Hej tjejer!
Här är det full rulle! Tvillingarna blev 10 månader igår och det går vilt till De går inte men kryper och klättrar och går utmed möblerna. Lilltjejen är totalt sjävild och lyckades häromdagen med konststycket att krångla sig ur matstolen och trilla i golvet.... Det gick så fort att trots att jag stod precis bredvid henne hann jag inte fånga henne.. slutade dock lyckligt och inte ens ett blåmärke fick hon.
Ang mat, mina äter bara själva, tänder är faktiskt inte så viktigt! De tuggar så bra så med käkar och gomen. N har 8 tänder men M bara två. De har ätit själva sen de var ca 8 månader..
Tänkt bara på att allt du ger ska vara tuggvänligt, och sen får man tänka lite utanför ordinarie "matramar"
Tex kan en tallrik för liten se ut så här:
Små svarta bönor
Potatisbitar eller stavar
broccolibuketter, koka lite extra länge
pasta
Köttbullar
Jag gör egna fisk- och köttbullar som jag kryddar med tex vitlök och oregano och sen kokar. Perfekt att ha i frysen och värma vartefter
Alla typer av bönor och linser (mina älskar små gröna linser)
Mjukkokta grönsaker (potatis morötter broccoli rotselleri)
Tomat, doppa hastigt i kokande vatten så är det enkelt att ta av skalet som kan vara svårt för dem
Stavar av gurka
Korv utan skinn
Majs (fryst är utan salt)
Gröna ärtor (ha en påse i frysen och släng bara ner en näve i kokande vatten, samma med broccoli)
Alla mjuka frukter, (rått äpple är mindre lämpligt i början) melon, banan, vindruvor utan skal...
Ostbitar
Smörgåsar med ost eller leverpastej
Små bitar av skinka
smaksätt med oliver, parmesan, fetaost, vitlök..
För att få upp energin lite och öka fetthalten så har jag lite smör över när jag tex micrar..
Måns var YTTERST skeptisk till mat innan vi fattade att han vill att det ska smaka mycket och ha schysst konsistens! Dvs han var aldrig speciellt road av mosad barnmat. Han började äta som en liten häst när det var dags för "riktig mat". . Numera får jag mata honom rätt ok, speciellt om det är potatismos med lite riven parmesan över...
Jag har alltid ett par burkar i kylen med bra förberedda bitar av allt möjligt, då är det enkelt att slänga ihop en varierad tallrik och micra till dem så går det snabbt...
Förutom all mat de trycker i sig (huuu vad det märks i blöjorna så ääääälskar de sin välling!! Vilken serveras till frukost, läggning och sen en flaska i sömnen vid 22-tiden...
Lilltjejen är otroligt hyperaktiv, vi brukar skoja om att antingen har vi fått en dotter med multipla bokstavsdiagnoser eller en cirkusprinsessa! (hoppas ingen tog illa upp av skämtet..) Hon äter som en liten söt häst, men är spinkig som attan. Till henne blandar jag några extra droppar olja i vällingen..
Nu börjar jag äntligen se den sköna i att han tvillingar, de leker nämligen tillsammans i långa stunder. Nu lekerde bredvid mig och jag sitter här med dator och kaffe och bara njuuuter innan storebror vaknar.