• Tant Herta

Mobbad pga ras?

Jag har förstått att det i flera stall i vårt land finns människor som mobbar andra hästägare för att de inte passar in i deras hästkategori!

Är det vanligt?

Jag hade min skogsmullehäst i ett kollektivstall förut och där fanns alla kategorier samlade, western, island, dressyr och hoppryttare samt vi som mest red i skogen. Alla var sams och alla hjälpte alla.

Så borde det fungera i alla kolektivstall anser jag, men så är det tydligen inte!

Stå på er och var stolta för just er häst och er som människa! 

• Svar på tråden Mobbad pga ras?
  • Modgun

Ganska löjligt att en del ser sig som bättre för att de råkar ha t.ex ett  halvblod. Jag tycker halvblod är skittråkiga. Jag föredrar varmblod eller fullblod.

Skit i folket som håller på som "tuffa gänget" i högstadiet, det är nog den mentalitet som de besitter.

• Tant Herta
    Modgun skrev 2011-02-19 10:15:07 följande:
    Ganska löjligt att en del ser sig som bättre för att de råkar ha t.ex ett  halvblod. Jag tycker halvblod är skittråkiga. Jag föredrar varmblod eller fullblod.

Skit i folket som håller på som "tuffa gänget" i högstadiet, det är nog den mentalitet som de besitter.
    Tyvärr är det så, jag tycker det är så synd om unga människor som köper en häst som de älskar och så blir de mobbade i stallet för att de är som de är, inte som de snobbiga balla gänget som mobbar!

Men till er vill jag bara säga: Stå på er! 
  • Modgun

Har ingen häst, men har ridit ganska mycket. Och i vissa stall fanns det människor som du beskriver, men jag brydde aldrig mig om dessa individer,.
    En tjej kommenterade att varmblod var så fula så svarade jag "jag förstår att du inte har kunskap nog att kunna hantera ett varmblod, så jag förstår att du håller dig till ett tråkigt halvblod" Tjejen blev väldigt sur, men jag bara skrattade.

• Tant Herta

Varmblod innefattar så enormt många raser så den som säger att varmblod är fula har nog inte riktigt kunskap om den sortens hästar! Varmblod används mest inom elit hoppning och dressyr, travare är bara en sorts varmblod, det finns säkert tio olika raser som innefattar den varmblodiga sorten!

Så säger något något nedvärderande om varmblod så påminn dem om att de är de överepresenterade inom internationella tävling i hoppning och dreesyr! :)

Halvblod är från början en korsning mellan varmblod och fullblod!

• Cahn
    Tant Herta skrev 2011-02-19 11:00:35 följande:
    Varmblod innefattar så enormt många raser så den som säger att varmblod är fula har nog inte riktigt kunskap om den sortens hästar! Varmblod används mest inom elit hoppning och dressyr, travare är bara en sorts varmblod, det finns säkert tio olika raser som innefattar den varmblodiga sorten!

Så säger något något nedvärderande om varmblod så påminn dem om att de är de överepresenterade inom internationella tävling i hoppning och dreesyr! :)

Halvblod är från början en korsning mellan varmblod och fullblod!
    Helt rätt. Dock är det väl så att när man hör ordet varmblod så tänker de allra flesta travare, så även jag och jag är väl medveten om att sk "halvblod" faktiskt också har beteckningen varmblod. Man säger av någon anledning halvblod ändå i många fall då det är invant.

Travare är i många fall riktigt snygga att titta på, och många går att rida när de är omutbildade. Men som ridhästar på högre nivå får dom det svårt. Visst, det finns ju alltid några undantag här och där men i det stora hela så är dom ju gjorde för att trava, och inte på tygeln. Skitroliga att rida ut på är dom iaf!

Dock skulle jag aldrig komma på tanken att mobba någon i stallet oavsett om de har travare, araber eller nordsvenskar för den delen. Aslarvigt ju! Alla hästar är fina på sitt sätt :) 
  • Tant Herta

Sen har ju långt ifrån alla tävlingsamibioner utan vill bara ha en häst att lufsa runt med i skogen!

• MammaTillDomFinaste

ja de där verkar ju vidrigt, så länge personen har köpt en häst som passar till det den vill göra så är väl de bra! om man bara vill lufta runt ute i skogen så passar en nordsvensk tex alldeles utmärkt, och då ska ju inte någon med "finare" raser komma å klaga, man ska ju ha en häst som man kan hantera och som passar till de man vill ha! finns ju ingen anledning att skaffa en fullblodshingst på 210 i manken för att ta ett varv på skogstigen 4 dagar i veckan liksom., ahahahaha! 

• YezzCorner

Jag avskyr "rasister" som de du beskriver. Det värsta är att de sprider sitt hat via nätet också. Har skrivit lite om det på min blogg, två inlägg som ligger under tyck & tänk: Hästar & Ridsport.

Kanske kan vara av intresse, orkar nämligen inte skriva alltihop igen..

Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
  • tjej87

Jag förstår att ni bara vill ge igen men egentligen är ni inte ett dugg bättre som snackar skit om halvblod (minst två personer som redan sagt nått dåligt om halvblod här i tråden). Jag blir faktiskt lika ledsen när ni dömmer alla halvblod som tråkiga som ni blir om någon gnäller på era hästar.

Jag har själv haft ett halvblod och han var den mest underbara häst man kan tänka sig. Dock tävlade jag aldrig på hög nivå utan det var min hobby. Lite lokala hopptävlingar, mycket luffs i skogen och långa galopper på stranden. Han var min bästa vän Hjärta 

Så, alla här: Snacka inte skit om någon hästras. Alla är är fina och ger väldigt mkt glädje till sina ägare. Alla hästar, knubbiga shettisar, mysiga nordsvenskar, heta fullblod och snälla halvblod, är underbara!

• Litet My
    tjej87 skrev 2011-04-07 18:17:35 följande:
    Jag förstår att ni bara vill ge igen men egentligen är ni inte ett dugg bättre som snackar skit om halvblod (minst två personer som redan sagt nått dåligt om halvblod här i tråden). Jag blir faktiskt lika ledsen när ni dömmer alla halvblod som tråkiga som ni blir om någon gnäller på era hästar.

Jag har själv haft ett halvblod och han var den mest underbara häst man kan tänka sig. Dock tävlade jag aldrig på hög nivå utan det var min hobby. Lite lokala hopptävlingar, mycket luffs i skogen och långa galopper på stranden. Han var min bästa vän Hjärta 

Så, alla här: Snacka inte skit om någon hästras. Alla är är fina och ger väldigt mkt glädje till sina ägare. Alla hästar, knubbiga shettisar, mysiga nordsvenskar, heta fullblod och snälla halvblod, är underbara!
  • Apocalypso

Är man så patetisk att man snackar skit om andra raser, exvis halvblod som några gör nu, så säger det ju en hel del om kunskapsnivån på den som yttrar sig. Ni kan inte ha speciellt stor erfarenhet av andra raser eftersom ni kategoriskt dömer ut en ras baserat på era egna fördomar och ömma tår.

Har man öht någonting i huvudet så vet man att hästar är individer och med rätt ägare så tillåter man även hästen utveckla sin personlighet, men är man trångsynt som några här i tråden verkar vara så förstår jag att det är rynkade näsor och konflikter. Kräks

• Minna07

Typiskt tjejsporter! Bara en massa tjaffs och skit. Blir råförbannad på sånt.

• bastardized

Min fru/sambo/kk/partner/inneboende har med detta inför mej oförståliga intresse och har några hästar i ett "inackorderingsstall" ,det är ständigt och jämt skvaller och bråk om allt och inget i varje stall där hon har haft sina hästar genom åren och dessutom finns det alltid ett dis av avundsjuka liggande över gården om någon har råkat ha en fin häst eller fin hästtransport osv osv

För mej hade detta tagit bort glädjen med att ha häst och jag begriper inte hur ni orkar ?

• Kaupa Jaur

Håller med dig ts, det är så som du beskrev som det ska funka i ett stall. Tyvärr har jag bara upplevt att det funkar när det är jag... och ingen annan... i stallet.

Jag gillar shires och blir alltid hånad för det. Klumpedunshästar, elefanter, stor ryttare stor häst osv... Och i det sista ligger det faktiskt sanning. Jag är både lång och tjock så jag behöver och vill ha en rejäl häst.

Jag gillar kallblod i allmänhet och tycker inte att tex araber är ett dugg fina, men jag mobbar inte arabägare för det.

• lillansmy

Jag och familjen hade en nordsvensk travare, svart, hur fin som helst. Men när vi flyttade till nytt stall blev hon mobbad redan innan vi kom dit, just för att hon var nordis. Vi stod i ett kollektiv, folk tog inte av henne täcket, de gav henne inte mat ibland, de sket i henne totalt. Den som var värst var en 22 årig tjej, när hon flyttade blev det mycket bättre, och när det sedan kom in en nordis till blev det toppen, då det var två nordisar och tre andra hästar :) Men första tiden var hemsk, jag var bara 14 då och det var extremt jobbigt. Jag ville inte vara i stallet, ville inte åka dit, trots att vi just köpt henne då,

• BaBoo86

Det finns ju så otroligt många fascinerande hästraser och alla är vackra på sitt sätt.
    Jag älskar att titta på graciösa arabhästar, dansande PRE-hästar och halvblod som hoppar eller går jättevackert i dressyr. Men skulle jag själv någon gång få min önskan om en egen häst uppfylld så skulle det utan tvekan bli en lurvig, lugn nordsvensk som jag kan ha sällskap av ute i skogen, har alltid ridit nordsvenskar och tycker de är charmiga och vackra och lagom livliga för en "fegis" som mig...
    I stallet där jag rider ibland finns både nordsvenskar, fjordingar, halvblod, ridtravare och fullblod men ägaren där blir ofta hånad av andra för att hon har sådana hästar (nsv, fjording & travare) till uteritter och lektion... Varför skulle de hästarna vara sämre? När jag rider lektion så väljer jag alltid Nordsvenskarna eller fjordingen för jag känner mig tryggare på dem, hade inte de funnits där så hade jag kanske inte vågat rida alls...

• trollmor

linnea87a Visa endast Tors 7 apr 18:17#10 Jag förstår att ni bara vill ge igen men egentligen är ni inte ett dugg bättre som snackar skit om halvblod (minst två personer som redan sagt nått dåligt om halvblod här i tråden). Jag blir faktiskt lika ledsen när ni dömmer alla halvblod som tråkiga som ni blir om någon gnäller på era hästar. Jag har själv haft ett halvblod och han var den mest underbara häst man kan tänka sig. Dock tävlade jag aldrig på hög nivå utan det var min hobby. Lite lokala hopptävlingar, mycket luffs i skogen och långa galopper på stranden. Han var min bästa vän   Så, alla här: Snacka inte skit om någon hästras. Alla är är fina och ger väldigt mkt glädje till sina ägare. Alla hästar, knubbiga shettisar, mysiga nordsvenskar, heta fullblod och snälla halvblod, är underbara! BRA SKRIVET

Svar på tråden Mobbad pga ras?