• Halmstadtjejjen

Dvärghamster problem!

Hej! Vi har köpt dvärghamstrar.
    3 st som igår flyttade in i en helt ny bur med helt ny inredning.
    Idag har en av dem sår på örat och är helt tilltufsad. Hon söker kontakt med de andra två men de bara skickar iväg henne direkt! Vad gör man i ett sånt läge?
    Ska vi flytta henne direkt? Ska vi låta de "sköta det" själva?Är det naturligt eller?

Mkt tacksam för svar!

• Svar på tråden Dvärghamster problem!
  • viseversa

Kan man ha dom fler i samma bur? vad sa dom på affären? Tycker absolut du ska sära på dom innan hon blir allvarligt skadad eller ihjälbiten av dom andra. 

• Halmstadtjejjen

De rekommenderade mig att köpa 3 st i affären.
    Sällskap sa dem... Dessa tre är tagna från 3 olika inhägnader där.
    Och de har alla gått ihop med 4 st andra så de är vana vid andra men tydligen inte vid varandra!!

• Pussakaninen

HAHAHA. Klart dom rekomenderade dig till tre stycken.. dom vill ju tjäna pengar ;)
    Det finns ju olika arter utav dv hamster och därför olika "bestämmelser".

Jag vet att man kan ha robbarna tillsammans. Och även Cambells & vintervita. Men dom kan vara själva också, det är inga problem för dem. Dom kinesiska bör man ha själv.

Jag har själv fött upp Robbar och hade tre grupper. Funkade helt ok för mig faktiskt. Men hade några köpare som senare fick sära på sina. Så det kan vara så att dina nu kommit upp så att dem är könsmogna och det löser man bäst med bråk tycker dem.

Det kan ju även vara så att du fått 1 hona & 2 hanar. Det fick jag ÄVEN om jag köpte från en uppfödare... Stackars hamster som under samma dag som hon födde fick åka bil ca 3 timmar... Hamstrar är väldigt svåra att se kön på.

Vi hade ju inga problem med våra hamstrar, alla fick vara med och så, och det är ju klart att vi inte kollade könet på dem, hur korkat det än låter så gjorde jag/vi inte det.. Men litade ju på vad uppfödaren sa & tänkte inte på det en sus att det.

Honan fick två kullar med sina brödrar. Dom parar sig ju direkt efter att honan fött klart och vi var inte vid plats vid det tillfället. Första kullen sparade vi men andra kullen avlivade jag. Första kullen sålde jag till en annan tjej på internatet & till min kusin för 10kr/st. Och dom lever faktiskt än idag, 1 år senare. Trodde inte dem skulle klara det så långt tyvärr i och med att det är inavel ..

• Pussakaninen

Oj, jag glömde helt din fråga och bara berättade om min historia, förlåt.
    Det jag vill säga är bara att sära på dem. Och kolla könen! En köpare till mig köpte tre hanar och först började dem precis som dina, stöttade ut en, bråkade med han mm. Så köparen särade på dem. Sen kort därefter började de andra två som var tillsammans att bråka. Så det slutade med att hon fick ha tre burar tyvärr. Tur att hon hade många syskon som kunde "få" en hamster, haha.

• Halmstadtjejjen

Dessa är vintervita alla 3. (stod det på burarna i affären samt stämmer bra med bilder på nätet ;)) 
    2 av dem är väldigt lika och den 3e är ljusare. Betalade full pris på 2st och halva på den 3e. =205kr
    Känns lite jobbigt. Får bli en hemma gjord provisorisk bur tills jag kommit på vad vi ska göra! :D

• Emma102

Du kanske t.o.m kan kolla med affären om dom kan ta tillbaka den tredje eftersom det gått så pass kort tid så han får en chans att bo med en kompis.
    Det är ju trots allt flockdjur Glad 

• Susiepie

Det är bra för Dvhamstern att ha sällskap men vi säljer bara hamstrarna i sällskap om dom är uppvuxna i hop annars händer ofta det som du beskriver! Vet inte hur din butik tänkte där!

Livet är fullt av kärlek!
  • Cloudy

Dvärghamster ska man inte ha mer än en av om de inte är uppvuxen med varann så du är tyvärr lurad.

Köpte hem en för att min skulle få sällskap och de höll på att slå ihjäl varann sekunden efter att jag lyft ner den nya så det var bara att lämna tillbaka det djuret.

• Susiepie

Sedan ska du tänka på att könsmogna DH kanske inte alls heller går i hop även om dom är uppfödda i hop!
    GÅ till baka till din butik och ifrågasätt hur dom gjort tyckerj ag!

Livet är fullt av kärlek!
  • Imon

Det går väl visst att ha två obekanta vintervitisar med varandra, det som kan bli ett problem är om de är vuxna när de släpps ihop. Lättast är det om de är ca 4-5 veckor. Eller en vuxen och en unge. 
     De kanske behöver en större bur? Hur stor är den? Har de tre av allt? (hus, matskålar, sandskålar)

Det kan ju ta lite tid innan de gjort upp rangordningen också.

(Gå gärna in och fråga på www.dvarghamster.ifokus.se och se vad de har att säga om sakenGlad)

Svar på tråden Dvärghamster problem!