• RonjaLi

Hjälp! Sonen på 2½ år har vuxit ur bakåtvända bilstolen!

Hans huvud sticker upp ovanför ryggstödet och han får sitta med rejält böjda ben!
    Vi har en Maxi Cosi Mobi som är för 9-25 kg. Sonen väger ca 14,5.
    Hur ska vi göra?
    Låta honom ha kvar denna eller köpa en framåtvänd?

• Svar på tråden Hjälp! Sonen på 2½ år har vuxit ur bakåtvända bilstolen!
  • Philippa

Låta honom sitta kvar såklart!

• Mainstage

Du kan inte böja ryggstödet på själva stolen lite så benen får mer plats så har vi gjort med sonen.
    Åker man mycket bil så hade jag nog gått in i en barn affär och kollat på andra alternativ

• RonjaLi
    Mainstage skrev 2011-02-17 16:07:08 följande:
    Du kan inte böja ryggstödet på själva stolen lite så benen får mer plats så har vi gjort med sonen.
    Åker man mycket bil så hade jag nog gått in i en barn affär och kollat på andra alternativ
    Den är redan fälld Förvånad
  • angeni

huvudet får visst sticka upp över kanten, man brukar säga att när öronen kommer upp till kanten är stolen för liten.

Att man sitter med böjda ben är ingen orsak att byta till framåtvänd, hellre brutna ben än bruten nacke.

Åk till närmare barnaffär och kolla på en two-way. Den är mkt längre i ryggen vilket gör att barnen kan sitta i den längre.

• cicci85

Huvudet FÅR sticka upp ovanför kanten! När öronen når kanten, DÅ måste ni däremot byta stol. Att benen är böjda gör ingenting! Men mobin ger ju jättebra benplats! Hur kan han sitta trångt med benen?

En framåtvänd stol till en 2-åring är idiotiskt! För långa barn passar Britax Twoway bra, i den kan barnen sitta tills de är minst 120 cm, växer oftast ur på vikten innan längden!

Ha ditt barn bakåtvänd så länge som möjligt, minst till 5 år, helst till 25 kg

• RonjaLi
    angeni skrev 2011-02-17 16:09:40 följande:
    huvudet får visst sticka upp över kanten, man brukar säga att när öronen kommer upp till kanten är stolen för liten.

Att man sitter med böjda ben är ingen orsak att byta till framåtvänd, hellre brutna ben än bruten nacke.

Åk till närmare barnaffär och kolla på en two-way. Den är mkt längre i ryggen vilket gör att barnen kan sitta i den längre.
    Ok, tack! Då har vi några cm kvar då
  • Pickeli

Antigen låter du honom sitta kvar tills ryggstödet är i ungefär ögonhöjd/öronhöjd. Eller så köper du en ny BAKÅTVÄND större stol. Att vända barnet framlänges i den åldern är bara ren idioti.

Google it!
  • Cecci78

Jag hade absolut köpt en Britax Two Way, min pojk är 122 cm o han ´har inte vuxit ur den, det är den bakåtvända du kan ha längst tid. Även om han har lite kvar nu så lär han ju ändå snart växa ur er stol så när ni har möjlighet skulle jag ju rekommendera er att köpa denna stol. Rekommendationen är bakåt till 5 års ålder.

Svar på tråden Hjälp! Sonen på 2½ år har vuxit ur bakåtvända bilstolen!