid varit duktig på att äta, han pratar vissa ord och sover hela nätterna och är en glad och go gosse :)
  • Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 21:44:29 följande:
    Man kan ju undra vad folk gör med sina barn eller rättare sagt vad de inte gör med sina barn! Mitt barn satt vid 6 månader och kröp på alla fyra vid 7 och krälkröp vid 5. För mig låter det lustigt att det finns barn som inte kan sitta ens vid 8 månader, vad gör de med sina barn? Sitter de med sina barn i knäna hela dagarna eller vad? Barn måste uppmuntras för att utvecklas!
    Blir väldigt upprörd när du skriver på det viset. Det visar bara hurlite du förstår. Jag hoppas ärligt du får ett barn som blir senare nästa gång så kanske du lär dig lite vett.
    Min son är fullt normal men han kunde inte sitta själv förrän han var 8 månader. Han trillade då. Vi försökte "träna honom" mycket och gav honom möjlighet att prova men han trillade ändå. Barn mognar olika tidigt, det innebär inte att där är fel på föräldern.
    Men kul för dig att du tror du är så perfekt
  • Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 21:51:06 följande:
    Ursäkta, glömde att utesluta barn med funktionshinder i mitt inlägg. Givetvis är dessa barn undantag. Jag menade helt friska barn i mitt inlägg.
    Så min son är sjuk menar du? Eftersom han lärde sig sent trots vår stimulans?
    Det enda som är sjukt är dina åsikter
  • Poison82
    Sthlmsparlan skrev 2011-02-22 22:06:56 följande:
    Inte undra på att idioter alltid ALLTID ska vara anonyma. Personer som "anonym" bör få en käftsmäll i trynet. Nu kommer jag bli anmäld, men jag skiter i det. Blir irriterad när jag läser anonyma kommentarer som handlar om oskyldiga barn. 
    Ja, det är ju därför dom är anonyma. Jag har inget emot tt anonymitet finns men det är sorgligt att sånna kommentarer alltid ska komma från en anonym identitet. Om hennes unge nu är sånt jäkla praktexempel så kan hon ju visa upp det....
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!