vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera
frupoulsen skrev 2011-02-19 12:11:12 följande:
har mått dåligt pysiskt länge under mina tonår och lite nu med , vilket berott på en massa saker , men inget av dom för att jag skulle vara adopterad , men varenda pyskolog har försökt fått det till att det är därför.blir så förbannad , kan man inte må dåligt för andra orsaker bara för att man är adopterad?
---------
men som sagt , samhället kommer med största sannolikhet att tro att adoptionen är orasken till era barns problem om dom får några som dom behöver hjälp med ...
lita inte alltid ( jag vill skriva aldrig) på vad en massa pyskologer säger , lita på ditt barn och dej själv.
Utifrån ett psykologiskt perspektiv så är det inte konstigt att man får hypoteser (förhoppningsvis tysta sådana) om en person är adopterad då detta har visat sig innebär en sårbarhet för att vara lite känsligare och mer mottaglig för negativa omställningar, alltså bli deprimerad lättare helt enkelt. Detta påstår jag inte ur tomma intet utan det finns en hel del kvalitativa studier som visar på dessa samband. Vad betyder detta då? Jo att man under tidig barndom ofta (inte i alla fall) befunnit sig på barnhem och genomgått separation under en mycket känslig och tidig period i ens liv har skapat en anknytningsrubbning som då ligger till grund för hur vi förhåller oss till känslor, framförallt till andra människor. Till detta, kommer teorier om att många adopterade från 'fjärdevärlden' kommer från förhållanden som medför en ökad risk för genetiskt arv för viss sårbarhet som exempelvis undernärdhet som har viss påverkan på hjärnans utveckling. Detta är en kontroversiell teori men något jag själv har haft mycket tankar kring om mig själv. Många adopterade har tyvärr problem i skola och i relationer och detta är, tror jag, inte enbart en slump. Därmed INTE sagt att ALLA har detta, verkligen inte, men det är enligt min erfarenhet många med min (vår??) bakgrund som upplever en del svårigheter som inte bara är kopplade till sin livssituation.
Hursomhelst så har du förstått det pragmatiska i det hela och pekar på vikten av att INTE brännmärka folk utifrån deras ursprung. Att ditt möte med psykologer varit negativ i den bemärkelse att de stigmatiserat dig är väldigt beklagligt och något jag verkligen tar avstånd från, för det handlar om HUR man tänker som professionell. Hypoteser om ens patients mående ska man hålla för sig själv som behandlare för att förstå patienten, inte för att 'pracka på' den ens funderingar! För det kan som du skriver även vara så att det psykiska 'illa'måendet faktiskt beror på helt förklarliga, och förståerliga omständigheter i ens liv som man bör fokusera på och inte hänga upp sig på det förflutna. Därför är det ju helt beklagligt att detta har presenterats för dig som orsaksförklaring.
Ville bara förtydliga lite hur jag med min bakgrund tänker och vill än en gång ändå säga att ditt inlägg är mycket väl skrivet och jag uppskattar det starkt!