• Mammelutten

3 missfall, vad händer nu?

Först och främst, beklagar det du/ni går igenom om det är som du befarar ... vet hur det är, har gått igenom totalt fyra MF/MA (MA första gången jag var gravid, sen föddes vår dotter, när vi började syskonverkstan hade jag två MA och ett tidigt MF(oxå inom ett halvår) innan jag blev gravid med lillebror.

Efter tre MF/MA har man ju rätt till utredning, så om/när ni har fått det konstaterat så ring gyn omgående - om det nu inte är så att de på KK tar upp saken själva när ni ska dit imorrn.
    För min del så gjordes bara en utredning på mig, eftersom gyn ansåg att mitt problem inte var att bli gravid utan att nåt hände när ägget skulle fästa/stanna. Jag fick börja med TrioBe(B12) och Trombyl ganska omgående, och med Progesteron fr o m när jag fick plus igen, som tack och lov inte dröjde länge... och den graviditeten gick ju bra, så det är inte utan att man tror att medicinerna hade ett finger med i spelet!

Håller ändå tummarna för att ett under sker imorrn!
    Kram och lycka till{#emotions_dlg.flower}

··?·?♥ Älskar min lilla familj ♥?·?··
  • Mammelutten
    kramizar79 skrev 2011-02-22 09:58:09 följande:
    Tack alla! va ni e fina.. Men frågan är bara hur man ska orka detta?? Å ska vi våga/orka bli gravida igen?? Nu ska jag iväg till KK å nu VET jag att det va ett MF till för (ursäkta)men det kom ut igårnatt...
    Hur har det gått idag?
    Förstår dina känslor inför en eventuell ny graviditet, men längtan efter ett barn brukar vara så stor att den trots allt överbrygger rädslan för nytt missfall... så var det iallafall för mig. 
    Men landa först i det här nu och sörj, sen känner du säkert när du känner dig redo att försöka igen. Kram!
  • Mammelutten
    kramizar79 skrev 2011-02-22 20:16:46 följande:
    Jo det var som jag trodde, det var ett nytt MF.. Jag är så ledsen men har oxå bestämmt mig att detta inte ska få hindra mig/oss att skaffa ett  nytt barn.. Nästa gång  SKA det gå.. Nu  ska jag läka å  gråta en tid sen ska det bli bra, det vet jag ( man har ju klarat sig de andra gångerna då går det den här med).. tack alla snälla människor som har skrivigt så fina saker..
    Beklagar verkligen...
    Som jag skrev tidigare, landa i det här nu först och främst, sen tycker jag att du ska söka hjälp. Något som trots allt är positivt är ju att du har lätt för att bli gravid, så det kommer säkerligen gå bra för dig framöver!
    Kram
  • Mammelutten
    kramizar79 skrev 2011-02-24 10:13:57 följande:
    Ja läkaren "trodde" inte att det berode på att nått är fel på mig! Det är helt enkelt "bara" otur.. Men Hur ska man våga igen??
    Vi är många som förstår dina känslor... men jag är säker på att ni kommer våga igen, för som sagt är längtan efter ett barn en så stor drivkraft, större än rädslan för att det ska skita sig igen. Och du kommer säkert vara livrädd nästa gång du får plus igen, för när man gått igenom det som vi härinne gjort så tar man inte längre nåt för givet.
    Men jag rekommenderar dig återigen att söka hjälp, för det har du rätt att få nu. Då kommer de ha koll på dig med hjälp av mediciner, vul med jämna mellanrum osv. Det är en liten trygghet att få komma på koll med några veckors intervall, även om jag själv var skräckslagen inför varje vul...
  • Mammelutten
    Vilaa skrev 2011-02-25 11:53:07 följande:
    Det är skit tufft, har haft 4 stycken på raken när vi försöker få ett syskon till min son, nu senast i vecka 15!! Så
    är inte så att man kan hoppas på att få se ett hjärta och sen tro att det ska gå vägen inte =(

Jag har opererat livmodern, tagit bort en sammanväxning/skiljevägg (förstog inte riktigt det där) och har fått trombyl (igen, gjorde iallafall så jag gick till vecka 15 sist) och progestron till nästa gång.

På´t igen med andra ord, inte mycket mer att göra. Man får typ gömma sitt nedbrytna hjärta inom sig och tänka framåt, framåt.
    Beklagar..
    Kan du ha haft en så kallad hjärtformad livmoder..? Kan inte så mycket om det, men tror att det finns en skiljevägg då och att risken för MF är större om man har det...
    Håller tummarna för att nästa plus går vägen!
  • Mammelutten
    kramizar79 skrev 2011-02-27 11:26:37 följande:
    Läkaren som jag va hos vill inte starta en utredning med den anledningen att jag fött barn för.. Så nu vet jag inte vad som händer, ska tillbaka till honom på tors..
    Det var det dummaste jag hört... varför skulle du inte kunna få hjälp bara för att du genomgått en fullgången graviditet tidigare??
    Stå på dig, du har all rätt till hjälp!
  • Mammelutten
    Orättvist skrev 2011-02-28 00:16:35 följande:
    Samma här..fick ingen hjälp av just den anledningen..började leta som en tok på nätet och vände mig till vc för att ta olika prover och utesluta saker. Men till sist sa de att de inte kunde göra nåt för mig och att jag skulle vända mig till mödravården. Som redan sagt nej. Och där stod jag med 5 missfall..

Fruktansvärt att bli bemött på det viset...! Men prova att vända dig till en Kvinnoklinik eller en privat gyn.mottagning där du bor, där får du säkert ett bättre bemötande! Lycka till
  • Mammelutten

Glömde skriva - jag fick ju genomgå en utredning, och det var ju samma dilemma för mig som för er... jag hade ett MA, genomgick sen en fullgången graviditet, och drabbades av tre MF/MA vid syskonverkstan. Så det där måste vara ren bullshit som de kör med på vissa ställen... tyvärr.

Svar på tråden 3 missfall, vad händer nu?