• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Sola: vilket fint namn! Härligt att ni har bestämt er. Och redan vecka 22, vad skönt! Jag är i vecka 21 nu, känns fantastiskt bra att ha kommit halvvägs. 

Maria123: vad roligt att ni också är överens och har bestämt er redan, jättefina namn! 

Karmosin: Vad kul! Jag tycker att Laura är jättefint, det är ett av mina absoluta favoritnamn. Men min man tänker på en excentrisk gammal arbetskamrat, så han är tyvärr inte helt med på noterna  Alicia är också jättefint. Vad fick er dotter för namn istället? 

Visst känns det roligt att tänka på bebisen i magen som en person som ska få ett namn?

• pållan

Karmosin: Jag förstår dig, inte alls mesigt. Jag känner samma sak, om vi kommer välja ett ovanligt namn till plutten i magen så skulle jag inte heller vilja skriva ut det så att det går att identifiera oss. Lite anonymitet vill man ju ha på ett öppet forum

• pållan

Karmosin: tack

Å vad härligt att lyssna på hjärtljuden! Visst blir man glad? Bra att du får träffa en läkare för sammandragningarna. Och att du får järntabletter! Man blir ju så trött av järnbrist. 

Jag har haft ont i livmodertrakten ett par dagar, känns lite olustigt. Men jag tror att det helt enkelt är sammandragningar för att jag inte tar det tillräckligt lugnt. Sov två timmar nyss och nu är det borta, så det är nog ingen fara. Känner mig lugnare nu när jag känner bebin röra sig och varje dag. Idag var det ett riktigt workoutpass i magen! 

• pållan

Neam: tack! Ja, Siri är också jättefint! Har två små Siri i bekantskapskretsen

• pållan

Ladycocos och Karmosin: Siri verkar vara ett väldigt populärt namn

coerulea: Kul att ni också har börjat fundera på namn! Ja, jag har varit på två besök hos BM. Det ena var ett rutinbesök nu i vecka 20, som jag kallades till direkt vid inskrivning.  Ring och kolla, tycker jag! Klart du ska lyssna på hjärtljuden och ta blodprover. Vad bra att du har börjat med järntabletter på eget bevåg. 

Känner igen det där med magen! För några veckor sedan såg inte folk att jag var gravid om jag inte hade tajta kläder, men nu är det omöjligt att missa. Känns bra, tycker jag Jag är också plötsligt väldigt hungrig, det började för en-ett par veckor sedan. Jag tappade ju aptiten runt vecka 7-8 pga illamående och det höll i sig tills nyligen, så jag är jätteglad att jag vill och kan äta vad jag vill igen. Just nu är jag konstant sugen på alla slags kolhydrater, pasta, potatis, bröd. Gärna med en rejäl klick smör  

• pållan

Karmosin: Vad skönt att livmodertappen är opåverkad, nu kan du ha en lugn och skön semester!

Ladycocos: och att det samma gäller för dig, jätteskönt! Men jobbigt att du har ont, hoppas att det lugnar sig. Hoppas att din läkare är förstående, så du kan trappa ner med jobbet.

Sola: vad skönt det låter (utom foglossningen då)! Varma bad och jordgubbar, underbart.

lotuskotte: tack detsamma ! Vad skönt att det känns som att det går fortare den här gången. Det är ju ändå tillräckligt med väntan på bebin...

Jag väcks numera varje natt av buffar och sparkar, mysigt, jag vaknar på gott humör även om jag väcks mitt i natten. Min man har bara kunnat sparkar en gång, ska bli roligt när också han känner oftare. 

Glad midsommar alla, hoppas att ni får en riktigt fin helg!  

• pållan

Hej alla, nu är vi tillbaka i vardagen efter en skön semester i Kroatien och på landet här i sverige! Vi har haft det jättebra, men för första gången i livet hade jag lite svårt för medelhavsvärmen och tyckte att det var riktigt skönt att komma hem till svenskt sommarregn. 

Karmosin: vad härligt det låter med Mallorca och skönt att du mår så bra! Visst är det roligt att känna så mkt sparkar? Jag känner också varje dag nu, det är verkligen mysigt. 

Sola: vad skönt att du inte behöver jobba mer nu så du kan vila lite inför förlossning och nya mammalivet! Särskilt när du har foglossning, det är verkligen inte roligt. Kul att bygga skötbord, ser fram emot att se bild!

Min foglossning har blivit bättre under semestern, men så fort jag sitter/går/står mer än en timme i taget kommer det tillbaka igen. Är glad att jag bara ska jobba halvtid nu fram till BF, trots att det så klart blir lite mindre pengar, men det är det värt.  Nu är jag i vecka 26+2, känns helt otroligt bra! För varje vecka känns det allt tryggare och mera verkligt att vi snart ska få barn!

• pållan

Hej alla! 

Vi har ju flyttat utomlands, därav min långa tystnad här. Nu har vi kommit i ordning, trivs och börjar känna oss hemma. Men att få internet här är väldigt krångligt och tar flera månader... 

Sola: hoppas att det gick bra på ultraljudet!

Karmosin: samma sak, lycka till idag! Och hoppas att tröttheten ger med sig. Tar du järntillskott? 

coerulea: jobbigt att du har ont, hoppas att det ändå bara är foglossning. Skönt att du är sjukskriven, ta hand om dig och boa riktigt ordentligt! 

Idag är jag i vecka 31+2, helt ofattbart! Mår bra, förutom den gamla vanliga foglossningen, men det är bättre nu när jag bara jobbar halvtid. Att flytta var däremot rätt jobbigt... Kroppen börjar ju bli ganska tung, bebin verkar växa så det knakar. För en månad sedan var mitt SF-mått normalt men i nedre delen av kurvan. Nu en månad senare är det fortfarande normalt, men i högre delen av kurvan och det känns i ryggen  Men alla mina värden är bra och jag känner mig rätt pigg. Vi gjorde ett tidigt TUL innan vi lämnade Sverige. Då var jag bara i vecka 27, så egentligen var det lite för tidigt, men allt såg bra ut. Ska för säkerhets skulle göra ett "riktigt" TUL här också, men vi vet ju inte riktigt hur vården är här så det kändes bra att göra en tidigt koll hemma i Sverige också. 

• pållan

Karmosin: aha, sköldkörteln, då fattar jag verkligen att du är trött! Jag äter levaxin sedan knappt ett år och det gör jätetstor skillnad (men det tog några månader innan jag märkte av levaxinet). Om värdet far iväg känner jag det direkt, blodprovet har hittills bara bekräftat det jag redan känt. Hittills har jag behövt höja dosen två gånger under graviditeten. Hoppas att du snart blir piggare av levaxinet! Och vad härligt att det såg bra ut på TUL! Nu är det inte lång tid kvar  

Vi har flyttat till Vilnus i Litauen pga att min man fått jobb här. Det är inte så långt bort som tur är, flygningen tar mindre än en och en halv timme, och staden är lite och mysig. Men vi kommer åka hem till Sverige tre veckor före BF för vi tycker båda att det känns tryggare med förlossning i Sverige. 

• pållan

Karmosin: det kommer säkert inte ta så lång tid för dig att få ordning på sköldkörtelvärdena! Hur snabbt det går beror på hur länge man haft dåliga värden innan man behandlas och hur dåliga värdena är. Jag spårade upp gamla blodprover (som vårdcentralen hade missat) och upptäckte att jag haft för högt TSH i minst 3,5 år innan jag blev utredd och behandlad... Så för dig blir det säkert bättre på bara några veckor med levaxin! 
    Förstår att ni tänkte på Litauen som adoptionsland. Det finns flera barnhem här, föräldralösa barn lever under svåra förhållanden. Klasskillnaderna är jättestora, i huvudstaden där vi bor lever människor helt annorlunda än på landsbygden. Jag är med i en mammagrupp här som regelbundet samlar in barnkläder och barnsaker till hjälporganisationer. Inte så stor hjälp, men i alla fall något... 

Sola: Skönt att TUL gick bra! Mindre skönt att du mår så dåligt. Vilken tur i oturen att du har grav.penning så du kan ta det lugnt! Känner igen det där med sömnproblem och toabesök. Jag måste gå på toa varannan timme och det är jättesvårt att hitta en sovställning som funkar. Har en kudde mellan knäna, en vid svanken, en under magen  

På fredag ska vi göra TUL här i Litauen, hoppas att läkaren och vi förstår varandra. Det ska vara engelskspråkiga läkare på kliniken, men i kontakterna med dem hittills har det varit lite si och så med den saken... 

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF