• Mandelmumsa

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Var gjorde du din ivf? Jag gjorde min i Örebro. De informerade oss om att de bara brukar sätta in 2 ägg om inget ägg ser hundraprocentigt ut eller om det är liten risk för att båda ska bli barn. Vad sa de till er? Jag hade gärna fått tvillingar, hihi :) Coolt att du har den chansen!

• Mandelmumsa
    Ladycocos skrev 2011-02-24 10:00:52 följande:
    Hur mår du mandelmumsa? Jag mår illa och vaknade i natt av att tuttarna värkte utan bara h-vete....
    Hej Ladycocos!

Har nu kommit underfund med att det finns en "Mina favoriter"-länk här, det underlättar ju betydligt att hitta tillbaka till de trådarna man har varit inne i, hihi :)

Sorry för sent svar alltså, men jag mår bara bra! Känns underbart att vara gravid, samtidigt är man orolig för att något ska gå fel. Är man symtomfri en period så är det lätt att oron smyger sig på. Men jag har ganska mycket symtom. Känner verkligen igen det där med att brösten värker på natten! Det är ju helt sjukt hur ont det gör. Varje gång jag vänder mig gör det så ont i tuttarna :)

Har UL 21/3 :) 
  • Mandelmumsa
    GravidLISTANGravid
    coerulea: ÄP 14 feb, ET 16 feb,    BF  6nov, VUL 24 mars
    ladycocos:                                        BF  1 nov, VUL 16 mars
    pållan:                                               BF  6 november, vet ej VUL ännu
    Neam: ÄP 16 feb, ET 18 feb         BF  8 november, vet ej vul
    Mandelmumsa: ÄP 7/2, ET 9/2,   BF 1 nov, VUL 21/3
  • Mandelmumsa

Gör en liten justering på listan då jag fick ett annat BF-datum här på FL. 
    Sola, du måste mena 31 oktober väl?

GravidLISTANGravid
    coerulea: ÄP 14 feb, ET 16 feb,    BF  6nov, VUL 24 mars
    ladycocos:                                        BF  1 nov, VUL 16 mars
    pållan:                                               BF  6 november, vet ej VUL ännu
    Neam: ÄP 16 feb, ET 18 feb         BF  8 november, vet ej vul
    Mandelmumsa: ÄP 7/2, ET 9/2,   BF 31 oktober, VUL 21/3
    Sola: ET 11/2                                  BF: 31 nov. VUL 18/3
    Karmosin: ÄP 11/2,  ET 16/2       BF: 3 nov, VUL 21/3 

• Mandelmumsa
    Idag är jag i vecka 6+2 och har varit nojjig nu i två dagar. Fick plötsligt för mig att något är fel. Tycker att jag inte har lika påtagliga symtom längre, eller att de har förändrats. Tidigare har jag känt ett nästan konstant molande i magbotten, ett svagt illamående som kommer och går, humörsvängningar etc. Men sedan ungefär två dygn har jag inte känt av dessa symtom. Igår kväll kände jag mig istället yrslig, jättetrött, frusen och hade huvudvärk för första gången under graviditeten. Och eftersom jag mådde allmänt risigt och det inte var mina klassiska symtom så kändes det som att dessa symtom inte var gravsymtom utan ett tecken på att något gått fel :(

Kan det finnas någon annan förklaring till det här än att något har gått fel? Hur vanligt är det att man får missfall, att fostret dör eller liknande utan att man får ont i magen och blöder eller märker det på något annat påtagligt sätt? Kan symtomen svänga såhär trots att allt är bra? Finns det fler som har upplevt samma sak? Har 12 dagar kvar till mitt VUL...
  • Mandelmumsa

Tack för ert stöd! Jag känner mig lite lugnare nu trots att jag mår toppen och bara har några få gravsymtom med lite god vilja :) Molandet har fortfarande inte återvänt och brösten är inte särskilt ömma längre. Är i v 7 nu, v 8 på måndag, så det går framåt. Pratade med en sköterska på Ivf:en i fredags som lugnade mig med att det är så olika från person till person hur mycket symtom man har och det är normalt att de kommer och går. Så länge jag inte har ont eller blöder kan jag vara lugn sa hon.
    Skönt att höra att det är flera av oss som har få symtom. Jag har bestämt mig för att leva efter Solas devis "Lyckligt gravid tills motsatsen bevisas" :)
    Nu i veckan är det två av oss som har VUL. Ladycocos är först ut på onsdag och sen är det Sola på fredag :) Lycka till hörrni!

• Mandelmumsa

Även jag har gått in i vecka 8 (7+1). Har mitt VUL på måndag när jag precis går in i v 9. Det känns som allt avgörs på VUL:et. Det måste finnas ett pickande hjärta helt enkelt, annars är det ju kört!

• Mandelmumsa

Jag har också jättesvullen mage och typ förstoppning för det går långt mellan gångerna! Känns konstigt att ha en synlig mage redan, det är ju så tidigt än och man har knappt börjat fatta själv att man är gravid :)

• Mandelmumsa

Ladycocos: Gud så underbart!! Vad avis jag blir :) Grattis, då blir du trebarnsmor snart då! Var det omtumlande att få veta att det var två? Hade du inte förväntat dig det?

Yasa: Varmt välkommen! Hoppas verkligen att det går bra denna gång!!

• Mandelmumsa

Grattis Sola, vad underbart!! Allt är säkert fint även med den andra lilla ärtan :) Spännande!!

• Mandelmumsa

Grattis Viksan och Marooj! Ja imorgon är det Karmosin och jag som har VUL! Usch, är så nervös redan!!!

• Mandelmumsa

Det var ett MA här tyvärr. Ska nu ta blodprov och vänta på missfall. Typiskt! Men jag har ju haft lite den känslan ett tag så jag är inte superförvånad, men besviken såklart.

• Mandelmumsa

För tre veckor sedan tyckte jag att mina symtom minskade påtagligt. Molandet, som jag hade känt nästan konstant innan, upphörde, brösten blev mindre ömma och svullna, det lilla illamåendet som jag anade innan försvann osv. Det var då jag började noja. Men tyvärr var det ju inte bara noja, med facit i hand. Sen hade jag ändå kvar hoppet i och med att många av er andra också upplevde att symtomen avtog, så då tänkte jag att det kunde vara normalt. Men innan symtomen upphörde, så tyckte jag att det kändes rätt. Nu den senaste tiden när jag har känt efter så har jag verkligen haft känslan, även spirituellt alltså, att det inte är någon där inne. Har inte känt den minsta kontakt med något. Lite svårt att förklara, men ni kanske förstår poängen.
    Ja de tror att det är MA därför att hinnsäcken vittnar om att det har funnits något där, även om det inte syns längre. Fick ta ett blodprov direkt och ska väl ta ett till om två dagar, för att bekräfta deras teori. Hcg ska sjunka vid missfall.
    Vissa blöder under graviditeten och allt är bra ändå, men det kan uppenbarligen vara tvärtom också. Jag har inte blödit en droppe, inte ens fått rosa på pappret, inte heller haft ont. Men det kommer väl snart, hoppas på förr snarare än senare så man får det överstökat och kan börja om på nytt.
    När man får det här beskedet känner man sig lika tom som bilden på skärmen. Och frågan Varför händer detta? kommer oundvikligen upp. Man frågar sig vad oddsen är för att första gången få ett utomkved och andra gången ett MA? Förstår verkligen nu att de som har ständiga motgångar inte orkar fortsätta försöka. Det känns som världen är emot en.
    Tack för ert stöd och omtanke!

• Mandelmumsa

Grattis till alla som har gjort VUL på sistone! Måste ju kännas riktigt skönt även om jag kan tänka mig att oron inte släpper helt förrän om någon månad eller två :)
    För mig har det gått från misstänkt MA till misstänkt utomkved (ve och fasa, det har jag inte lust att gå igenom en gång till, speciellt inte efter en IVF till råga på allt!!!) till misstänkt ofostrig graviditet. Det senare innebär att fostersäck och moderkaka har bildats men det finns inget synligt foster. Fostret har fäst i livmoderslemhinnan men slutat utvecklas i en tidig fas och tillbakabildats. Förmodligen för att ägget varit defekt eller missbildats. Av de tre alternativen hoppas jag på det sista, det känns minst dramatiskt. Då har ju fostret aldrig levt. Även om detta gör att man känner sig rätt lurad. Jag ska på uppföljning på tisdag och då ska jag bestämma hur jag vill gå tillväga för att få ut graviditeten. Tror skrapning blir bra, det verkar minst smärtsamt, man blöder nästan inget och kroppen återställs fortast. Vill bara tillbaka på noll nu, känns som man ligger några steg minus nu. Mår helt ok efter omständigheterna trots allt.

• Mandelmumsa

Det är samma för mig, skulle bli galen och väldigt stressad av att bara gå och vänta. Det är inte säkert att det skulle komma ut än på ett tag om jag valde att låta kroppen ta hand om det. Hade det alternativet däremot gått fortare hade jag valt det trots smärta och blod. Vill bara börja om så fort som möjligt. Tack ska ni ha för omtanken!

• Mandelmumsa

Varför ska du göra ett till VUL, Talica? Var det något dom var oklart eller var det för tidigt sist?

• Mandelmumsa

Gud va tråkigt, Talica!! Måste vara väldigt tufft. Men det är som du säger, vi får försöka tänka positivt med vetskapen om att vi i alla fall kan bli gravida genom IVF! Det går säkert bra nästa gång! Stor kram till dig.

• Mandelmumsa

Härlig inställning Talica! Jag blev ändå gravid på första försöket så jag borde verkligen försöka tänka som du. Har alla dina frysta överlevt upptiningen? Jag ska förmodligen göra FET i maj och funderar en del på om det kommer att klara upptiningen. Skrapades i tisdags och hcg sjunker fint nu.

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF