• Isis

Gastric Bypass (GBP)

Sannalouise87 skrev 2011-04-07 22:41:56 följande:
    Jag skickade också in remiss till Landskrona...tog 1½ vecka tills jag fick remissbekräftelsen. Skickade in min i slutet av januari i år. Fick till svar att där var minst 2 års väntetid. Inget jag ville vänta på så jag kontaktade Carlanderska i göteborg och har nu fått tid där den 28 april, alltså har det tagit 3 månader.

Du kan ju redan nu fundera på hur du ska göra, utnyttja vårdgarantin eller det fria vårdvalet?!
    Tar du vårdgarantin ställs du i en annan kö, där jag inte har någon aning om vad väntetiden är, men jag har hört att landskorna inte heller där kan hålla tiden.
    Det fria vårdvalet utyttjade jag, och fick därmed tid snabbare i göteborg. När jag fått tid där, ringde jag landskrona och bad om en betalningsförbindelse till Carlanderska, vilket dom fixade direkt!
    Aha....så man kan be om en betalningsförbindelse innan man är bedömd i Landskrona!!! Jag trodde man var tvungen att vara beviljad op  först innan man kunde söka privat.

Det verkar ju onekligen som det fria vårdvalet är en ganska snabb och bra väg att gå! Det är nog så jag kommer att göra också. Men nu först blir det att vänta på remiss svaret från Landkrona. Sedan kan man ju sparka igång direkt med andra alternativ.

Tycker det är kanon att man får så mycket "hjälp" och framför allt mycket info härinne! Oftast har iallafall jag inte riktigt pejl på vilka mina rättigheter är när det gäller just sjukvården!!!
  • Isis

Är här någon som skrivit en egenremiss till Lanskrona??
    Vad skriver man i den? Förslag snäll.............
    Tänkte bara gardera mig om läkarens remiss inte kommer fram.

• Isis
    SilverEmma skrev 2011-04-09 16:28:48 följande:
    Maddisen - Tack så mycket! Smet iväg den 19/3 och vigde oss lite snabbt.
    Grattis grattis!!!
    Kan vara nog så mysigt med en liten enkel vigsel!! Lycka till!!
  • Isis
    Terppa skrev 2011-04-09 16:32:11 följande:
    60kg

140kg

bjuder på före och efter bilder!
    Vilken enorm skillnad!!
    Jättestort grattis till dig för ett enastående resultat....
    Har du tränat mycket samtidigt med att du ändrade kost?? Eller hur har du lyckats så superbra??
  • Isis
    Anne B M skrev 2011-04-10 20:25:50 följande:
    Du är jättefin. Jag har gått ner nästan 70 kilo på 1 år.
    Du har onekligen också gått ner massor. Och på bara halva tiden!!
    Hoppas du får hjälp denna gången på sjukhuset så du faktiskt kan börja
    njuta av din stora viktnedgång!
    Håller tummen för att allt går bra och du snabbt kryar på dig
  • Isis
    Terppa skrev 2011-04-12 21:36:05 följande:
    En kombination av komplikationer och vettigt beteende... Första året spydde jag OFTA, vissa dagar mer än 10ggr, så hade svårt att känna matlust och undvek i perioder helt att äta, ibland i tre dar i sträck... Inte bra såklart! Gick ner 60kg det året. Till slut kom läkarna på att det var mina mediciner som inte funkade med en opad mage och så fort jag fick andra blev det bättre, numera spyr jag "bara" kanske 3ggr/vecka.
    Sen försöker jag bara hålla igång i vardagen, har en jääättebrant lång backe till/från dagis tex, den är bra att skjuta upp treåring i vagn i, ;) Och simma gör jag när jag kan, minst 1 gång i veckan.
    Sen en sak jag är asdålig på är att äta tillräckligt ofta! 7-8ggr/dag? Hah, som om! Så det har gjort att jag tappat de sista 22kg, något jag sj inte är supernöjd med då jag nu eg är underviktig. Hade varit bra om vikten stannat sisådär 10kg sen...
    Tack för ditt svar )
    Men är det vanligt att man mår så illa efter op?? För spy tio ggr om dagen är ju inget kul precis (
    Är det meningen att man ska hinna äta sju åtta gånger dagligen??? Då hinner man ju inte med något annat.....

Hoppas verkligen för din skull att vikten stabiliserar sig och att du blir av med ditt illamående!!
  • Isis
    Metallica87 skrev 2011-04-12 21:06:38 följande:
    Nuni ligger jag på hotellet , imorgon är det dags för op , fasiken nervös jag är .
    Lycka till!! Ska hålla tummen för din skull.........
  • Isis
    PetraD skrev 2011-04-12 20:52:53 följande:
    är man inte redan nervös så...
    Hur gick det för dig idag???
    Hoppas och tror att du hade en mycket lyckad dag i Götet!!
  • Isis

Grattis och lycka till alla ni som nu är på andra sidan operationen.
    Önskar att jag också var på den sidan redan. Men det lär väl dröja ett tag till tyvärr.
    Så jag läser och gläds med era framgångar!

• Isis
    SilverEmma skrev 2011-05-06 19:42:04 följande:
    Jag skickade in en egenremiss till Landskrona i januari, skickade in en hälsodeklaration till Carlanderska i februari (efter att jag kontaktat dem och fått en hemskickad) och opererades den 26:e april.

Tyvärr så tar Carlanderska inte emot remisser från Landskrona mer, det stoppades 1:a maj. Men från övriga landet tror jag är ok! De har ganska korta väntetider iallafall.
    Det sade de inget om till mig när jag var på Carlanderska i måndags. Märkligt tycker jag....
    Är du säker på att de inte tar remisser från Landskrona mera????
    För då måste jag ju börja kolla efter ett annat sjukhus igen
  • Isis

Har precis varit i kontakt med vårdgarantin i Skåne. Förr skickade de själv till resp sjukhus. Men idag måste de skicka remissen till centrala enheten, Skåne om man vill göra ett fritt vårdval. Sedan är det de som avgör om man kan göra op´n på det sjukhus man vill. För numera måste  det opererande sjukhusets hemmaregion godkänna att de tar emot utomlandstingspatienter.
    Min remiss har iallafall skickats nu för ev godkännande till Carlanderska!!!! Så nu gäller det att hålla tummen.

• Isis
    Maddisen80 skrev 2011-05-12 17:49:17 följande:
    Hej jag ringde landskrona vårgarantin de sa samma sak som de sa åt dig så de skulle skicka till centrala enheten och ringer dem inte mig så går allt bra ringer dem så går de åt helvete. håller tummarna för dig att det går bra
    Ojoj...spännande! Ska hålla tummen för dig med!! Kanske vi kommer att följas åt på denna resan! Det hade ju faktiskt varit himla roligt!
  • Isis
    SilverEmma skrev 2011-05-12 08:51:59 följande:
    Isis - Det är f rom 1:a maj. Men är du redan godkänd och varit på infomöte så tror jag inte det är några problem. Jag har en kompis som hamnade mitt i brytet och pga att hon inte fick tag på Landskrona den sista april så fick hon inte opas där. Det sket sig på en enda dag.
    Kollade med vårdgarantin idag angående Carlanderska. Så be din kompis att ligga på. För det är ingen stängd väg för skåningarna.
    Men något sjukhus har missbrukat det fria vårdvalet och tagit in massor med folk utomläns ifrån och så har de i egna regionen fått vänta länge för de andra har gått före. Regionsjukhusen får ju mer betalt för patienter från andra regioner. Därför måste exvis Västra Götalands region godkänna att Carlanderska tar emot patienter från andra regioner. Just i Carlanderskas fall ska det ju inte vara några problem, då de är ett privat sjukhus som därmed inte har några vårdköer eller en massa "måsteoperationer" .
    Anna på Carlanderska sa att det var inga som helst problem för dem att få den garantin från regionen, och därmed får vi lov att opas där!!!!
  • Isis
    Sanda skrev 2011-05-12 20:09:55 följande:
    Om jag ska ringa och vill komma till carlanderska, ska jag ringa Sahlgrenska först eller carlanderska först? Vad ska jag be om, överflytt? haha vad grön jag känner mig!
    Du måste ringa dit där din remiss är skickad. Sedan ber du dem skicka den till Carlanderska. Samtidigt kan du ju själv ringa och prata med Carlanderska och få en hälsodeklaration. För det är från när den kommer tillbaka som din kötid räknas på Carlanderska.
  • Isis
    Maddisen80 skrev 2011-05-12 20:26:02 följande:
    Hej ja jag tycker med att de hade varit jätteroligt :=) Vi får updatera varandra här hur de går .
    Absolut. Så fort något händer så skriver vi och berättar. Verkar bli en spännande och lärorik tid.
  • Isis
    Maddisen80 skrev 2011-05-13 12:12:12 följande:
    Hej ja precis hoppas att vi slipper vänta så länge bara och att vi bli godkända :)
    Ja det hoppas jag också!! Var vill du helst bli opad???
    Jag har Carlanderska högst på min lista. Funkar inte det så vet jag inte riktigt vad jag ska välja!!
  • Isis
    MIJV skrev 2011-05-13 20:56:19 följande:
    Sitter i sängen på salen och kikar in en snabbis för att skriva: I går opererades jag! =) Känns helt ok, väldigt uppblåst och gasig, en aning ont.. Har fortfarande dropp och skedar vatten men i morgon skall jag få börja äta flytande och om allt går bra så får jag åka hem..
    Ohhh....grattis! Måste vara härligt att  vara på andra sidan op´n. Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta. Hoppas verkligen att du får åka hem imorgon!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)