Inlägg från: JohannaLund |Visa alla inlägg
  • JohannaLund

Gastric Bypass (GBP)

FemmeM skrev 2014-01-28 23:00:46 följande:
    Hej på er! Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu?  Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare? Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart. Lite kort om mig iaf: Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting. Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

Det är så olika hur "resan" ser ut. Såhär gick det för mig, jag bor i Skåne. Här är bmikrav 35. 2013 Slutet av September - skickade in egenremis Början av november - infomöte samt träffa kirurg, godkänd. Slutet av november - opererades i Landskrona Det tog exakt två månader från att jag skickade in min remiss till att jag opererades. Lycka till! :)
  • JohannaLund
    JJJPKP skrev 2014-02-06 11:59:40 följande:
    Hej ,gjorde en GBP operation den 18 november 2013. Vikten på operationsdagen var 95 kg och nu 3,5 månad senare har jag bara lyckats gå ner till 81 kg. Vad gör jag för fel?

Grattis till -14 kilo! Du gör säkert inget fel, men hör av dig till dietisten och se om du kan få hjälp att se över var du äter. Kanske äter du för lite? Eller behöver öka proteinmängden.
  • JohannaLund
    Anni Me skrev 2014-02-06 17:06:41 följande:
    Hej alla, jag har smugit runt och läst här ett bra tag och tänkte jag skulle ge mej till känna nu :) Jag har länge funderat på en gbp operation, båda mina systrar har gjort det med bra resultat men jag har inte känt mej riktigt redo förens nu! Jag har valt att göra operationen privat dels för att jag inte riktigt är uppe i BMI 40 som det är i Göteborg och dels för att slippa väntan. Nu är en bra tid i mitt liv för att göra operationen. Fick idag klartecken från banken att lånet blir beviljat och jag ringde calanderska idag så fort jag fick svaret från banken. De skickade en hälsoblankett idag som ja ska fylla i o skicka in o får sedan svar i nästa vecka om när operationen bli. Ser ut att bli i mitten av mars. Jag är nervös men längtar otroligt mycket nu när jag väl har bestämt mig.

Hej hej! Vad skönt att allt är i rullning nu, när man bestämt sig vill man ju få operation helst igår! Jag har hört och läst massa bra om calanderska så det blir säkerligen superbra. Vad har du för BMI idag ?
  • JohannaLund

Anna hbg: jag har lite motsatt "problem". Jsg tycker jag rasar. Nu är det totalt 30 kilo och 22 sen operationen. Jag är rädd att huden inte ska hinna med. Hittils verkar det lovande så jag håller tummarna.

Det kommer lossna, till sist är det ju energi in och ut så självklart kommer du gå ner men sen kan ju kroppen ta en paus ändå. Men jag förstår att det är skitjobbigt!

• JohannaLund

Anna hbg: men åh vad roligt att ni fyller så tätt och att få barn på sin födelsedag, bättre present får man inte! Jag måste så klart fråga: var det uttänkt? ;)

Anni me: Det går bra, jag är på tvåsiffrigt nu! Med en startvikt på 130 kilo så har jag nu gått ner 31 kilo! :)

Vad spännande, lycka till med allt. Hur lång flyttid har calanderska, om ens någon?

• JohannaLund

Haha, jag gick igenom liknande med min son. Jag sattes igång i vecka 38 eftersom han enligt ultraljud skulle vara stor. På tisdagen började värkarna och på fredagen vräktes han med snitt. Jag kan tänka mig att han låg där inne och höll sig fast :) den envisheten har han kvar! :)

• JohannaLund

Anna hbg: men vilken liten! :) min son vägde 4.1. Och var 53,cm när han kom i vecka 38. Jag vill inte ens tänka på hur stor han hade varit överburen. Hur går det för dig? Har vikten lossnat något? Hur länge har du stått still?

• JohannaLund

Hur mår ni andra opererade psykiskt efter operationen? Jag har nu 18 kilo kvar tills jag når min målvikt enligt sjukhuset och 23 enligt mig själv. Jag är såklart jätteglad för detta och evigt tacksam för operationen. Men det är som om jag blivit lite "nere" efteråt. Jag är annars väldigt lättsam och glad. Det är jag visserligen fortfarande men det känns som om tålamodet är sämre, mitt humör är lite mer labilt och jag har lite lättare att bli ledsen. (Tänk söta hundar till sorgliga nyheter). Kort sagt så mår jag ungefär som om jag ska ha mens när som helst eller är nygravid. Utan att något av det stämmer. Hur mår ni andra? känner ni något på humöret?

• JohannaLund

Em95: det är omöjligt att svara på om du kommer få operationen. Det beror på sjukdomshistoria, provsvar och hur seriösa försök man har gjort. Och såklart om man uppfyller sitt landstings krav för operation. Var bor du?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)