Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-28 11:31:43 följande:
Det här med att gå ner i vikt inför operation förklarade min läkare att det var främst en operationsteknisk fördel. Vid en snabb viktminskning så minskar främst levern i storlek och just levern ligger ivägen för att man ska kunna göra en bra titthålsoperation.
Tror inte han nämnde något alls om att det skulle vara något om viljan att gå ner i vikt. Och det tycker jag är rätt logiskt för hade man haft viljan och förmågan att gå ner i vikt tidigare så skulle man ju inte behövt någon operation från början, då hade man ju fixat det själv. Om man tänker lite krasst på det, ingen kritik till er personligen. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Här i Växjö säger de 4 helst 5% av invägningsvikten och för min del var det mellan 4,1-5,2 kg. så jag klarade mig. Faktiskt så när jag kom till inskrivningssamtalet med läkaren så såg han riktigt förvånad ut och frågade mig om jag hade varit så smal vid första besöket för bedömning, och det hade jag inte varit. Då vägde jag som allra mest, 107 kg och när jag började min viktminskning inför operationen så vägde jag 104,3 på vågen hemma. Jag var och vägde mig på vårdcentralen och de skulle faxa resultatet, jag hade en tunn tröja och shorts på mig och sköterskan ville väl vara snäll och skrev 103 kg som ingångsvikt. Om jag hade varit så smal vid bedömningssamtalet så hade han nog inte godkänt mig kändes det som (kanske bara jag som jag uppfattade det).
Iaf, jag svamlar bara på

Det jag skulle ha sagt är att du klarar dig nog, något hekto hit eller dig tror jag inte de bryr sig om. De kg som jag gick ner inför operationen försvann främst från min överdel av magen så min lever minskade nog avsevärt i storlek. Det är det viktigaste. och vid några kilos viktminskning brukar vara bra för blodtrycket om man har problem med det och ett hälsosammare blodtryck inför en operation är också bra.
Lycka till med operationen

Tack! Vi får se hur det går på onsdag.