BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
Helt otroligt att det gått så fort! Vi går in v 19 idag.
Ha det bra alla!
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Hoppas att ni alla har det härligt ute i solen!
Helt otroligt att det gått så fort! Vi går in v 19 idag.
Ha det bra alla!
Karmosin: Härligt att du har kommit halvvägs i graviditeten och att det snart är dags för RUL! Jag är i vecka 19 (18+1), helt otroligt. Fast jag önskar att tiden kunde gå ännu snabbare
Jag har också sammandragningar, särskilt om jag går eller står för mkt eller stressar, de gick t om att se på ultraljud. Min BM säger att det inte är nån fara om man inte har ont eller får blödningar, men det är ju bra att försöka ta det lite lugnare. Lycka till på RUL!
Ladycocos: vad skönt att allt såg bra ut på RUL och kul att ni fick veta att det fortfarande verkar vara en kille och en tjej! Förstår att det är svårt att ta det lugnt när man har en tvååring, jag tycker att det är svårt nog när man inte har barn
Neam: Usch vad jobbigt att du har så ont. Hoppas att du kan vila lite och att det snart blir bättre. Men roligt att du känner bebisen sparka nu! Och att det är dags för RUL imorgon! Vi ska också göra vårt ordinarie RUL imorgon, men vi har ju fuskat och gjorde ett privat för 2 veckor sedan för att jag var lite nojig Men jag hoppas att de ser lite mera imorgon, förra gången var lite tidigt så BM såg inte så bra.
Karmosin: Jobbigt att dina sammandragningar gör ont. Mina har också gjort ont ett ar gånger, ett par nätter vaknade jag av att det gjorde riktigt ont (det var då jag blev lite orolig, men det var ingen fara). Men för det mesta tycker jag mest att det känns obehagligt, magen hårdnar och det känns lite som en kramp, ofta på ena sidan av magen. Bra att du utesluter urinvägsinfektion och jag tycker absolut att du ska se till att få en läkartid om det inte går över. Inte för att jag tror att det är nån fara, men om man är orolig känns det ju bättre att kolla än att gå och fundera. Jag kände mig urfånig för ett par veckor sedan, men oron släppte inte så jag träffade BM och gjorde ett extra UL. När det visade sig att allt var bra kunde jag slappna av mera och sedan dess har faktiskt sammandragningarna varit lindrigare. Vet inte, men kanske beror det på att jag inte spänner mig pga oron? Lycka till på RUL imorgon, det kommer säkert gå fint! kram
coerulea: Roligt att det är så många som ska göra RUL imorgon! Ska bli kul att läsa uppdateringarna Jag är mest förväntansfull inför imorgon, men det beror på att jag gjort ett extra UL. Lycka till imorgon du med!
Neam: vad roligt att allt så bra ut på RUL, grattis! Visst är det roligt att se hur den sparkar och håller på där inne?! Det känns så mycket mera verkligt då, tycker jag. Kul att ni tror att det är en kille men låter er överraskas i november, mera spännande så
Karmosin: Härligt att RUL gick bra för er med! Och att BF stämmer med datumet baserat på ET. Det var samma sak för oss, ultraljudsberäkningen för BF stämmer precis med datumet utifrån ET: 6 november. Spännande att ni ska få en kille när du mest har erfarenhet av tjejer!
coerulea: toppen att det gick fint för er med på RUL! Förstår att du blir nyfiken att kolla om ni såg rätt, själv skulle jag aldrig kunna hålla mig Men jag förstår absoult att man vill bli överraskad också!
Vi gjorde ju också vårt "riktiga" RUL idag. Jag var lite nervös trots att vi gjorde ett extra ultraljud för några veckor sedan. Men idag tittade de mycket mera noggrant och man kunde se mera. Allt såg bara bra ut, och läkaren idag sa också att det är en tjej så nu funderar vi på flicknamn
Karmosin: tack
Neam: det har jag också hört, men i den här tråden verkar det ju rätt jämt fördelat
Skönt att det "bara" verkar vara vanliga graviditetskrämpor! Järntabletterna kan nog också vara en bov i dramat, jag får jätteont i magen av dem och kan inte äta dem. Har hört att brustabletterna ska vara bättre, men har inte provat själv. Än så länge kör jag med ett järnpreparat från hälsokostaffären, det är bara gjort av pressade örter och är skonsammare. Det är en svensk variant av den tyska klassikern "Blutsaft", smakar lite mindre illa tycker jag. Mitt Hb gick upp från 110 till 135 på fyra veckor när jag började ta det (och då glömmer jag ändå bort det nån dag i veckan) så än så länge tycker BM att det är okej att jag bara tar det.
Ladycocos: Skönt att det funkar med Niferex för dig, hoppas att HB och ferretinet snart går upp!
Neam: Det heter "Järnsaft" och till verkas av nåt företag som heter Naturell Ab. Tror dock att det är typ samma sak som Blutsaft, så det kanske inte heller funkar för dig. Men det kan ju vara värt ett försök! Jag gissar att jag kommer få gå över till riktigt järntillskott också så småningom, berätta gärna hur det funkar med brustabletterna. Men hittills har det räckt med den där järnsaften, och så äter jag så mycket järnrika livsmedel jag kan vid alla måltider, bl a havregryn till frukost, pumpafrön (innehåller massor av järn), så mycket jordgubbar och blåbär jag bara kan (känns inte direkt som nån uppoffring ,färska gröna grönsaker som spenat och broccoli. Och jag använder gjutjärnsstekpanna och gjutjärnsgryta så mkt jag kan. Tyvärr hatar jag blodpudding och mår illa av rött kött nu när jag är gravid, men fisk och skaldjur innehåller också mkt järn. Och så ska man ju undvika mjölkprodukter, kaffe och svart té samtidigt som man får i sig järnet. Men däremot se till att få i sig c-vitamin samtidigt, då ökar upptaget av järn.
Sola: Samma här, känner mig också svullen och illamående i värmen.
Ladycocos: å vilket bra tips, det ska jag också prova - tack!