Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Gastric Bypass (GBP)

sockerdocka skrev 2011-04-24 10:37:02 följande:
    Hej! Jag har funderat mycket över vad som krävs för att få en bukplastik sen. Jag bor i Skåne så isf hade det blivit akademikiniken för mej också. Hur länge va vikten tvungen att stå still innan man kontaktar o en bukplastik?
    6 mån viktstabil och minst 3 cm häng och besvär
    becoming me
  • Full av förhoppning
    ELMK skrev 2011-05-08 09:51:02 följande:
    detta ger mig hopp! när jag ser dessa bilder blir jag bara så glad över att jag valt att göra operationen
    WOW Anne.... herregud!!! Så häftigt!!! Så bra din hud har hängt med!!!!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    littlemisstrouble skrev 2011-05-22 12:00:06 följande:
    jag kanske har fel men jag tror inte att man får hjälp med överskottskinn mer än på magen.
    i skåne får man hjälp med bröst och mage om man uppfyller kriterierna. Häng på minst 3 cm och besvär med eksem och svamp gäller för magen + viktstabil i minst 6 månader.

för brösten är det olika mått  på hänget under bröstet, mått från gropen mellan nyckelbenen till bröstvårtan och volymen som avgör om man får ett lyft eller förminskning beviljad.

gjorde min bukplastik den 17e... så för 5 dagar sedan. Svullen som om jag vore gravid i fjärde månaden men det blir säkert bra i slutändan., Har fortfarande drän som förhoppningsvis dras på tisdag så jag känner mig rätt orörlig och går som en 90 årig gumma. Pratade om alla hudreduktioner man skulle göra innan detta, men man fattar inte hur tufft det är och hur svullen man blir..... det är jobbigare än man tror om man inte har en väldans tur. Men förhoppningsvis väl värt det i slutändan.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Gruffalo skrev 2011-05-22 13:05:52 följande:
    Hoppas att Stockholms Läns Landsting tar efter snart, dom är bland dom sämsta på att ge bukplastik efter gbp-op...
    hmm har hört tvärtom att man kan få hjälp med i princip allt i stockholm
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Badfantasten skrev 2011-05-23 08:47:08 följande:
    Jag gjorde min bukplastik också i Skåne (Malmö, UMAS). Tuffa veckor men mycket smärta, dålig ork. Gick illa, svårt att vara utan gördeln den korta stunden i duschen... men det ÄR VÄRT DET! Svullnaden la sig och resultatet blev kanon. Krya på Dig!
    Tack... gjorde min på akademikliniken och igår kunde jag se i spegeln (trots att jag är svullen som om jag vore gravid i fjärde månaden) att resultatet kommer att bli SKITBRA!! Hon har gjort en sån fin navel som liksom går in som en grop och .... ja sidorna vetifan om de blir så kanon, men det blir bra ser jag nu Känns genast mkt bättre.

Tror jag kommer känna STOR skillnad när dränen är borta och förhoppningsvis är det i morgon. Känner mig hyfsat rörlig nu och mycket piggare och deppigheten jag kände har lagt sig (den var mkt pga resultatet som jag inte kunde se pga svullnaden och missformning av att ha legat två dygn på rygg)

Får jag se ditt resultat?? Har du nåt foto på hur det såg ut dagarna efter medan det var svullet mm, .... upplever att mitt är mer svullet än alla andra jag har sett :-/
    becoming me
  • Full av förhoppning
    ullis83 skrev 2011-05-23 10:35:41 följande:
    Vill verkligen inte göra en bukplastik när man läser om hur ont det gör...
    jag har inte speciellt ont men visst tar det på krafterna de har ju ändå skurit bort ett kilo hud från magen... så helt smärtfritt är det såklart inte.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Badfantasten skrev 2011-05-23 14:55:18 följande:
    Jag ska försöka hitta korten efter bukplastiken. Var ordentligt blå, och fick ha dränen kvar 1 v pga blödning. Fick tyvärr en infektion precis över "kissen" så där blev en liten ärrbildning men övriga snittet blev fint. Inget syns utanför bikinin.

Bild kommer..  :)
    Hur länge ska du ha gördeln. Jag kommer ihåg att jag hade svårt "att släppa" den, kändes som den höll i hop mig..Haha..
    8 veckor ska jag ha kvar gördeln ... fast öppen på natten när jag sover. Jag är lite blå på höger sida under snittet... vet inte exakt var dränslangarna sitter inuti men det känns som det är där och det är där det gör mest ont. I övrigt är jag inte så blå.... bara enormt svullen.

I morgon dras dränen förhoppningsvis och då har jag haft dem en vecka. Fick också en blödning ju och två påsar blod.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Badfantasten skrev 2011-05-24 11:54:05 följande:
    Hoppas du blev av med dränen. Kommer ihåg att de skavde och att de blev betydligt lättare att röra sig mer fritt när de var borta.

Vi har en röra bland foto i datorer mm.. hittade inte de fotona direkt efter op. Men de kommer väl fram såsmåningom.
    Ha det så gott!
    japp dränen åkte idag tjohoooo Enorm skillnad!!! gick en kort runda på burlövs center med min mamma och tog en kaffe mm.... känner mig verkligen som en ny människa utan dränhelsickena
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Sannalouise87 skrev 2011-05-24 13:38:26 följande:
    gjorde det inte sjukt ont?
    nej men det var läskigt att känna hela vägen hur slangarna åkte ur... blääää läskigt. Men så värt det för du mår jag så mkt bättre
    becoming me
  • Full av förhoppning
    1638 skrev 2011-06-06 05:53:00 följande:
    Man kan inte töja ut den lilla del mage man har kvar. Den är inte elastisk. Den rymmer mer än strax efter op eftersom den läkt.... Risken är att den spricker om man äter allt för mkt...

Som svar på frågan om jag äter omeprazol för mitt magsår så är det nope, jag har pantoloc o den funkar. Har  dessutom besvär av fickor som tarmen kläms i lite då o då  och vid dessa tillfällen blir jag inlagd på sjukhus o får ligga med dropp o de t görs gastroskopi för att utesluta tarmvred. Vet att tarmvred gör hemskt ont o bara att ha tarm i kläm gör ont så jag är evinerligt tacksam för att det inte är tarmvred....
    men opererar de inte dig?? Här opereras vi på löpande band där de syr igen slitsarna så inte tarmarna kommer ikläm i magkexet vilket tycks vara vääääldigt vanligt ungefär efter ett år pga att fettet runt organen försvinner och det blir större hålrum för tarmarna att röra sig i.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    vampyria2 skrev 2011-06-20 14:51:42 följande:
    Är det någon som vet vilka regler de går efter för att godkänna bukplastik? Mäter de hänger när man står eller? Är det svårt att få brösten godkända? Jag har fortfarande stora och ni hänger de ännu mer och gör illa min rygg :/
    i skåne är det 3 cm häng på magen när man står upp som gäller.
    För bröstförminskning  det minst 8 dl i volym samt måttet från gropen mellan nyckelbenen ner till bröstvårtan samt måttet under bröstet som hänger som matas in i en dator som spottar ut ett ja eller nej,
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Lilla Liljan skrev 2011-09-01 00:56:59 följande:
    Tack för ditt svar. Men just att han har så mycket och långa andningsuppehåll... tänkte om det blir problematiskt med narkos då? =/
    Det är viktigt att man utreds för sömnapné innan en GBP. En tjej på min bedömning blev hemskickad utan tid just för att hon hade sömnapnéer som var outredda.
    becoming me
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)