BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Coerulea: Jag drabbades av en VANSINNIG klåda när jag väntade sonen. Det som är viktigt att kolla är att man inte drabbats av Hepatos, men om man har det så kliar det ofta på handflatorna/fötterna
Jag hade inte hepatos så min BM skrev då ut allergitabletter, Tavegyl. de funkade suveränt mot klådan, men gjorde mig totalt groggy, så jag valde att bara ta dem innan jag skulle sova.. Tror att de är receptfria... Kanske värt att prova...
Jag tror att man får hepatos i slutet av graviditeten!!!
sola. Jag hittade denna text under v 9 i graviditetskalendern:
En del kvinnor har små blödningar tidigt under graviditeten, det är inte ovanligt att det sker när mensen brukade komma. Det kan bero på alla hormonförändringar och på att slemhinnorna i kroppen blöder lättare när man väntar barn. Om blödningen skulle göra ont ska du söka hjälp.
Sola, så skönt att höra att de försvann!!!
Jag har mitt VUL i morgon, och det känns som en hel evighet dit. Otroligt nervös över att något ska vara fel!! Men jag försöker verkligen trösta mig med att när jag hade mitt MA hade jag ju inga symptom. Nu är jag sjukt trött, somnar vid 21 på kvällarna, illamåendet kommer och går i svallvågor, och trots att jag inte gått upp i vikt gav jag igår upp mina jeans, det stramar för mycket... Allt smakar papper, vilket gör det svårt att äta trots att jag vet att jag måste...
Ja, jag går in i vecka 8 i morgon (7+0), och då är det ok med VUL enligt min klinik. Men jag vet att min vanliga gyn först gör det från v 9. Men sonen gjorde jag exakt samma dag och såg då ett fint blippande hjärta i 7+0
Precis så sa de till mig på kliniken förra gången!
Ett omtumlande VUL visade idag 2 små blippande hjärtan
Välkommen Yasa!
Allt känns så overkligt... Vi har skojat lite om två eftersom jag mår så illa och är så otroligt trött, vilket jag inte var med sonen.. Magen är helt otroligt svullen, och jag var tvungen att ge upp jeansen häromdagen..
Ska på ett nytt VUL redan om två veckor, lär väl bli ett par stycken under resans gång, det är ju en högriskgraviditet...
Det är verkligen helt underbart!! Jag har alltid velat ha tvillingar, även om det så klart kommer att bli helt otroligt mycket första tiden med 3 småbarn. Men tänk så mysigt att ha 3 barn i så lika ålder!!!
Maken har ju skojat en del om att det skulle vara två, men jag har mest oroat mig för att det inte skulle vara något alls, eftersom sist jag gjorde ett VUL i denna veckan så var det ett MA..
När jag satt hos läkaren och väntade var jag så nervös att jag skakade... Sen tog hjärtat ännu några otäcka hopp vid första titten på skärmen, för jag hann bara se ett par svarta tomma håligheter när lakaren sa "Vet du vad?" Trodde jag skulle få beskedet om ännu ett MA... Men så kläckte han ur sig "Det är dubbelt så bra" och vinklade staven lite så att jag i tur och ordning såg twinsen Även jag såg lätt hjärtana när han pekade
Massa frågor susar genom huvudet.. En del oro också... Jag hade tex tänkt att skippa syskonvagn, men inser att jag nu ändå måste ge mig ut i barnvagnsträsket.. Vilka är riskerna? Jag har förstått att det är bra att det är tvåäggs, tydligen lite mindre risker för barnen.. Kommer det rymmas 3 bilbarnstolar i min bil?? osv osv osv
Känns även lite konstigt att vara så fertil vid IVF trots ålder. Att kämpa så länge på egen hand och så twins på första syskonförsöket... Oddsen att ens lyckas ligger väl på ca 20-25 % för 40 åringar och att sen på två är enligt kliniken ca 5%...