• Alicia 72

Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern

Hej!
    Vi har bestämt oss för att åka bort över påsk och valet står mellan Kallithea, Rhodos och Sandy bay, CYpern.
    Vi är två vuxna och en 3,5-åring och ska bo på Sunwing Resort oavsett resmål men vill inte ha all inclusive.

Min fråga är lite hur området runt hotellen på båda ställena ser ut? Vi kommer så klart vara mycket på hotellet men vill ha möjlighet till härliga promenader och att gå ut och äta någon gång i veckan. Är området utanför hotellet vackert och promenadvänligt? Är det nära eller långt till restauranger (någon km är helt OK). Och är det bra, mysiga restauranger?

Hur har ni upplevt respektive hotell?

Vår dotter är åksjuk varför Kallithea har ett stort plus vad gäller transfer-tiden. Men vad jag förstår så är det mer civilisation kring hotellet i Sandy Bay.

Tar gärna emot alla era erfarenheter!

Tack!
    Alicia

• Svar på tråden Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern
  • smurfensmamma
    Alicia 72 skrev 2011-02-21 09:04:24 följande:
    Det låter ju inte fel med 5 minuter till Rhodos! Och hotellområdet verkar ju vara ganska stort så man kanske inte tröttnar? Visst fanns det restauranger på hotellet som inte tillhörde all inclusive?

Som jag frågade ovan, finns det möjlighet till lite promenader runt hotellet i Kallithea? Typ strandpromenader eller så?

Magkänslan säger Kallithea. Säkert mycket pga transfertiden.

Alicia
    Nja promenader runtomkring finns inte jättemkt....nu gick vi iofs inte runt så mkt, så jag kan inte svara till 100% på det. Själva hotellområdet är ju dock stort, det är ju 2 områden med Helios delen kan man säga! Ja du har säkert ngn mer restaurang att välja på sen jag var där men då fanns både Fino (lite finare mat) och La Tasca, nere vid stranden, lite enklare men bra mat, typ pizza, pasta, hamburgare, sallder osv. Man kan även ta med mat därifrån om man vill äta hemma på uteplatsen i stället. Det blir nog bra vad ni än väljer!!!!!
    Meja 25/8-06 Juni 1/6-08 Lova 2/6-10
  • Mosaik

vi bodde i kallithea i sommras, men inte på sunving utan på virginia som låg några 100 meter ifrån. Själva kallithea är en by som har några restauranger, en stor lekplats med hoppborgar och några små butiker, dit var det 700 m från vårt hotell, lite längre från sunving.. Perfekt promenad.
    Men för mig var den byn alldeles för liten för att tillbringa en hel veckas kvällar i, vi åkte alltså taxi och buss in till rhodos stad några gånger, det tog ca 10 min med taxi. Hur smidigt som helst.
    Vi promenarade till "ert" hotell och där väntade varje kväll en jädra massa taxis på att köra hotellgästerna.
    Busshållsplatsen var precis i närheten också.

Stranden i kallithea var fin, vid vårat hotell var det sandstrand medans några hundra meter bort vid sunving var det småsten. Så jag rekomendrar er att gå de där metrarna för att få mjukare sand mellan tårna.
    Inga restauranger vid stranden men några små husvagnar som sålde gyros, hamburgare, chips och förfriskningar.

Men som jag har fattat det så är det många som missat att det finns en by i kallithea, det är alltså inte bara hotellen utan det finns restaurager och lekplatser och butiker, men man ser inte byn från sunving eftersom den ligger åt andra hållet, alltså inte åt rhodos stad.

Sandy bay kan jag inte uttala mig om men det ser ju faktikst finare ut

• Alicia 72
    Mosaik skrev 2011-02-22 11:43:30 följande:
    vi bodde i kallithea i sommras, men inte på sunving utan på virginia som låg några 100 meter ifrån. Själva kallithea är en by som har några restauranger, en stor lekplats med hoppborgar och några små butiker, dit var det 700 m från vårt hotell, lite längre från sunving.. Perfekt promenad.
    Men för mig var den byn alldeles för liten för att tillbringa en hel veckas kvällar i, vi åkte alltså taxi och buss in till rhodos stad några gånger, det tog ca 10 min med taxi. Hur smidigt som helst.
    Vi promenarade till "ert" hotell och där väntade varje kväll en jädra massa taxis på att köra hotellgästerna.
    Busshållsplatsen var precis i närheten också.

Stranden i kallithea var fin, vid vårat hotell var det sandstrand medans några hundra meter bort vid sunving var det småsten. Så jag rekomendrar er att gå de där metrarna för att få mjukare sand mellan tårna.
    Inga restauranger vid stranden men några små husvagnar som sålde gyros, hamburgare, chips och förfriskningar.

Men som jag har fattat det så är det många som missat att det finns en by i kallithea, det är alltså inte bara hotellen utan det finns restaurager och lekplatser och butiker, men man ser inte byn från sunving eftersom den ligger åt andra hållet, alltså inte åt rhodos stad.

Sandy bay kan jag inte uttala mig om men det ser ju faktikst finare ut
    Stort tack för ditt svar!
    Vi kommer vara mycket på hotellområdet så jag tror absolut att en liten by en km bort kan vara lagom. Och tröttnar man så finns som sagt Rhodos stad inom räckhåll.
    Var det OK promenadsträckor till den byn från "vårt" hotell eller går man längs med stora vägen?
    Tack för tipset om vilket håll det ligger!

Alicia
  • Mosaik

Alltså från vårat hotell så gick man längst motorvägen till byn, en smal och guppig trottoar men det gick även med vagn. Från ert hotell blir det ju ytterligare en bit vid motorvägen OM man inte i stället går ner vid stranden några hundra meter och sen upp vid virginiabacken och sen längst motorvägen.
    Vi tyckte inte att det var några problem men det beror ju på vad man är van vid.
    Det var ju ingen strandpromenad till byn precis. Och med tanke på att ni har så mycket restauranger och underhållning på hotellet( som jag har fattat sunving iaf) så räcker det säkert.. Men som sagt virginia som vi bodde på hade inte nån underhållning och bara ett matställe så för oss så kändes byn lite liten men det fanns säkert en 4-6 restauranger/barer, leklandet var super, där satt vi ofta, de hade enklare rätter och tilltugg. Barnen lekte jättebra och tryggt inhängnat och man kunde sitta o titta på dem från serveringen.

Jag läser på ving att det står 4 km till lokalt centrum men det kan aldrig stämma, eftersom vi gick emellan "eran" taxizon och vårt hotell/kallithea by (tror byn heter koskinou när jag tänker efter, kallithea är nog mer området) utan problem med barn och allt.
    Mitt tips är att kika in på kallithea på både apollo och fritidsresor så får du en bättre uppfattning av byn. Googla lite också.
    Om du vill kan jag lägga till dig på facebook så kan du få se bilder från stranden mm.

• Alicia 72

Mosaik; har tittat på en karta nu. Kommer du ihåg vad byn hette? Var det själva Kallithea eller något annat?
    Såg att flygplatsen låg precis mitt emot på andra sidan ön. Förstår alltså inte riktigt åt vilket håll byn ligger av beskrivningen du gav, "åt andra hållet än flygplatsen". (Skulle innebära rakt ut i havet... ).
    Är det norr eller söder ut från hotellet sett?

Stort tack!

Mvh, Alicia

• Mosaik

Om du kollar på denna karta så ser man att rhodos stad ligger högst upp med strand på båda sidor, fortsätter du ner mot faliraki så ligger kallithea alltså mitt emellan rhodos stad och falliraki, och själva lilla byn ligger från hotellet sett mer åt falirakihållet.
    http://rhodos.theinformationguru.com/rhodos_karta.htm

Jag fick aldrig riktigt koll på vad byn hette, alla som skulle åka dit med buss eller taxi sa att de ville till kallithea, men en gång rättade en chaufför oss och sa att byn hette koskinou.

Iaf så är den byn som ligger bredvid våra hotell en by som ligger åt faliraki-hållet.

Vi var föresten i faliraki en kväll, tog ungefär lika lång tid att åka dit som in till rhodos stad.
    Men i faliraki var det folktomt trotts en otrolig uppsjö med barer och restauranger och butiker, men vi var nog lite tidiga på kvällen och säsongen (början av juni)
    Förstod du lättare den beskrivningen? Så dålig på att förklara men med kartans hjälp borde vi kunna enas om vart byn ligger  

• Alicia 72
    Mosaik skrev 2011-02-22 17:54:48 följande:

Om du kollar på denna karta så ser man att rhodos stad ligger högst upp med strand på båda sidor, fortsätter du ner mot faliraki så ligger kallithea alltså mitt emellan rhodos stad och falliraki, och själva lilla byn ligger från hotellet sett mer åt falirakihållet.
    rhodos.theinformationguru.com/rhodos_karta.ht...

Jag fick aldrig riktigt koll på vad byn hette, alla som skulle åka dit med buss eller taxi sa att de ville till kallithea, men en gång rättade en chaufför oss och sa att byn hette koskinou.

Iaf så är den byn som ligger bredvid våra hotell en by som ligger åt faliraki-hållet.

Vi var föresten i faliraki en kväll, tog ungefär lika lång tid att åka dit som in till rhodos stad.
    Men i faliraki var det folktomt trotts en otrolig uppsjö med barer och restauranger och butiker, men vi var nog lite tidiga på kvällen och säsongen (början av juni)
    Förstod du lättare den beskrivningen? Så dålig på att förklara men med kartans hjälp borde vi kunna enas om vart byn ligger  

Då förstår jag absolut! STort tack!!

Alicia
  • aniratak

Vill bara flika in och höra vad det blev för resa? Vi åker till Sunwing resort Kallithea i juni :)

• Alicia 72
    aniratak skrev 2011-02-23 19:51:20 följande:
    Vill bara flika in och höra vad det blev för resa? Vi åker till Sunwing resort Kallithea i juni :)
    Det blev Kallithea och sunwing resort!
    Vi åker över påsken!

Får berätta sen hur det var och ge dig alla tips vi kommit på

Alicia
  • aniratak

Ja det får du göra :) Vilken byggnad kommer ni att bo i? Vi kommer bo i Helios 2-rumslägenhet med balkong.

• Alicia 72
    aniratak skrev 2011-02-23 21:40:28 följande:
    Ja det får du göra :) Vilken byggnad kommer ni att bo i? Vi kommer bo i Helios 2-rumslägenhet med balkong.
    Ja du, vad var det vi valde till slut.... Vi var helt inne på Triton med havsutsikt men ändrade oss precis vid bokningen till en 2-rumslgh med terass mot poolen. Tror att dottern kommer gilla skarpt att kunna springa lite in och ut som hon vill. Kommer dock inte ihåg vad byggnaden hette.

Alicia
  • aniratak

Det låter som att det är i Helios byggnaden. Det ni har valt ville vi ha men det blev lite för saftigt dyrt för oss. Åker ni en vecka?

• Alicia 72

Just det, Helios var det! Var lägenheterna med terass dyrare än balkong menar du?

Alicia

• aniratak

Nej men mot poolen. Vi valde Helios 2 rumslägenhet med balkong och då hamnar vi antingen mot trädgård eller gata. Vi har önskat trädgård men det där vet man ju aldrig.. Skiljde 4-5000:- så därför blev det inte mot pool. Hade helst velat ha triton med havsutsikt men min sambo var tydlig med att det rusade iväg med prismässigt. Från början hade vi en 1-rumslägenhet på Ariadne som vi uppgraderade för vi insåg att 2 veckor på sån liten yta med packning och 2 barn inte var någon höjdare. Så segt att vänta bara. 95 dagar kvar idag.

• loppis7

Vi funderar också på att åka till Sunwing Rhodos men kan inte bestämma om vi ska boka ariadne el Helios ? Vi kommer att ha med oss 4 barn 3-13 år.Nån som har något tips ?

• Alicia 72
    hag7 skrev 2011-03-20 08:22:50 följande:
    Vi funderar också på att åka till Sunwing Rhodos men kan inte bestämma om vi ska boka ariadne el Helios ? Vi kommer att ha med oss 4 barn 3-13 år.Nån som har något tips ?
    Vår dotter är 3 år, blir 4 i juni.
    Vi tänkte som så att hon kommer tycka att det är väldigt roligt att kunna öppna altandörren och gå ut lite på området utanför själv.
    Därför bokade vi en 2-rumslägenhet med altan mot poolen.
    Men det beror ju också på hur ens barn är, i vissa fall kanske det inte är en fördel att de kan gå ut själva.
    Vår dotter är väldigt ansvarstagande och växer verkligen när hon får lite eget ansvar. Lyssnar på vad man säger och vet precis vad hon får och inte får göra för att hon ska få det här förtroendet.

Så tänkte vi.

Alicia
Svar på tråden Sunwing Resort på Kallithea, Rhodos eller Sandy Bay, Cypern