• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

Någon här som har erfarenhet av primperan? Jag mådde inte illa alls direkt efter operationen men efter ca två veckor sedan kom det smygande. Är tre, snart fyra  veckor sedan jag opades och nu mår jag illa nästan hela tiden. Sjukt jobbigt.  Får inte i mig tillräckligt med varken mat eller vätska. :( 

• Perpen
    MizzPiggy skrev 2012-05-18 20:50:29 följande:
    Perpen: ja jag äter primperan ibland, tar de när jag dumpar (mår illa då) de är inte farligt att äta de vid behov så du kan va lugn, att du mår illa ofta du har nog med ditt (låga?) blodsocker att göra, jag mår illa om jag går för länge utan att äta (blir sällan hungrig)
    Tack för ditt svar, jag tror du har rätt ang blodsockret för den senaste tiden har jag haft svårt att få i mig alla måltider. Men primperanen hjälper hysat bra, är så svårt att äta när man mår illa men den underlättar ju så att man kan äta i alla fall. Håller tummarna för att blodsockret går till sig så jag slipper primperanen sen. :)
  • Perpen
    workmonday skrev 2012-05-26 20:15:30 följande:
    Har nu gått ner 12.5 kg och opererades 18 april. Känner mig fortf dålig och undrar om jag gör nått fel. Har gått en och en halv månad hur mkt hade ni andra gått ner vid den här tiden och tror ni jag kommer klara gå ner 70 kg? Några tips?
    Men om du tänker efter lite så är ju det ungefär 10kg på en månad. Det är ju jättemycket! Hur ofta har du lyckats gå ner så mycket förut? Skulle du gå ner 10kg varje månad i ett år så skulle det bli 120 kg. Så jag tror inte alls du går ner ovanligt långsamt, du får ha tålamod helt enkelt, dessutom så går du ju bergis ner betydligt snabbare nu än om du skulle försökt banta ner kilona. Jag opererades ca en vecka efter dig och jag har haft nästan samma viktnedgång som du, tycker det känns rätt bra. :)
  • Perpen
    workmonday skrev 2012-05-29 22:03:50 följande:
    Men vad ska man göra när man inte känner nån lust till att powerwalka?

Är det verkligen bra dom kilona jag gått ner? Finns de nått man kan göra för att öka de eller kommer de rasa? Har fått för mig att man bara kan rasa i början?
    Men du har ju rasat!!! :O
    Går du ner lika dant de kommande veckorna så kommer du vara uppe i - 20kg på två månader. Det är ju hur mycket som helst!  :)  Du kan ju inte förvänta dig att gå ner 15-20 kg på bara en ynka månad, tänk vad dåligt kroppen skulle må av det. 
  • Perpen

Hej hej, nu vänder jag mig främst till er som är opade:
    Hur länge mådde ni illa efter er op?  
    Jag opades den 25e april och både prima skinka i två veckor men sedan började jag må illa. Mår illa varje dag, är jättetrött och har under de senaste tre veckorna lyckats få i mig rätt mängd vätska en enda dag, för att inte tala om måltiderna. Ska äta 6 gånger varje dag men det blir snarare tre, eller möjligtvis 4 mål. Känner motvilja inför mat och de gånger jag blir sugen på att äta och även ätit och njutit av maten så klarar jag inte av att vistas i köket eller någon annan stans där det luktar mat för då blir jag illamående/äcklad av matdoften. De senaste dagarna har jag även haft lätt för att bli yr. Antar att det beror på brister i kroppen för jag har också svårt att svälja alla tabletter. Får kräkreflex nästan varje gång jag försöker svälja primperan eller omeprazol osv nu. Undrar om någon annan varit med om något liknande? Det är verkligen jobbigt och jag måste vila/sova några timmar på dagen nästan varje dag bara för att orka med. Har varit och tagit blodprov och väntar på svar för att se om det eventuellt är en infektion eller något men tänkte ändå höra här om någon annan varit med om det här? Och hur länge det höll i sig? 

• Perpen

haha oj menar att jag "mådde prima skinka" såklart. Blir lite tokigt när man skriver för fort ibland. :P

• Perpen
    SsaraL skrev 2012-06-11 19:04:17 följande:
    Usch vad jobbigt att höra!
    Jag var lika orolig när jag ringde idag och nervös, hade skrivit en liten lapp om jag glömde bort vad jag skulle säga. Hon i telefonen frågade bara om jag var kraftigt överviktig och om jag visste om kriterierna för att få en op. Sa ja på båda sen fick jag en tid till läkaren om 3 veckor. Funderar nu på ett försvarstal så jag kan få denna möjligheten för orkar inte leva såhär mer.

Hoppas det går bra för dig och stå på dig!
    Vad taskigt av dem. När jag träffade vc så ville de göra en liten utredning på mig först bara för att kolla så att jag inte hade någon bakomliggande orsak till övervikten. Men så snart den var gjord så skickades remissen. Det är ju inte vårdcentralen som ska avgöra om man är lämplig kandidat för en op eller inte. Det gör ju kirurgerna som ska operera. Så var det i alla fall för mig. 
  • Perpen

Såg att det blev lite knasigt. Jag menar att det var taskigt mot sollan. Mötet om 3 veckor kommer säkert gå bra. Bara å hålla tummarna. :)

• Perpen
    kymaro skrev 2012-06-13 17:09:41 följande:
    Hur har ni gjort ni som druckit dricka tidigare?

Själv har jag varit helt beroende av Coca Cola Zero och suget börjar nu komma.

Kan ni dricka dricka efter eran operation och isf hur länge väntade ni med innan ni börja dricka det igen efter operationen? 
    Jag har fått höra att det är helt individuellt huruvida man klarar av att dricka kolsyra eller ej. Jag testade nyligen lite kolsyrat vatten i väldigt små klunkar och det gick förvånanasvärt bra (opades för 1½ månad sedan). Men med tanke på hur söt annan dricka är så borde du nog inte dricka sådant alls. Bara för att de inte tillsatt tusen sockerbitar så betyder ju inte det att drickan är fullsmockad med sötningsmedel i stället, kan tänka mig att det finns risk för dumpning, å andra sidan får man ju inte veta det förrän man provat. 
  • Perpen
    denna där skrev 2012-06-13 19:33:27 följande:
    Man dumpar väl inte på sötningsmedel? Testa cola, går det så går det, du blir bubblig i magen med ev magknip sa läkaren till mig
    Vet inte, det kanske man inte gör. Det enda jag minns är att läkarna sa att man ska passa sig från det också. Men det kanske de sa bara för att det också är ganska onyttigt. 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)