Inlägg från: sockerdocka |Visa alla inlägg
  • sockerdocka

Gastric Bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2011-04-02 08:25:30 följande:
    Sockerdocka - Var ligger din remiss nu?
    Alla remisser som blir skrivna i Skåne skickas till Landskrona. De har ca 24 månaders väntetid, om man inte vill utnyttja vårdgarantin. Remissen är skickad till Aleris som är privat men de har avtal med regionen. De opererar i Kristianstad.
    Några veckor efter att jag varit hos doktorn som skrev remissen hade det inte dykt upp någon bekräftelse i brevlådan så jag ringde Landskrona och hörde. Doktorn hade inte hunnit kolla på remissen men hon ställde mej i vårdgarantikön ändå. Vårdgarantin gäller från att de fått i remissen, vilket var den 11 Mars. Senast den 11 Juni är jag opererad.
    Nu väntar jag på att få tid till bedömningen,
    Jag är 22 år gammal. Är 167 cm lång och väger 118 kg.
    På aleris hemsida kan man läsa att man ska gå när 5% av sin kroppsvikt innan man ska opereras vilket betyder ca 5-6 kg för mej.
    Är lite orolis för dessa pulverdieter man ska gå på då jag sist fick hög blodsocker när jag försökte gå ner i vikt.

Finns det någon annan här som lyckats gå ner på annat vis innan operationen?
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 11:57:37 följande:
    Ok! Jag skickade själv en egenremiss till Landskrona i januari och fick remissbekräftelse efter tre veckor. När jag ringde upp dem så sa de att de inte har någon möjlighet att hålla vårdgarantin då det är så många som vill opereras nu så det är ändå ett års väntetid även om jag åberopar vårdgarantin.

Jag körde på det fria vårdvalet istället. Jag ringde runt till olika sjukhus för att kolla deras väntetider och bestämde mig till slut för Carlanderska i GBG. Jag kontaktade dem i slutet av januari och fick en hälsodeklaration från dem som jag fyllde i och skickade tillbaka. Den 22:a mars fick jag samtal från dem med tid för inskrivning (provtagning, möte mm) den 12:e april och den 26:e april opereras jag.

Sa de i Landskrona att de kunde hålla vårdgarantin till dig?
    Åh vad bra för dej!
    Japp. Om man ville opereras i Landskrona så kunde de inte hålla vårdgarantin men om man accepterade att remissen skickades till andra sjukhus i kåne så kunde de hålla vårdgarantin.
    Därför kommer jag mest troligen bli opererad i Kristianstad.
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 12:01:43 följande:

Förresten...jag tror inte du kan räkna med operation till den 11:e juni ändå. När du åberopar vårdgarantin första gången så är det för att få träffa en kirurg, sen åberopar man väl igen för att få operation....så det kan ta 6 månader allt som allt. Eller har jag fått det helt fel för mig?

Detta är bara information jag har fått från Landskrona iallafall, om du har fått annan information så är det inte första gången de säger olika saker till folk och jag hoppas du kan få en operation så fort som möjligt. Vi vet alla hur det är att vänta.

Jo. Hon jag talade med sa att jag kan räkna med operation innan den 11 Juni.
    Hoppas dom inte ljugit för mej för jag avbokade min utlandsresa .....
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 12:18:44 följande:
    Ok...det var annan information än vad jag fick. Till mig sa dem att de inte kunde hålla vårdgarantin oavsett. Sen har jag kanske fattat det fel med dessa 3 månader, men det är så jag uppfattat det både från Landskrona och från andra jag pratat med.

Jag ville helst till Kristianstad nämligen, men de sa att det var ca ett års väntetid bara för att få remissen skickad dit. Det var i januari.

Det är fan konstigt att de säger olika saker till oss som ringer.
    Nu blir jag arg på denna tanten jag talade med.
    Jag fick deras nummer av Aleris. och kopplade mej till vårdgarantin direkt. Ska faktiskt ringa dit på Måndag och prata med dom igen. För jag vill bli opererad så snabbt som möjligt.
  • sockerdocka

Just det,
    Ännu en grej jag har tänkt på. Jag är rökare. Jag kan säkert sluta röka, men jag vill inte. jag tycker om att röka, det smakar gott och luktar gott.
    Måste man sluta röka innan man gör operationen?

• sockerdocka
    PetraD skrev 2011-04-02 13:46:28 följande:
    jag flöt inte innan min op, gick ner 3kg på ca två veckor..
    okej. vad åt du då?
    Hur mycket skulle du gå ner och på hur lång tid?
  • sockerdocka
    PruttPottan skrev 2011-04-02 18:55:31 följande:
    Men jösses vad bråttom, bara för att det finns en vårdgaranti så kan man ju inte riva upp himmel och jord. Det finns ju operationer som går före.
    Med din attityd kan jag förstå att de förhalar det.
    Ja. Men jag få det överstökat så snabbt som möjligt. Jag är en sån som behöver rutiner och planering annars blir jag knäpp. Säger man en sak så är det så.
    Alla är olika.
  • sockerdocka
    J2010 skrev 2011-04-03 17:01:14 följande:
    Jag fick min remiss skcikad till Ljungby, men vill ha inom skåne. Så dem skickade remissen till Landskrona. Väntade länge, dem skickade remissen till Kristianstad till aleris, men dem har oxå lång väntetid. Nu har jag fått i lund. Nu ska jag på bedöming nästa vecka. Jag har väntat drygt 1,5 år-
    Har du åberopat vårdgarantin?
  • sockerdocka

Hej!
    Min remiss kom fram till Lund den 11 Mars och har stått i vårdgarantikön sedan det datumet.
    Garantin är ju på 3 månader. Kommer operationen vara inom 3 månader eller är det bedömningsmötet?

• sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-21 19:24:12 följande:
    Sockerdocka, det är bedömningsmötet, sen tror jag att du måste åberopa vårdgarantin en gång till för operation. Men alla kan inte hålla vårdgarantin, Landskrona hade ett års väntetid även om man gjorde det. Har du kollat så att de kan hålla den?
    Ja. Skrev fel innan. Landskrona tog emot min remiss. De hade 14 månaders väntetid även om man åberopade vårdgarantin så de skickade den vidare till Lund/Kristianstad.
  • sockerdocka
    Full av förhoppning skrev 2011-04-23 09:53:29 följande:
    ja man blir definitivt sjukskriven.... 2-4 veckor oftast när man gör full bukplastik (beroende på vilken typ av jobb man har)
    Buken får jag betald då min hängde 6 cm och deras krav var 3 cm, men resten kommer jag att få betala själv så det kommer att kosta mig någonstans runt 130-150 000

Nej det syns inte om jag inte lyfter på armarna och det andra döljs av klänningen

Tack för dina fina ord!
    Hej! Jag har funderat mycket över vad som krävs för att få en bukplastik sen. Jag bor i Skåne så isf hade det blivit akademikiniken för mej också. Hur länge va vikten tvungen att stå still innan man kontaktar o en bukplastik?
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-25 19:25:27 följande:
    Tack! Kan inte fatta att det är min tur nu! Har varit så avundsjuk på alla som opererats hela tiden som jag hängt här... Men jag är inte nervös än, förstår inte varför! Huvudet kanske har ställt in sig på att det inte blir någon operation, något kommer hända imorgon som gör att jag får åka hem utan op. Blä... Har tagit min första dusch med svamparna vi fick på inskrivningen iallafall! Om en timme är det dags för en dusch till och sen sista imorgon bitti! Piercing och mina ringar ligger i plånboken, de ska på så fort som möjligt imorgon.
    Lycka till SilverEmma! Ska tänka på dej! Kram!!!
  • sockerdocka
    Tulebo skrev 2011-04-28 11:12:39 följande:
    Tack tjejen!!! är riktigt taggad i dag! Avslutar saker på jobbet och försöker få lite ordning i adm så att arbetsbördan för mina kamrater inte skall bli så stor! sänder en kram till Silveremma och hoppas vi hinner springa på varandra i morgon innan hon checkar ut nu om hon blir kvar en dag till! tille r andra som Opas i dag en stor kram och lycka till! Vi ses i morgon!Hjärta
    Lycka till imorgon tjejen! Jag ska tänka på dej. Kram!
  • sockerdocka

Jag blir så frustrerad.

Ställde mej i vårdgarantikön den 11 April. Dom i landkrona garanterade mej en tid för bedömning innan den 11 Juni. Har inte hört något. När jag ringde upp dom sa de att de inte kunde hålla garantin utan att det var 14 månaders väntetid. Varför har dom inte koll? Jag kunde sökt mej utanför länet. Nu är det sommar och det finns väl inga sjukhus som gör operationerna då?
    Någon som har tips på var det finns korta väntetider och bra vård?

• sockerdocka

Hej igen allihopa!

Jag undrar om någon blivit opad i Karlskrona och ifall ni kan berätta hur dom är där? Hur länge får man ligga där? Hur många procent man ka gå ner innan op?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)