Josie100 skrev 2011-03-18 13:46:20 följande:
Tack! Det värmde verkligen! :)
Tror att det är faligt att skapa problem som inte finns. Om folk förväntar sig att man ska må dåligt, ja då kommer man tillslut att må dåligt! Tycker att vi adopterade (tvärtemot vad många säger) är MYCKET STARKA!
Jag ser mig själv som en väldigt stark person, detta faktiskt tack vare adoptionen. Jag har en familj som jag älskar över något annat på denna jord. Min familj betyder allt, absolut allt för mig! Så kärlek är någonting jag verkligen har i mitt liv. Det gör mig stark.
Jag har hela mitt liv fått försvara min familj som "min egna". Det är mycket påfrestande för mitt psyke, kränkande och sårande när folk påstår något annat. Har hela tiden haft fördommar mot mig´. Har fått höra allt från att jag skulle vara känslomässigt störd till att "såna som jag ofta tar självmord" och att man som adopterad asiat ofta är mer promuskuös för att känna mig accepterad av svenska killar osv. Om jag nu istället skulle vara väldigt kräsen med val av pojkvän, skulle det säkert ses som ett tecken på att jag har svårt att knyta ann osv osv. Mobbing i barndomen var jag väldigt skonad från, men på "äldre dar" har jag utsatts för en hel del rasism. Blir med jämna mellanrum kallad både det ena och det andra på stan, vilket jag ärligt måste säga är väldigt jobbigt. Har många vänner med invandrar bakgrund som har precis samma vardag som jag (så det har egentligen direkt inget med adoptionen i sig att göra).
Så som adopterad har jag många fördomar mot mig, jag måste försvara min älskade familj och blir med jämna mellanrum utsatt för rasism! Trots det är jag en positiv levnadsglad tjej! Har ju trots alla så kallade "omständigheter" skaffat mig ett jätte bra liv. Har världens finaste kontakt med både mamma och pappa. Mamma och jag är som bästa vänner och det finns inget jag inte kan prata med henne om, jag är pappas flicka och min bror och jag har en väldigt nära och fin syster-bror relation. Studerar till läkare och det är det bästa val jag någonsin gjort. Jag har världens bästa vänner som stöttar mig i alla väder och min mormor är min absolut bästa vän och största förebild jag har här i livet!
Sen förstår jag att det finns adopterade som mår jätte dåligt, och det accepterar och respekterar jag till 100%! Men folk måste även inse faktum att det faktiskt finns vi som mår bra. Hade det inte varit för dessa fördomsfulla idioter hade mitt liv varit sååå mycket enklare!
Så adopterade människor där ute, VI ÄR STARKA! :D
Va fint skrivet! Tycker att du verkar jätteklok
Så roligt att läsa ett sånt här inlägg som blivande adoptivförälder. Det är lätt att det bara fokuseras på alla problem som adopterade kan ha. Det är naturligtvis också viktigt att ta upp men jag tror att glädjeämnena och de lyckliga människorna överväger till en sån stor del att det är synd att det ofta blir ett sånt fokus. Kramar till dig igen