Tant Herta skrev 2011-02-19 11:00:35 följande:
Varmblod innefattar så enormt många raser så den som säger att varmblod är fula har nog inte riktigt kunskap om den sortens hästar! Varmblod används mest inom elit hoppning och dressyr, travare är bara en sorts varmblod, det finns säkert tio olika raser som innefattar den varmblodiga sorten!
Så säger något något nedvärderande om varmblod så påminn dem om att de är de överepresenterade inom internationella tävling i hoppning och dreesyr! :)
Halvblod är från början en korsning mellan varmblod och fullblod!
Helt rätt. Dock är det väl så att när man hör ordet varmblod så tänker de allra flesta travare, så även jag och jag är väl medveten om att sk "halvblod" faktiskt också har beteckningen varmblod. Man säger av någon anledning halvblod ändå i många fall då det är invant.
Travare är i många fall riktigt snygga att titta på, och många går att rida när de är omutbildade. Men som ridhästar på högre nivå får dom det svårt. Visst, det finns ju alltid några undantag här och där men i det stora hela så är dom ju gjorde för att trava, och inte på tygeln. Skitroliga att rida ut på är dom iaf!
Dock skulle jag aldrig komma på tanken att mobba någon i stallet oavsett om de har travare, araber eller nordsvenskar för den delen. Aslarvigt ju! Alla hästar är fina på sitt sätt :)