• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Anonym

...går hon på BVC med barnet borde de uppmärksamma det där... går inte på BVC kan du ju tipsa henne att hon borde gå dit eftersom du är bekymrad för barnet....

• Anonym

hon går på bvc.. men vi bor inte i samma stad så jag vet inte hur de är där hon går...
    Jag tror det hela beror på att han aldrig blir stimulerad.. han får liksom aldrig vara på golvet som andra barn för"han kan ju ramla".. herregud, det gör ju alla barn! Min ettåring kör runt på sin bil som en tok och hon ramlar ofta.. en del i utvecklingen ju såklart!

Hon bara skrattar och säger hihihi han e lite lat.. osv.. men hallå :/ 

• Anonym

Det är ju alltid känsligt när någon påpekar att ens barn inte skulle vara som andra (lite konstigt eftersom det säkert är med välvilja och oro det sägs, inte som kritik).
    Jag skulle försöka fråga lite försiktigt om han inte kan sitta själv när hon pallar upp honom med kuddar och se vad reaktionen blir. Kanske berättar hon att han är sjuk eller att det utreds eller något som hon inte har berättat för dig.
    Tycker också att BVC borde ha reagerat!

• Anonym

Du kan nog inte göra så mycket. Jag vet inte vad som är normalt exakt, men mina fick man inte att vara kvar nånstans i den åldern. Barn brukar ju liksom inte bara acceptera att man sätter dem nånstans och sitta kvar där tills nåt annat händer? Ett av mina barn har ett funktionshinder och det barnet var väldigt sent i sin utveckling. Men det hade ju andra problem också utöver att inte kunna sitta själv eller aktivera sig själv, så där var det ganska uppenbart att nåt var fel.

Du kanske kan prata med henne lite försiktigt?

• Anonym
    Poison82 skrev 2011-02-22 10:05:40 följande:
    Jag får lite känslan sköt du ditt typ.  Om där skulle vara något konstigt så hade nog bvc reagerat.
    ...jag tycker att det är bra att man bryr sig om sina vänner och dess barn... kallas medkänsla och solidaritet...
  • Anonym

ja ser jag att ett barn är så pass sen så reagerar jag! det kan knappast vara normalt att man inte låter sin ettåring upptäcka världen... HAN vet ju inget annat! Han är OERHÖRT lättroad... påminner lite om ett tyupiskt barnhemsbarn.. som inte fått någon rimlig stimulans... jag tycker det är jobbigt att se.
    Jag kan säga " men släpp ner honom på golvet, han kommer ju inte slå ihjäl sig" men då bara flinar hon och fnittrar en stund.. medans hon håller barnet i knät.. Fattar inte liksom :/ 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-22 10:16:17 följande:
    ja ser jag att ett barn är så pass sen så reagerar jag! det kan knappast vara normalt att man inte låter sin ettåring upptäcka världen... HAN vet ju inget annat! Han är OERHÖRT lättroad... påminner lite om ett tyupiskt barnhemsbarn.. som inte fått någon rimlig stimulans... jag tycker det är jobbigt att se.
    Jag kan säga " men släpp ner honom på golvet, han kommer ju inte slå ihjäl sig" men då bara flinar hon och fnittrar en stund.. medans hon håller barnet i knät.. Fattar inte liksom :/ 
    ...du kan ju be att få hålla honom och sen låta honom gå ner på golvet lite... så kanske hon ser att han mår bra av att få utforska lite...
  • Anonym
    solskina skrev 2011-02-22 10:15:53 följande:
    Låt det vara. Är det något fel på barnet så kommer det fram för eller senare.

Min son var mycket sen och han har ADD. Det innebär att han inte var intresserad av omvärlden och ville inte krypa iväg och utforska som andra barn.

Jag var hemma blind, men några i min omgivning såg. När han var 3år tog jag första kontakt men sjukvården, det är något som är fel.
    Då var han 1 1/2 år försenad i utvecklingen. Men då gick det fort, att träna upp färdigheterna.
    Låt det vara? denna mamman kanske åxå är "hemmablind", visst alla barn är olika... men att inte kunna sitta som ettåring? Hade mitt barn inte kunnat det hade jag sökt hjälp, jag hade oroat mig!
    I detta fallet är jag ganska så säker på att det rör sig om för lite upplevelser... plus att han inte får göra nåt. 
  • Anonym
    Poison82 skrev 2011-02-22 10:05:40 följande:
    Jag får lite känslan sköt du ditt typ.  Om där skulle vara något konstigt så hade nog bvc reagerat.
    Vet du hur ofta man går på bvc? sist jag va där med min dotter va hon 9 mån! Plus att alla bvc kanske inte är lika bra och noggranna som de är på mitt.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!