• Luella

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Ladycocos: Jag hade helt glömt att du väntar tvillingar av någon anledning. Men hur skulle det kännas med en vaginal förlossning? Känns det ok att föda fram båda barnen eller läskigt? När tror man att dom kommer?
    Jag tror att jag glömt att fråga vad ni ska för vagn till dom, har/ska ni köpa ny eller begagnat? Vilken ska ni köpa?

Hoppfull: Har du din moderkaka i fram- eller bakvägg?

Ego: här har det fortfarande inte dykt upp någon kallelse till förlossningssamtal. Det går förmodligen med b-post .

• Luella

Tack för lite förklaringar Ladycocos! Jag vill också föda vaginalt men det är ju bara ett barn. Men det är helt sant som du säger att det fortfarande bara är ett förarbete och ett öppningskede. Tar pappan första bebisen som kommer ut medan du föder nästa bebis då? Jag hoppas innerligt att du får föda vaginalt, mest för din skull så klart men jag är också så nyfiken på hur det kommer att gå.

Ok, så v. 35, det är ju snart?!

Du glömde berätta om vagnen

• Luella

Det kanske var en konstig formulering av mig ovan, jag är nyfiken på att höra om en tvillingförlossning. Det lät mer som om jag förfasade mig över "hur kommer det att gååå" men det var absolut inte så jag menade

• Luella

Hoppfull: Jag vet inte om det stämmer men ligger den i framvägg är chansen större att den flyttar sig uppåt i takt med att magen växer. Om den ligger i bakvägg rör den sig inte så mycket. Min ligger i bakvägg vilket jag verkligen har tyckt om fram till nu. Jag vill inte  ha någon som skär i min kropp, det känns verkligen jätteläskigt. Sen var min dotters förlossning det bästa som hänt i mitt liv när jag äntligen kämpat klart och hon kom ut och jag fick hålla henne. Så mysigt.

Ladycocos: Det låter verkligen jobbigt det där med att inte ha en barnvakt som känns ok. Jag har jätteont i magen över våran lilla tjej som nu är 2,5 år och aldrig sovit borta hos någon. Jag har funderat och klurat fram och tillbaka och nu finns det en plan. Min pappa och styvmamma får passa henne, antingen hemma hos oss eller hos dom. Dom har katter som hon tycker är hur spännande som helst så jag hoppas att det kommer gå bra. Men jag måste nog prata med min man så han förstår att han kommer få åka och hämta henne om hon är otröstlig. Strongt av dig att föda själv iaf, jag är imponerad!

Det är en vagn jag aldrig hört talas om men det låter ju jättebra. Den måste jag googla upp!

• Luella

Pållan, skönt att allt såg bra ut men fy för dåligt mödravård. Ska du nöja dig med det eller försöka göra det igen i Sverige? Hoppas bebisen lägger sig tillrätta snart! Kan vara skönt att slippa ett vändningsförsök i L.

I dag träffade vi en läkare på BB Stockholm som hade tittat på ul-bilderna. Tydligen så är det två blodkärl som löper från moderkakan och mot livmodermunnen som oroar lite. Dels kommer jag börja blöda när livmodermunnen börjar öppna sig och sen finns det en ökad risk att jag börjar blöda när bebisen ska ut. Det kan blöda mer eller mindre och börjar det blöda för mycket så kan det bli akutsnitt. Så dom ska göra ett till UL den 7 okt och därefter ska jag träffa samma läkare igen för att prata om dom där blodkärlen och om dom flyttat sig.

Suck, det känns himla jobbigt faktiskt. Jag vill absolut inte börja blöda massor och råka ut för ett akutsnitt, det kan ju bli hur traumatiskt som helst. Jag är inte jättesugen på ett planerat snitt heller eftersom jag dels inte får vara med bebisen efter den kommit ut och dels för att jag vill slippa bli opererad och sen gå runt med ett ärr som ska läka. Sen är är det bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. En fördel med planerat snitt är att jag i lugn och ro kan förbereda min lilla dotter att vi ska vara borta en natt och lämna henne hos morfar under ordnade omständigheter.

• Luella

Halloj!

Här är alla kläder tvättade, sorterade och fint invikta i bebisens garderob. Alla inköp är klara förutom vagnen (som är beställd), skötväska och ullkläder för kalla vinterdagar. Sen ska vi köpa en åkpåse också men jag funderar på att vänta till efter vi får vagnen för att se vad som passar i liggdelen. Vaggan ska bäddas och bb-väskan packas men det väntar jag med några veckor. Är i v. 34+2 idag, söndag.

Maria: irriterande när det saknas två fästen!

• Luella

Hej!

Ja, igår var vi ute vid Danderyd och gjorde ultraljud. Blodkärlen ligger kvar där de låg så det blir planerat snitt. Nu när det är bestämt så känns det inte så farligt (bara lite), men jag ska in på KS hemsida och titta på dom där bildspelen. Läkaren på UltraGyn sa att det inte bara är risk för att jag förlorar blod under förlossningen utan även bebisen och det avgjorde ju saken ganska snabbt. 27 oktober bär det av mot BB Stockholm för att plocka ut våran son.

Sola, just det, en väska till dottern är ingen dum idé att göra i ordning.

Hoppas att Norska metoden funkar så ni slipper snitt!

• Luella

Pållan: Men oj, det låter inte alls roligt. Hur länge får man flyga för bolagen? Kommer ni planera för snitt istället nu? Akutsnitt låter ju inte så roligt. Kram!!

Sola: Skönt att bebisen vände sig till slut.

Coerulea: Hoppas att det går bra för er!

Ego: Nu har jag bara 9 arbetsdagar kvar innan det är dags för föräldraledighet och 17 dagar kvar tills bebisen kommer

• Luella

Sola: jag har inte gjort någon vaginal undersökning hos BM under någon av mina graviditeter. Jag tror inte att man gör det. Men en gång förra graviditeten och en gång den här graviditeten har jag blivit remiterad till en läkare för att se om livmodertappen mjuknat pga värkar. Sen har jag gjort två vaginala ultraljud den här graviditeten pga lågt sittande moderkaka och dom var oroliga att den skulle blockera öppningen.

• Luella

Oj vad spännande Ladycocos! Vart är det du ska föda? Hoppas att det går snabbt!

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF