Inlägg från: Pussakaninen |Visa alla inlägg
  • Pussakaninen

Dvärghamster problem!

HAHAHA. Klart dom rekomenderade dig till tre stycken.. dom vill ju tjäna pengar ;)
    Det finns ju olika arter utav dv hamster och därför olika "bestämmelser".

Jag vet att man kan ha robbarna tillsammans. Och även Cambells & vintervita. Men dom kan vara själva också, det är inga problem för dem. Dom kinesiska bör man ha själv.

Jag har själv fött upp Robbar och hade tre grupper. Funkade helt ok för mig faktiskt. Men hade några köpare som senare fick sära på sina. Så det kan vara så att dina nu kommit upp så att dem är könsmogna och det löser man bäst med bråk tycker dem.

Det kan ju även vara så att du fått 1 hona & 2 hanar. Det fick jag ÄVEN om jag köpte från en uppfödare... Stackars hamster som under samma dag som hon födde fick åka bil ca 3 timmar... Hamstrar är väldigt svåra att se kön på.

Vi hade ju inga problem med våra hamstrar, alla fick vara med och så, och det är ju klart att vi inte kollade könet på dem, hur korkat det än låter så gjorde jag/vi inte det.. Men litade ju på vad uppfödaren sa & tänkte inte på det en sus att det.

Honan fick två kullar med sina brödrar. Dom parar sig ju direkt efter att honan fött klart och vi var inte vid plats vid det tillfället. Första kullen sparade vi men andra kullen avlivade jag. Första kullen sålde jag till en annan tjej på internatet & till min kusin för 10kr/st. Och dom lever faktiskt än idag, 1 år senare. Trodde inte dem skulle klara det så långt tyvärr i och med att det är inavel ..

• Pussakaninen

Oj, jag glömde helt din fråga och bara berättade om min historia, förlåt.
    Det jag vill säga är bara att sära på dem. Och kolla könen! En köpare till mig köpte tre hanar och först började dem precis som dina, stöttade ut en, bråkade med han mm. Så köparen särade på dem. Sen kort därefter började de andra två som var tillsammans att bråka. Så det slutade med att hon fick ha tre burar tyvärr. Tur att hon hade många syskon som kunde "få" en hamster, haha.

• Pussakaninen
    såffan skrev 2011-02-23 11:31:08 följande:
    det är lag på att gnagare ska ha ha sälskap, vilket är helt furktansvärt korkat enligt mig. Dvärghamstrar dödar ofta varandra om dom lever flera. Har dom växt upp ihop kan det funka bra, men gör det oftast bara tills dom blir könsmogena. Två hanar går absolut inte ihop, två honor kan gå men dom dödar ofta varandra dom med. Det som funkar bäst är en av varge kön, men då får man en massa ungar istället.

Om jag hade varit du skulle jag tagit bort den som blir biten av de andra innan dom har ihjäl den.
    Finns ingen lag som säger att alla gnagare ska ha sällskap.
  • Pussakaninen
    såffan skrev 2011-02-23 16:58:26 följande:
    1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
    eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

(www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf712...)
    Utom GH ;)
    Sen får man ju kolla igenom vilka djur som ingår i kategorin gnagare, och det är ju bla hamstrarna, marsvina, gerbiler mm
    Och det enda djuret där som inte acc varandra är just Guldhamstern. Dv. Hamstrar brukar i regel gå ihop. Har själv haft Robbe dv. Hamstrar och fött upp sådanna och hade både par som kunde gå ihop och par som jag fick sära på. Och där kommer "Detta gäller inte om det finns särskilda skäl" in.

Jag tycker regeln är toppen. Alla djur som kan gå tillsammans bör få ha den möjligheten. Hur fan hade du själv tyckt att det var att sitta ensam mer eller mindre hela dagen? För jag antar att ingen hamster ägare mm håller på med sina djur 24/7, utan det är någon timmes kel sen är det inte så mycket mer med det.
  • Pussakaninen
    såffan skrev 2011-02-25 13:39:29 följande:
    Jag har också fött upp hamstrar och är utbildad djurvårdade och visst ibland funkar de, men varför sätta en lag på att djur ska gå ihop när det är så ofta det inte funkar bra? Även om man får göra undantag när det finns särskilda skäl så måste man ju först utsätta hamstern för misshandel av sin burkamrat innan man kommer fram till att det inte funkar, är det toppen?.

Om jag själv hade varit en hamster (Efter som att du verkar tycka det är intressant att veta) hade jag nog föredragit att sitta ensam före att bli misshandlad/ihjälslagen av min sambo och "kel" med min ägare hade ja nog föredragit om det inte förekom alls. Även om många hamstrar accepterar att bli plockade med så är det inte speciellt många som njuter av det.
    väldigt konstiga hamstrar du haft som inte har njutit utav att bli "kelade" med måste jag säga..

Marioteten utav mina robbar har gått tillsammans, Har haft 2 flockar som jag fick sära på.
    Sålänge det finns egna sovplatser mm så brukar det funka. Jag kan tillkomma med att jag hade hand om två GULD hamstrar som till och med gick tillsammans en gång. Passade dem dock bara i 2 veckor. Dessa var mellan 1-2år & lever fortfarande tillsammans.

Så tar man hand om djuren på rätt sätt brukar dem kunan gå tillsammans. Dock inte guldhamstrar det påstår jag inte. Sen är det lite olika från dvärg art, kineserna skulle jag inte haft tillsammans dock, Cambell/vintervit brukar alltid funka. Och robbarna älskar varandra. Mer kan jag inte säga.. Alla innom djurvärlden har olika åsikter så känns meningslöst att vi ska disskuttera, för vi kommer inte komma fram till något :)

Dock kan jag till och med tillkomma med att mina första hamstrar var 3 st, 2 hanar & 1 hona, Dom levde tillsammans i ungefär 6månader, tills honan tyvärr fick ungar. Och hanarna slogs inte om honan en enda gång.
    Jag kan även tillkomma med att dem var köpta som 3 hanar utav en uppfödare jag hade varmt om hjärtat, så tänkte inte en enda sekund på att kolla könet.
Svar på tråden Dvärghamster problem!