Inlägg från: FruFilidutt |Visa alla inlägg
  • FruFilidutt

Gastric Bypass (GBP)

Hoppar in här hos er. Blev för snart 3 veckor sedan beviljad operation och ska göra en duodenal switch i november (trodde kirurgen, har ej fått datum ännu).

Är såå nervös men samtidigt helt galet lättad och längtar till minst ett år framåt så det gett resultat!!

Ska opas i kalmar. Nån mer som opats i kalmar och kanske även gjort just duodenal switch?

• FruFilidutt

Kirurgen ringde idag och sa att jag ska göra GBP och inte DS.. Fattar inte alls varför han ändrat sig. Lät helt annorlunda nu än sist då han ville jag skulle göra DS men skulle få välja själv eftersom han inte kunde tvinga mig. Jaja.. vill bara få en op-tid nu så det händer nåt på riktigt :) 

• FruFilidutt
    Simben skrev 2013-09-28 07:28:19 följande:
    Fru filidutt: sa han varför han ändrat sig? Var det din önskan från början att göra DS? Vad är en DS? Jag ska på gruppmöte i Kalmar i slutet på oktober och vill göra en sleeve. Funderar mycket på om hur jag ska få kirurgen att gå med på det. Pratade ni nåt om sleeve?

Det var han som föreslog det vid första mötet och han sa inte varför han ändrat sig. Han gick från att tyckande skulle göra DS pga att det är större viktnedgång med den metoden och ett mer hållbart resultat till att inte tycka det skulle göra nån större skillnad för mig (att ingen av op-metoderna skulle få mig att nå normalvikt). Jättemärkligt tycker jag och jag måste säga att det inte ingav något förtroende för honom direkt..

En Duodenal Switch innebär att man gör en sleeve först och sen även kopplar om tarmarna. Så vi pratade om sleeve eftersom det skulle vara en del i min operation. Han sa att enbart sleeve rekommenderas främst till dom men mindre övervikt (runt bmi 30).

Prata med kirurgen om hur du tänker och varför du skulle föredra sleeve och se vad han säger. Fått intrycket att dom är ganska öppna till ens egna önskemål men till en viss gräns förstås. Dom vill ju göra det som dom tror är bäst för dig.
  • FruFilidutt
    Simben skrev 2013-09-29 00:26:20 följande:
    Tack för svaret fru filidutt! Men menar du verkligen att sleeve rekommenderas till bmi 30? Man måste ju har minst 35 för att ens få göra op? Sköterskan jag pratar med sa att sleeve passade till de med bmi 35-40 men att kirurgen helst vill gbp för det ger bäst resultat. Men jag vet flera son gjort sleeve som är jättenöjda (men de har betalat för den) och jag är rädd för att landstinget inte gör magsäcken tillräckligt liten som cftk gör. Samtidigt har jag inga 80000 heller. Men sa läkaren verkligen det om bmi 30 då har jag ingen chans att få den tyvärr

Nej du har rätt. Naturligtvis sa han bmi 35 och inte 30! Att sleeve passar bäst till dom med bmi 35 och strax över.

Hur kommer det sig att du vill göra sleeve och inte gbp?
  • FruFilidutt
    Näckrosen skrev 2013-10-05 18:37:50 följande:
    Vad är skillnaden på sleeve och DS? Finns det fler varianter?

DS görs i två steg, ofta vid två olika tillfällen. Först görs en sleeve gastrectomy och sen görs en omkoppling av tarmarna dessutom. Ger en större viktnedgång och görs därför bara på dom med bmi över 50 för att det annars finns en risk att man går ner för mycket. Det är större risk för komplikationer också, främst näringsbrist vad jag förstått.
  • FruFilidutt
    Simben skrev 2013-10-05 20:35:22 följande:
    Fru filidutt: är mest rädd för de komplikationer som kan uppstå med gbp medans jag inte hört nån med sleeve som fått några. Känns helt enkelt som ett mindre ingrepp med sleeve. Men jag tror att jag kommer göra gbp om inte läkaren vill göra sleeve.

Okej, jag förstår dig. Men vad jag förstått är riskerna väldigt lika. Sleeven har större risk för läckage i början dock eftersom det är en större sutur. Hoppas du får göra en sleeve som du vill!
  • FruFilidutt

Iiiiiih idag fick jag min op-tid. 27 november smäller det! 30 okt börjar flytet. Shit vad nervös jag blev!!

• FruFilidutt
    JessicaF skrev 2013-10-21 19:19:32 följande:
    Hej allihopa! Har precis blivit remitterad till överviktsenheten på akademiska för att diskutera operation (BMI 57 ) och jag vill verkligen göra den. Jag vet dock inte hur jag ska göra när det gäller att berätta för folk.. Jag berättade för min man som kommer stötta mig vad jag än väljer och sedan berättade jag för en kompis vars reaktion var att "ja det är väl bra men bäst är ju motion, men det är ju jobbigt så det här är väl smidigt" Känns jäkligt trist då hon vet att jag har kämpat med vikten sen jag var två år. Hur har ni andra gjort? Har ni berättat för folk eller har ni hållet det för er själva?

Jag har berättat för min familj och för två nära vänner. Dom andra får veta efterhand dom märker det typ. Det är min tanke. Min man som ska opereras samma dag som mig har gjort likadant. Känns bäst så! Så kan ev. kommentarer komma när det väl är gjort och inte innan, då är det tillräckligt jobbigt som det är tycker jag.
  • FruFilidutt

Då är mina första flytdag snart till ända. Hu det kommer bli tungt detta men bara att kämpa på!

• FruFilidutt

På onsdag är det min tur att ligga på operationsbordet och jag är sååå nervös. Drömmer mardrömmar om nätterna och vill bara att det ska vara över nu :(

• FruFilidutt

Drygt 3 veckor sedan op nu och igår visade vägen på -30kg! Ja sedan flytstart alltså. Vilken fantastisk känsla! Men s

kulle vilja snabbspola tiden nu då jag trots det har MYCKET kvar att gå ner :P

• FruFilidutt
    systersandra skrev 2014-01-11 21:39:54 följande:
    Oj hur länge gjorde du flyt och hur mycket gick du ner på det?

Låter väldigt mycket.

Gick på flyt i totalt 6 veckor pga att första op-tiden blev uppskjuten. Gick ner 22kg under dom veckorna :)
  • FruFilidutt

Men så hade jag från start 105kg till normalt BMI och vägde väldigt mycket! Och då är det lättare att gå ner snabbt i början.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)