• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Luella skrev 2011-10-13 21:32:09 följande:
    Oj vad spännande Ladycocos! Vart är det du ska föda? Hoppas att det går snabbt!
    Föder i Linköping. Födde sonen här och har otroligt positiv erfarenhet.
    Hoppas också att det ska gå rimligt fort, är lite oroad över att det ska ta tid iom att det blir en igångsättning.. Min BM pratade om att man ska räkna med att det kan ta tid även som omföderska...
    Någon som har erfarenhet av igångsättning?
  • Ladycocos

Sola, precis av de anledningarna har jag verkligen hoppats på att det ska starta av sig själv.. Men här får jag inte gå längre än 38 veckor med tvillingar.. Vilket ändå känns rätt skönt, speciellt eftersom mina höfter/bäcken inte är vad de varit. Dagarna är väl ok, men nätterna är en plåga trots värktabletter

• Ladycocos

Pållan: Verkligen jätteskönt att bebis vände sig! Jag tycker det är fascinerande att nästan alla faktiskt gör det!!

Tom min läkare var lite paff över att min ena tvilling vände sig rätt så sent som i v 35! Jag hade tid för förlossningplanering som involverade snitt, men när jag sa att jag trodde att den hade snurrat så åkte ULmaskinen fram direkt, och vi kunde konstatera att jag inte inbillade mig

Jag trodde verkligen att det hade startat i fredagskväll, hade onda värkar i 3 timmar. Dock inte regelbundna och inte liknande de jag hade med sonen, men ändå så pass kraftiga att jag undrade... Men ICKE! Helt plötsligt avstannade allt, och sen dess har jag bara haft mindre sammandragningar..
    Min mamma kom hit igår, och stannar nu tills vi är hemma igen..

Sola: Jag har precis samma fundering om könet.. Det har 2 gånger hetat: "Det där ÄR en pojke, och det där ser ut som en tjej".....
    Skulle det vara något annat än en av varje så har vi stora namnproblem

• Ladycocos

Vi har inte bestämt oss helt ang namnen, men det finns två som hela tiden återkommer i våra diskussioner..
    Killnamn är verkligen sååå svårt!!
    Dessutom har jag fått för mig att det inte säkert att det är en av varje.. Att Tv1 är en kille är jag övertygad om, men är verkligen Tv2 en tjej??? När vi gjort UL så har läkaren två gånger formulerat sig som "det ÄR en kille", "det SER UT som en tjej", vilket nu har fått mig att fundera..

Men men, i morgon är väntan över!

När vi väntande sonen var det så enkelt, så snart vi visste att vi var gravida så bara visste vi att det var en Elias.. Och visst var det det!    Men den här gången behöver vi träffa dem...

• Ladycocos

Elias är stolt storebror! Hjärta

Det blev en supersnabb och smidig förlossning!! En helt otroligt häftig upplevelse, där jag hela tiden kände att jag hade kontroll och var med på vad som hände.  Det här vill jag göra igen!!

Det tog 4.5 timmar från det att de startade igång det med ett värkstimulerande dropp tills att allt var klart!! Helt underbart! Men åhhh vad jag älskar min kompis lustgasen

Kl 15:14 kom Lillebror, 46 cm och ca 3100 gr, kl 15:26 kom lilla Lillasyster med sina 2550 gr och 46 cm. Hon är liten som en minidocka, har fått prematurblöjor till henne eftersom de vanliga når henne upp till armarna

Är fortfarande fångar på BB, efter att barnmorskan tittade stint på mig och förklarat att tidig hemgång är inget för tvillingmammor.... Hoppas intensivt att de släpper oss i morgon... Har gott om tid att försöka få de små att berätta vad de heter...

• Ladycocos
    Luella skrev 2011-10-29 15:28:41 följande:
    Den 27/10 kom min fina son till världen. Operationen gick bra och alla mår toppen. Jag har förvisso ont i magen efter op och dessutom i bröstvårtorna efter amning men jag är så lycklig.

Stor kram och hoppas att era bebisar är här nu eller kommer snart!
    SUPERGRATTIS!!!
  • Ladycocos
    Luella skrev 2011-10-31 21:46:56 följande:
    Jag är så klart intresserad av alla andras amning också :--)
    Be din BVCsköterska kolla när du ammar, de kan komma med bra tips om position och suggrepp.
    Det är viktigt att bebis tar hela vårtgården och inte bara suger på bröstvårtan.. De ska ligga så att de behöver titta "uppåt" för att greppa, dvs håll bröstvårtan i höjd med deras näsa, om du förstår vad jag menar... Tänk hur du vinklar huvudet för att dricka ur ett glas.

Här går amningen toppen, även om det är lätt så att vi hamnar i osynk så att det hela tiden är någon av dem som vill ha mat.. Men de dagar/nätter jag orkar hålla på att båda ska äta ungefär samtidigt så blir det otroligt mycket smidigare.. Tyvärr blir de inte mätta på enbart min mjölk så vid flera mål per dygn vill de ha ersättning, skönt nog inga stora mängder, typ 20-60 ml extra..
  • Ladycocos

Pållan:har du testat Minifom eller Sempers magdroppar??
    Även här serveras det en kombination av amning och ersättning, och Måns får magknip av ersättningen (NAN), men efter lite testande fram och tillbaka har han blivit enormt mycket bättre av:
    - Se till att han rapar ordentligt
    - Minifom serveras med nästan varje måltid (sällan nattetid)
    - På morgnarna får han Sempers Magdroppar

Det tog bara ca 48 timmar så märkte vi en enorm skillnad, han är inte alls så uppblåst och hård om magen som innan..

• Ladycocos
    Maria123 skrev 2012-06-02 06:08:50 följande:
    Hej hur går det för er?

Här är det fullt upp nu när lillefot har börjat krypa

Gröt är mums men vanlig mat är blä!    
    Här är det full rulle!! Tvillingarna är nu 7,5 månad.. En rolig sak med att ha tvillingar är att kunna se hur enormt olika barn utvecklas!
    M har suttit stadigt utan stöd i flera månader, men har aldrig vänt på sig från rygg/mage. N däremot är en liten snurra som länge kunnat förflytta sig på golvet i nån form av sprattel/hasningar/vändningar, men hon har en bit kvar till att kunna sitta stadigt.
    Mat är GOTT!!! Men speciellt M VÄGRAR ofta att öppna munnen för att bli matat, det ska vara bitar som han kan äta själv... Ja, en minigris under bordet vore hjälpsamt! Skrattande
  • Ladycocos
    bonzo skrev 2012-06-02 20:21:39 följande:
    Tiden går verkligen fort. Har ni bytt till större bilbarnstol ännu ? Vi funderar på att byta inom några veckor. Han väger runt 8 kg nu och är ca 70 cm så det borde fungera.
    Månsen väger över 11 och har kvar babyskyddet. Jag vill minnas att de ska sitta i det så länge det bara går, tills öronen går upp till kanten. För de har inte riktigt styrkan för att hålla emot i mer upprätt läge vid en ev krock....
  • Ladycocos

Svårt med alla råd som cirkulerar kring barn i bil... babyskydd är inte för att transportera små sovande bebisar, det är en bilstol för små barn!

Trafikverket rekommenderar:
    Babyskyddet ska sitta stadigt. Luta det inte för mycket. Babyskyddet är urvuxet när barnets huvud sticker upp ovanför kanten.
    http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/Babyskydd/

Samma sak säger NTF
    http://www.ntf.se/konsument/fraga3073.asp?katid=29
    Även om de tillägger att man kan flytta över till barnstol så snart babyn sitter utan stöd

Men det jag tycker är otroligt intressant är att det i andra länder är helt andra rekommendationer än i Sverige! Och jag tror ju inte att svenska rön/rekommendationer skulle vara så ENORMT mycket bättre än de danska och franska, där barn åker framåtvända efter babyskyddet....

• Ladycocos

Vem är avsändare av filmen? Dvs VEM står bakom forskningen som nämns i filmen?

och var finns det krocktester som visar skillnaden i HUR man krockar??? dvs det måste vara skillnad i påkörd bakifrån och påkörd framifrån.....

• Ladycocos

Hej tjejer!

Här är det full rulle! Tvillingarna blev 10 månader igår och det går vilt till De går inte men kryper och klättrar och går utmed möblerna. Lilltjejen är totalt sjävild och lyckades häromdagen med konststycket att krångla sig ur matstolen och trilla i golvet.... Det gick så fort att trots att jag stod precis bredvid henne hann jag inte fånga henne.. slutade dock lyckligt och inte ens ett blåmärke fick hon.

Ang mat, mina äter bara själva, tänder är faktiskt inte så viktigt! De tuggar så bra så med käkar och gomen. N har 8 tänder men M bara två. De har ätit själva sen de var ca 8 månader..

Tänkt bara på att allt du ger ska vara tuggvänligt, och sen får man tänka lite utanför ordinarie "matramar"

Tex kan en tallrik för liten se ut så här:
    Små svarta bönor
    Potatisbitar eller stavar
    broccolibuketter, koka lite extra länge
    pasta
    Köttbullar

Jag gör egna fisk- och köttbullar som jag kryddar med tex vitlök och oregano och sen kokar. Perfekt att ha i frysen och värma vartefter

Alla typer av bönor och linser (mina älskar små gröna linser)
    Mjukkokta grönsaker (potatis morötter broccoli rotselleri)
    Tomat, doppa hastigt i kokande vatten så är det enkelt att ta av skalet som kan vara svårt för dem
    Stavar av gurka
    Korv utan skinn
    Majs (fryst är utan salt)
    Gröna ärtor (ha en påse i frysen och släng bara ner en näve i kokande vatten, samma med broccoli)
    Alla mjuka frukter, (rått äpple är mindre lämpligt i början) melon, banan, vindruvor utan skal...
    Ostbitar
    Smörgåsar med ost eller leverpastej
    Små bitar av skinka
    smaksätt med oliver, parmesan, fetaost, vitlök..

För att få upp energin lite och öka fetthalten så har jag lite smör över när jag tex micrar..

Måns var YTTERST skeptisk till mat innan vi fattade att han vill att det ska smaka mycket och ha schysst konsistens! Dvs han var aldrig speciellt road av mosad barnmat. Han började äta som en liten häst när det var dags för "riktig mat". . Numera får jag mata honom rätt ok, speciellt om det är potatismos med lite riven parmesan över...

Jag har alltid ett par burkar i kylen med bra förberedda bitar av allt möjligt, då är det enkelt att slänga ihop en varierad tallrik och micra till dem så går det snabbt...

Förutom all mat de trycker i sig (huuu vad det märks i blöjorna så ääääälskar de sin välling!! Vilken serveras till frukost, läggning och sen en flaska i sömnen vid 22-tiden...

Lilltjejen är otroligt hyperaktiv, vi brukar skoja om att antingen har vi fått en dotter med multipla bokstavsdiagnoser eller en cirkusprinsessa! (hoppas ingen tog illa upp av skämtet..) Hon äter som en liten söt häst, men är spinkig som attan. Till henne blandar jag några extra droppar olja i vällingen..

Nu börjar jag äntligen se den sköna i att han tvillingar, de leker nämligen tillsammans i långa stunder. Nu lekerde bredvid mig och jag sitter här med dator och kaffe och bara njuuuter innan storebror vaknar. 

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF